Fleischmann picollo wisselaandrijvingen

Gestart door 59erke, 01 oktober 2017, 20:25:19 PM

59erke

Vraag is hier in het verleden al wel gesteld voor HO maar voor N heb ik nog niet veel gevonden.

Volgend probleem stelt zich. In mijn schaduwstation liggen enkele fleischmann wissels met merkgebonden electrische 2dehandse aandrijvingen. Nu heb ik gemerkt (bij de grondige renovatie van de baan) dat er een aantal aandrijvingen soms dienst weigeren en andere die helemaal niets meer doen.

Een nieuwe aandrijving kost iets van een 18 €, wat ik persoonlijk veel geld vind.
Nu ben ik dus op zoek naar goedkopere alternatieven. Ik hoor jullie al denken aan servo's...

Ok heb ik ook aan gedacht maar ik schakel deze wissels op de analoge manier (knopje duwen en klaar)
Servo's worden bij mijn weten digitaal aangestuurd, hebben bovendien nog een goede houder nodig, servosturingen en nog wat electronische componenten waar ik momenteel niet op kon. Komt dus duurder uit dan die 18 €

Daarbij denk ik niet dat het makkelijk is om dat staaldraadje in het klein lipje van de fleischmann wissel te bevestigen.

Bestaan er buiten de servo's nog alternatieven om de wissels analoog te schakelen of ben ik beter af met de orignele aandrijvingen ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Servo houder: stukje L profiel van bij hubo
Servo sturing arduino en een paar pinnen gebruiken om via een schakelaar de stand te regelen.
Simpel, kost bijna niets.
Die fleismann aandrijvingen kan je ooen prutsen en dan alles goed reinigen en met wat geluk werken ze terug. Voor hoelang?
Dat arduino programmetje is snel gemaakt.

railrunner

Koen,

Ik dacht dat je met Cobalt digital IP ook met drukknopjes kon bedienen.  En digitaal ook natuurlijk.  Je moet maar eens kijken naar dcc concepts manual cobalt digital IP.


59erke

Die conrads had ik ook al zien staan. Commentaren zijn afwisselend goed en minder.

10€ en manueel schakelbaar klinkt verleidelijk maar als je de handleiding bekijkt dan lees je dat je ook aansluiting dient te maken naar de linker, rechter rails en het hartstuk en dat begrijp ik niet helemaal.

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1300000-1399999/001396900-an-01-ml-UNIVERSAL_WEICHENANTRIEB_de_en_fr_nl.pdf
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Die kan je aansluiten maar hoeft niet. Deze dienen voor de puntstuk polarisatie maar is niet echt noodzakelijk.  Ik denk dat ik er nog wel eentje heb liggen als je eens wilt testen.
Nadeel ze maken nogal lawaai maar als je de spanning wat verlaagd is het nog aanvaardbaar.

Klaas Zondervan

Ik gebruik gecastreerde servo's. Ttz, ik koop servo's en daar sloop ik alles uit wat hem tot servo maakt. De potmeter gaat er uit en de elektronica. Ook de eindstop zaag ik af.
Van de aansluitkabel verdwijnt de stuurdraad en de rode en zwarte draad gaan rechtstreeks op de motor. Het resultaat is een motor met vertragingskast en die gebruik ik om via hefbomen het wissel  aan te drijven.

De aandrijvingen van Conrad zijn rot dingen. Ze lopen te snel, en na verloop van tijd verbranden de eindcontacten waardoor de motor geen stroom meer krijgt. Het is een namaak van de Hoffmann aandrijving die kwalitatief veel beter is. Ook wel duurder, maar kwaliteit heeft nou eenmaal een prijs.

Een absolute aanrader is de Tortoise. Ook niet goedkoop, maar nauwelijks duurder dan de spoelenaandrijvingen van Fleischmann en andere merken. En verbrandt niet, ook al laat je de spanning er op staan.

Michiel

De Conrads schakelen redelijk goed op wisselspanning van 7V tot 9V (ipv de voorgeschreven 12V), met een trafo die minstens 1A kan leveren zonder teveel spanningsval. Met deze spanning lopen de motoren een stuk rustiger, zonder die vreselijk harde klap (zo hard zelfs dat ze soms terug stuiteren uit eindpositie). De contactlipjes voor de polarisering zijn knudde, en zijn niet betrouwbaar (al bij levering zijn er veel die niet correct schakelen).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Dat ze wat luidruchtig zijn dat is nog niet zo erg, mits een lagere spanning kan dit nog meevallen denk ik.
Bovendien liggen ze in het schaduw station waar de wissels niet zo veel worden geschakeld.

Belangrijkste punt is de levensduur daar ik al heb gelezen dat ze vlug stuk gaan.
Maar wat is snel? 

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Op onze clubbaan hadden we wissels met Conrad aandrijvingen die op een clubavond naar schatting 100 keer schakelden, dus 300 keer per week. Na een paar weken hielden ze er mee op. Dat hebben we opgelost door het eindcontact te overbruggen en de motor met een puls te sturen van ongeveer een halve seconde.
Zoals Michiel al zegt, sommige zijn in de verpakking al stuk.

59erke

Lijkt me ook niet echt een goede oplossing...

De cobalt servo die Jim aanhaalt is daarentegen ook vergelijkbaar met deze van conrad (als ik de handleiding mag geloven is deze ook aanstuurbaar via drukknoppen)  en met zijn 20 euro Komt hij in de buurt van de FL aandrijvingen.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Ik ben het met je eens dat het overbruggen van de eindcontacten niet de schoonheidsprijs verdient. Maar vaak is het een kwestie van prijs. De Conrad aandrijving is tamelijk populair omdat hij goedkoop is. Hoewel de prijs stiekemweg steeds iets hoger wordt.

Als je de prijzen van motoraandrijvingen vergelijkt met die van spoelenaandrijvingen, dan blijken die motoraandrijvingen niet eens zo veel duurder te zijn. Maar ze zijn wel veel betrouwbaarder.

Een aandrijving die hier nog niet is genoemd is de MP5 van MTB
Ik heb er geen ervaring mee, maar de verhalen die ik er over heb gelezen waren positief.

59erke

Topic over de MTB gevonden op het forum, kost iets van een 18 euro wat vergelijkbaar is met cobalt, fleischmann, ...

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=26074.0


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Bedankt voor het meedenken allen.

FL aandrijvingen of conrad servo's zullen het zeker niet worden.
Beiden zijn niet bedrijfszeker op lange termijn.

de aandrijvingen van dcc concepts (cobalt ip) of deze van MTB maken meer kans.
Ik heb nu een aantal cobalts aangekocht en eventueel kunnen daar nog enkele MTB's bij om te testen.

we zullen dan wel zien welke de voorkeur heeft.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Even dit draadje terug oprakelen...

Ben een testje begonnen met de Cobalt IP servo's.
Er zit daar een staaldraadje bij dat gemonteerde wordt enerzijds aan de servo en anderzijds aan de wissel.

Via Google heb ik gezien dat dit het best gemonteerd wordt tussen de bielzen op het schuifend gedeelte (wisselbalk).
Op de Fleischmann wissels zit hier echter onderaan een ijzeren plaat. Is het aangeraden deze plaat te demonteren met het gevolg dat het inwendige systeem voor handbediening ook sneuvelt, of best gewoon een groot gat door de plaat boren ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan