HLE1319 van LSModels (12004) NEM652 met meer licht : LED's

Gestart door eve, 02 oktober 2017, 17:27:54 PM

eve



Dit model is voorzien van gloeilampjes 16 Volt.



Ze geven licht, dwz : je ziet dat ze branden. Punt.

We kunnen er ook LED-koplampen/sluitlampen voor maken.
Het licht moet naar voor stralen.



Op telkens een stukje plaat met 2 koperbanen 6 mm lang soldeer je op elke baan een stukje draad 0,3 mm van 15 mm lang. Laat 1 mm vrij aan de kopkant waar de LED moet komen. Eventueel wat recht vijlen met een vierkant sleutelvijltje. De 0603-LED (rood of wit, let op de polariteit) soldeer je, op zijn kant liggend tegen de draadjes aansluiten, vast.



Per lok heb je er zo 2 witte en 2 rode nodig.

Bron voor plaat met koperbanen op rastermaat 1,27 :

http://www.ebay.de/itm/0-04-cm-BIEGSAME-Platine-0-4-mm-dunn-100x200-79-Leiterbahnen-RM-1-27-PCB-/322570514479?hash=item4b1ab3702f

Montage in de houder :



De omgebogen draden eventueel korten.

Alvorens de lok onder spanning te zetten moet je voorschakelweerstanden voor de LED's monteren.

De print voorbereiden :



Weerstanden op de print :



R en W zijn weerstanden formaat 1206.
Voor R (rode LED) stellen we 3,3 kOhm voor, voor W (witte LED) stellen we 4,7 kOhm voor.

Het zal duidelijk zijn dat onder elke weerstand op de print een onderbreking zit.

Zo heb je voldoende licht. Teveel ? Dimmen kan altijd.

Erik

stoomlokje

Ik bezit voorlopig nog geen 13 ,
maar weeral een glasheldere uitleg van de verbeteringen (voor mogelijk in de toekomst bij mij ).

Bedankt Erik

ronny-vdv

Waarom wordt bijvoorbeeld zo geen type led gebruikt ?
Mvg,

ronny-vdv

eve


bellejt

ik heb ze omgebouwd met zulke leds.Hoef je niks te veranderen aan de houders behalve de weerstandjes in toevoerleiding.

loebaske

zo jumbo leds gebruikte ik voor optische controle van schakelingen, door de SMD technologie >zeldzaam

bellejt


loebaske


Was men antwoord op de vraag van Ronny, met de vraag voor wat zo grote leds dienen...

eve

Ik heb zojuist vernomen dat die printplaat bij ledbaron niet meer leverbaar is.
Ik zoek een andere oplossing.

Erik

bellejt

#9
die printplaat is niet nodig want je kan gewoon de ledbeentjes plooien in de originele houder.Zo heb ik het gedaan .Binnenste beentjes aan elkaar als gezamelijke plus.




eve

Daar de beschreven printplaat niet meer te krijgen is, heb ik deze morgen nieuw materiaal besteld bij de chinaman.
Update binnen ca 3 weken.

Erik