Auteur Topic: Schakelen van een K-rail wissel  (gelezen 1472 keer)

Offline trainspottingjr

  • Forumlid
  • Berichten: 164
    • http://www.liersemodelspoorwegen.be
  • Voornaam: Jelle
Schakelen van een K-rail wissel
« Gepost op: 04 oktober 2017, 23:48:29 pm »
Hoi collega modelspoorders,

een vraag die mij nu al een tijdje bezig houd; op onze modeltreinbaan in de club worden onze Marklin K-rail wissels aangestuurd met de klassieke aandrijving die geleverd word vanuit Marklin.
Nu heeft deze al redelijk voor wat kopzorgen gezorgd en regelmatig zuchten en puffen.
Onderstaand een schema van hoe de aandrijving aangestuurd word:



Zijn er andere mogelijkheden die kunnen aangereikt worden zonder al te veel te moeten aanpassen aan de huidige situatie?
Wij staan zeker open voor alle mogelijkheden al moet er wel rekening gehouden worden met volgende punten:

- handmatig bedienen via een schakelaar in controlepaneel
- werken op 16 V AC
Alvast bedankt
Jelle


Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.546
    • Modelbaan van Piet.
  • Voornaam: Pieter
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2017, 01:07:49 am »
Je afbeelding ik niet te zien.
Zelf gebruik ik servo's voor mijn K-rail wissels
zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15835.msg375481.html#msg375481

grt Piet.
Märklin, H0 1:87 C/K-Rails Intellibox + loconet.
NS Tijdperk: III t/m VI, met DB BR01 als museumtrein.
Märklin NS1212 NS1213 - 3055 NS1139 - 3324 en DB-BR01 - 3048 - Roco NS2305 - 69456 en Kandt 691 - 69956 Fleischmann Plan V - 4472 Piko Hondekop - 57320

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 4.050
  • Voornaam: raf
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2017, 11:16:14 am »
zelf reeds geruime tijde servo's onder de baan zitten
Krails zowel de oude als de nieuwe zijn makkelijk om te bouwen
ik heb er wel een veiligheids systeem op zitten zodat als er een servo gek moest doen nooit de wissel beschadigd kan worden .
tweede voordeel ik hoef niets in software af te regelen dat gebeurt onder de baan met het verstellen van 2 luster klemmetjes
dus nooit last van een servo die staat te brommen
ik gebruik de MG90S servo's omdat deze digitaal zijn tegenover de iets goedkopere blauwe
al die blauwe zijn er onder uit want die vind ik niet betrouwbaar
hier een c rail wissel maar het principe is bij allemaal hetzelfde
https://www.youtube.com/watch?v=LhYhDU1FKS8
https://www.youtube.com/watch?v=izAaR6pFCXg&t=27s
ouder type wissel waar de spoel van afgezaagd is en dus de stang door het doorzichtige lipje is vast gemaakt
deze wissels worden omgezet met een druk knop .
1 knop per wissel dus drukken recht uit nogmaals drukken rond
voeding spanning  kan tot 18 volt en ac daar word dc van gemaakt op de printjes zelf
per chipje kun je 3 wissels sturen .

gr raf

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.108
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2017, 11:39:38 am »
De aangedragen oplossingen voldoen niet aan de wens dat het op 16VAC moet werken. Maar waarom zou je daar aan vasthouden? Je kan ook voor alle wissels kiezen voor een identieke aandrijving en daar je voeding op aanpassen. Ik zou dan kiezen voor een motoraandrijving, b.v. deze:
http://www.mtb-model.com/prodej/index.php?lang=de&page=produkty_detail&id=5
Is in ieder geval een stuk goedkoper dan de originele aandrijving van Märklin. En je kan hem desgewenst voeden met 16VAC

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.546
    • Modelbaan van Piet.
  • Voornaam: Pieter
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2017, 17:46:41 pm »
Die Klaas weet je toch wel verbazen, dit is GEEN oplossing Klaas.
Op de product pagina staat "Produkt abgesagt. " wat zoveel betekent dat het niet meer verkocht wordt.
Dat is zeker goedkoper dan de originele Märklin aandrijvingen. ;D
Märklin, H0 1:87 C/K-Rails Intellibox + loconet.
NS Tijdperk: III t/m VI, met DB BR01 als museumtrein.
Märklin NS1212 NS1213 - 3055 NS1139 - 3324 en DB-BR01 - 3048 - Roco NS2305 - 69456 en Kandt 691 - 69956 Fleischmann Plan V - 4472 Piko Hondekop - 57320

Online bellejt

  • Forumlid
  • Berichten: 2.127
  • Graag een glaasje wijn
    • http://www.johnnyrail.net
  • Voornaam: Johnny
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:02:55 pm »
dan neem je de opvolger de MTB2.Heb die hier ook en werkt goed.
groetjes,salutations,greetings,Johnny

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.108
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2017, 19:39:40 pm »
Of de MP5. Dat is een verbeterde uitvoering van de MP1. Wel iets duurder, maar nog steeds goedkoper dan de Märklin spoelenaandrijving.

