Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Schakelen van een K-rail wissel

Gestart door trainspottingjr, 04 oktober 2017, 23:48:29 PM

bellejt

welles nietes ?????? We wisselen gewoon ervaringen en mogelijkheden uit.De bijdrage was ook nuttig omdat je niet altijd de mogelijkheid hebt om de servo onder de wissel te plaatsen.Voor mij persoonlijk is dit interessant meegenomen omdat ik dat kan gebruiken op een plaats in mijn baan.Ideeen aanbrengen is toch de bedoeling van een forum ?

raf

Het enige wat er nog nadien aan veranderd is geworden is een steun buisje daar waar de stang door de plaat naar boven gaat
ook gepikt van peter want hij had ook dat probleem met het doorzakken van de stang
bij mij kan die niet door zakken omdat de stang buiten de wissels is vastgemaakt (doorzichtig stangetje)maar het gewicht van de drie luster klemmen en de 2 veertjes werd te zwaar en plooide dus dat plastieken stangetje
en dat kon niet de bedoeling zijn want dan komen de wissel tongen omhoog

als ik nu dat topic maar eens terug vond waar ik het gezien had hé dan waren we al een pak verder
dus printplaatje met een buisje der op gesoldeerd en dit met 2 parkers onder aan de plaat waar dus de stuur stang door loopt
op dat topic staat er wel een foto van hoe het gedaan is

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Raf,

Alle antwoorden lezen.  Ik heb de link al meegegeven in reactie #18  ;)  (Link)




En waarom dat binnenste van een lusterklem?  Om de eindjes aan elkaar te knopen  :) :) :)  ...En af te stellen.  Staaldraad 0,8 mm. 
Goede raad: plooi eerst je draad en positioneer dan je servo!  Zit er een ongelijkheid in de 'V' (zoals op de foto), zet dan je servo iets naar voor of naar achteren.
Die V-knik vangt alle problemen op.  Het plooien is het moeilijkste maar er is een ruime tolerantie (en meerdere keren plooien geeft een geknikte  'V').
Groetjes, Peter


PeterC

Nog een hint: probeer loodrecht op je wisselsteller te werken.  Eenvoudige methode: trek bovenaan waar je wissel ligt een rechte lijn van je wissel weg.  Boor 2 gaatjes en onderaan heb je maar de gaatjes met een lijn te verbinden (vandaar al die gaatjes in dat plankje).
Groetjes, Peter


raf

zie je ik had het ergens gezien maar kon het niet meer vinden

peter bij een nieuw aan te leggen baan is dat geen probleem zoals jij het doet
lijntje trekken gaatjes boren lukt allemaal
maar ik heb het spul moeten onder een bestaande baan zetten die reeds redelijk klaar was
dan kun je moeilijk in een straat of een plein gaten gaan boren
of je nu een V gebruikt of het doet zoals ik het gedaan heb het principe blijft hetzelfde
inderdaad zo recht mogelijk op de wissel steller je servo zetten  zoals je vermeld hebt


de reden van dit  wat ik gemaakt heb was dat de staal draad bij opstarten nogal eens uit de wissel steller schoot en dan de servo bleef belasten tot hij de geest gaf .
door de grote van de baan was niet altijd te horen of de servo belast bleef
na een paar servo's zo de vuilbak in te hebben kunnen gooien overgestapt op dit principe en nooit nog eentje kapot gekregen
ook qua programmatie veel gemakkelijker gewoon dezelfde standen in elk programma en klaar de rest stel ik af met de kroonsteentjes
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Johnnytrein

Raf, in het 1/1 leven maken ze toch ook overal gaten en vullen ze die op. Dus kan dat in jouw tafel ook.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

raf

#36
ja en anders deze oplossing


maar in iemand anders zijn baan boor ik liever geen gaten als het niet moet
maar nog eens de veertjes vergemakkelijken het afregelen van de slag van de wissel tongen.
en het programma in de pic word er ook gemakkelijker op omdat je deze niet moet herprogrammeren voor elke wissel die je der aan hangt
dat herprogrammeren is gewoon een stukje programma dat je elke keer kunt mergen als je een programma schrijft dat weet ik ook maar soms kom je ruimte tekort in het pic geheugen en dan zit je nog steeds met dat zelfde probleem

maar ieder zijn ding en ach wat is de modelbouw wereld toch inventief en uiteindelijk gaan alle wissels netjes om en om en om
hier twee foto's van voor en na de ombouw van de wissels



onder deze kruis wissel zitten 4 servo's
het probleem is dat er verschillende type's gebouwd zijn geworden en die verschillen nogal van elkaar wat schuif balken betreft .
ik had pech en er moesten dus 4 servo's onder maar ik kan dan ook wel alle richtingen uit LOL
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.