Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

shapeways glinstering

Gestart door GDE, 04 oktober 2017, 07:23:56 AM

GDE

Is het ook al iemand opgevallen dat bij 3D prints van shapeways een glinstering onstaat na een tijdje ? Het betreft hier modellen uit de materie frosted ultra detail . Het was me al opgevallen bij de print van de 84 die nog geen verflaag heeft dat deze materie na enkel tijd glinsterde maar nu zie ik dit ook bij geschilderde objecten dat de glinstering door de verf komt . Ondanks het ontvetten,grondverf en eindlaag komt dit er  toch na een tijd door
Glinstering op 3D prints by geert descamps, on Flickr  op foto is dit niet zo zichtbaar maar in het echt valt het toch wel op
Op foto is het amper zichtbaar maar na een tijdje begint een geschilderd of niet geschilderde 3D print van Shapeways te glinsteren ( materie frosted Ultra detail ) by geert descamps, on Flickr de kleine spikkels zijn dus die glinstering
IMG_0410 by geert descamps, on Flickr
toen die pas nieuw en geschilderd waren was er niets te zien

eve

Geert,

Heb je die voor het ontvetten in aceton gedompeld ?
Of waarmee heb je ontvet ?

Erik

Dirky

Die dingen hangen vol poeder als ze geleverd worden Geert. Dat MOET er af want het is de oorzaak van slechte hechting van de verf en van de glinsters waarvan je spreekt.
Het is ook duidelijk dat de minder goede/mooie verflaag op jouw object daar aan te wijten is.

Nu, we wringen ons zelf in nauwe schoentjes in die zin dat de ontwerpen het vaak niet toelaten om deftig te reinigen.
Als ik jouw ontwerp bekijk; ik zou het alvast uit meerdere onderdelen gemaakt hebben, net om te kunnen reinigen.

mijn voorkeur qua reiniging gaat naar parelstralen met een kleine Badger. Eenmaal je daarmee overweg kan slaag je er in zowat alles proper te hebben vóór schildering.
Reinigen met vloeistoffen kan maar dat haalt de glinsters niet uit de hoekjes...

PS, gewoon met de airbrush veel lucht/weinig water, blaas je ook veel poeder weg.

eve


GDE

Ontvetten doe ik in een ultrasonenbad . Er komt dan inderdaad heel wat smurie af en achteraf lijkt dit wel clean . De pinkeling komt pas een hele tijd later . In heb deze al een paar jaar . Bij de 84 die een hele tijd al zonder verf staat is dit ook maar een tijdje geleden begonnen . Aanvankelijk dacht ik van het daglicht doordat deze modelllen wel eens wat daglicht zien maar nooit volle zon . Het was me al opgevallen dat de frosted ultra detail na een tijd gaat verkleuren . De verf op het model lag er al niet zeer strak op doordat ik best wel van te ver spuit waardoor het te korrelig is maar het was beter toen het onderdeel pas gespoten was . Nu lijkt het wel aangetast door die materie .

59erke

Ik heb zelf heel wat materiaal van shapeways in hetzelfde materiaal.
Dergelijk heb ik nog nooit tegengekomen. Zoals eerder gezegd het materiaal bij ontvangst goed reinigen.

Ik laat het een paar dagen liggen in een badje van water en dreft, daarna goed afspoelen.
Vervolgens primer erop en dan verven.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

Ultrasoon en aceton heb ik ook geprobeerd. Tevergeefs... Op sommige plaatsen lijkt het poeder te vast te zitten om los te weken.
Tot nu toe ben ik het meest tevreden van mijn "mechanisch verwijderen methode"...
Ook met een glasvezelborsteltje kan je vaak veel weghalen.

Misschien kan je het stukje weer eens grondig reinigen Geert en opnieuw spuiten?

als ik het niet vergeet plaats ik vanavond enkele fotootjes van mijn ervaringen... :)

oebr

Goeie tip Dirk,
wijze raad om te onthouden, bedankt !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Dirk kan je ook een woordje uitleg geven over dat parelstralen met de airbrush, welke materialen gebruik je en hoe?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

GDE

Die compensateurs zal ik waarschijnlijk opnieuw moeten maken . En inderdaad nog wat meer aandacht vergen aan het opkuisen . Het eigenaardige is dat ik hier van die bollestampers heb die ook wel vergelen ( nog niet geverfd dus )  en dezelfde dan weer niet . Ah het is nog niet zo erg maar voor andere stukken zoals een lok of onderdelen voor treinen zou ik dit wel liever niet meer tegen komen . Iedereen bedankt voor de tips  ;)

59erke

Geert, dat vergelen kan geen kwaad.

Reinigen is het belangrijkste, en daarna goed laten drogen alvorens te verven.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

20171004 005 by Dirky dyniMo, on Flickr

goed gereinigd stukje met dun laagje primer (vallejo)

en de badger waarmee ik parelstraal. Dat is gewoon een klein zandstraalpistooltje. HBM in NL heeft er ook die wel stukken goedkoper zijn.

20171004 004 by Dirky dyniMo, on Flickr

Wat ook kan helpen:
Je doet een potje voor 1/4 vol met het fijne zandstraalproduct, (Ik gebruik meestal aluminium abrasive van het merk Badger zelf) je gooit het te reinigen stukje erbij. Potje dicht en schudden maar... is iets minder gecontroleerd maar werkt ook goed.

PS na het stralen of schudden zeker nog wassen met wasproduct. Hoeft geen dreft te zijn want FUD krimpt sowieso niet...  ;D

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

GDE

Bedankt Dirk voor de info en die onderdelen voor die 59 zien er alvast knap uit . Ben al zeer benieuwd naar het resultaat  ;)