De MP1 is bij de fabrikant weliswaar "abgesagt" maar bij deze webshopzeggen ze dat hij nog in voorraad is.

Offline philippe_007

  • Forumlid
  • Berichten: 2.451
  • Märklin Digitaal - K-spoor - NMBS (Stoom - Diesel)
    • MSC Het Spoor
  • Voornaam: Philippe
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2017, 22:52:20 pm »
Op mijn Marklinbaan heb ik destijds de aandrijvingen van Conrad gebruikt, http://www.conrad.be/ce/nl/product/1396900/426c112-Universele-wisselaandrijving-16-VAC?queryFromSuggest=true
Was er best tevreden van.
Nu gebruik is servo's

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.546
    • Modelbaan van Piet.
  • Voornaam: Pieter
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2017, 00:59:50 am »
Was er best tevreden van.
Ik vind het waardeloze dingen.
Maken er veel lawaai en zijn niet echt betrouwbaar.
Märklin, H0 1:87 C/K-Rails Intellibox + loconet.
NS Tijdperk: III t/m VI, met DB BR01 als museumtrein.
Märklin NS1212 NS1213 - 3055 NS1139 - 3324 en DB-BR01 - 3048 - Roco NS2305 - 69456 en Kandt 691 - 69956 Fleischmann Plan V - 4472 Piko Hondekop - 57320

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 4.050
  • Voornaam: raf
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2017, 07:31:57 am »
phillipe "toen was je der tevreden van en nu gebruik je servo's
dus je bent omgeschakeld omdat je er niet meer tevreden over bent want anders had je dat niet gedaan .
dus je raad iemand iets aan waar je NU niet meer tevreden over bent
zou het dan niet logischer zijn om de vraag steller aan te raden waar je nu wel tevreden over bent dan oude meuk

servo's zijn best te doen maar neem die MG90S deze zijn bedoelt voor in heli's voor snelle reactie tijden
op de tuimelschijven en dus zeer sterk
de blauwe zijn voor slow fliërs en helemaal in plastiek en de terug melding is niet zo goed dat ze altijd dezelfde stand aan nemen .daarom ben ik ze ook onder mijn baan aan het uit halen
12f629 en met 3 druk knoppen kun je 3 servo's afzonderlijk sturen print gebouwd en geprogrammeerd kost een euro of 6 dacht ik ;10 mg90 servos kosten een 16 euro bij de chinees
knop drukken wissel gaat recht
nog eens drukken wissel gaat links/rechts hangt van de wissel af
rij je marklin hoef je niet meer te doen
gelijkstroom moet er een microschakelaar bij komen om het midden punt mee te schakelen

gr raf

Offline philippe_007

  • Forumlid
  • Berichten: 2.451
  • Märklin Digitaal - K-spoor - NMBS (Stoom - Diesel)
    • MSC Het Spoor
  • Voornaam: Philippe
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2017, 08:10:39 am »
Raf,

toch niet volledig eens,
Voor mijn Marklin baan zijn deze geïnstalleerd en werken deze perfect. Ik ga dan mijn baan ook niet aanpassen.
Mijn nieuwe baan is een DCC baan, volledig nieuw en dus het moment om eens over te stappen naar iets nieuws.
Het is wat kort door de bocht gaan om dan te concluderen dat iemand niet tevreden is van iets omdat hij iets anders gebruikt.

De vraagsteller had een alternatief voor de K-spoor motoren gevraagd zonder al teveel aanpassingen. Dan denk ik dat een Conrad motor een goed alternatief is. originele motor er uit en ander onder de sporen en bedrading kan behouden worden.
Bij gebruik van servo's moeten er ook nog besturingen tussen, andere voeding, dus meer werk.   

Online bellejt

  • Forumlid
  • Berichten: 2.127
  • Graag een glaasje wijn
    • http://www.johnnyrail.net
  • Voornaam: Johnny
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2017, 08:49:57 am »
als je conrad zegt mss ook denken aan de veel betere hoffmann aandrijving.Is identiek maar een hemelsbreed verschil.Heb er hier op mijn K rail wissels een 15 tal in werking.
groetjes,salutations,greetings,Johnny

Offline philippe_007

  • Forumlid
  • Berichten: 2.451
  • Märklin Digitaal - K-spoor - NMBS (Stoom - Diesel)
    • MSC Het Spoor
  • Voornaam: Philippe
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2017, 08:51:59 am »
Ik heb geen ervaring met deze aandrijvingen

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.108
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2017, 09:52:04 am »
Ik vind de Conrad aandrijvingen ook rotdingen. Het is een slechte namaak van de Hoffmann aandrijving.

Offline philippe_007

  • Forumlid
  • Berichten: 2.451
  • Märklin Digitaal - K-spoor - NMBS (Stoom - Diesel)
    • MSC Het Spoor
  • Voornaam: Philippe
Re: Schakelen van een K-rail wissel
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2017, 09:56:33 am »
vind het raar dat jullie deze allemaal zo slecht vinden, heb daar geen slechte ervaring mee.  Een 6 tal in gebruik op mijn minibaan.
De marklin motoren in het schaduwstation geven echter wel problemen.