Het collectief: Fremodules en alles wat er aan vast zit

Gestart door erik_ombc, 30 september 2017, 22:00:45 PM

erik_ombc

Een hele tijd geleden ben ik begonnen met het bouwen van een aantal Fremo-modules. Het thema is een deel van de chemische fabriek die in Hengelo gestaan heeft. In dit topic wil ik laten zien waar ik zo de hele tijd mee bezig ben. Variërend van het maken van modules, gebouwen en landschappen, verweren, materieelbouw en ombouw enzovoort. Buiten de chemische fabriek zullen er nog andere modules opgezet worden gebaseerd op Nederlandse spoorwegen in noord Nederland.

Ik heb al een tijdje niet erg actief aan de modules van CBW gewerkt, dat wil echter niet zeggen dat er helemaal niets gebeurt. De meeste dingen vallen echter buiten het plaatje van CBW en zijn daarom hier nooit op een forum terecht gekomen.

Werk aan de chloortrein:



Aan de hand van informatie vanuit de op de rails de wagennummers uitgezocht van de chloorwagens van KNZ en in Autocad de opschriften getekend.



Schildjes geschuurd en zwart gespoten



Decals laten printen en op de schildjes geplaatst.



En vervolgens proefrijden op de chloorfabriek in Hengelo.

marc goovaerts

Knap ! Waren er maar van alle identificatieborden zo'n perfecte foto's...

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Omdat ik dagdagelijks bezig ben in de chemie , ben ik altijd heel benieuwd wat er zoal over het spoor vervoerd wordt , en dat wil je soms beter niet weten.

Dus ik heb meer van onderstaande foto's...

98 by Erwin Janssens, on Flickr

Mooi werkje hoor Erik , het zijn de details die het hem maken hé.  ;)

erik_ombc

Natronloogwagens waren er ook van KNZ, Heb ik het archief in Utrecht één tekening gevonden van een 4-asser. Deze zal in de toekomst ook gebouwd gaan worden.

Eindelijk eens tijd gemaakt om met de bebouwing van CBW te beginnen.



De wandjes waren een tijd geleden al eens uitgesneden.



loebaske


Ik en andere misschien willen wel weten wat al die gegevens betekenen Erwin...

renstimpie

Ik ben dit draadje al tegengekomen op een ander forum...  ik zou niet meer weten welk  :o  Ik kan wel zeggen dat de bouwwerken heel mooi zijn.   Leuk dat je nu ook hier alles komt tonen.

Tim

erik_ombc

:) Ik heb laatst ook al een deel van mijn werk in Leuven laten zien, het leek me dus ook verstandig het hier bij te gaan houden. Een en ander natuurlijk wel aangepast naar de vragen en opmerkingen hier.

erik_ombc

Verder met de gevels voor CBW. De slaters plaat is nu op 2mm forex gelijmd, dit gaat de basis voor het gebouw worden, morgen verder met de zijgevels.


erik_ombc

KNZ/Akzo had één 4-assige natronloog wagen (530306, 21-84-0755700). Dit was een wagen waarbij een nieuwe ketel op een DR onderstel geplaatst is.



Als basis hiervoor gebruik ik een liliput ketelwagen. Qua maatvoering komt deze redelijk overeen, echter op details moet de wagen aangepast worden. De meest in het oog springende afwijkingen ga ik aanpassen, zoals het verplaatsen van de topflens en het bordes.



Op basis van de bekende gegevens zal ik de opschriften verder uitwerken. De opschriften voor de ketel heb ik inmiddels.



krisds

mooi project, is het mogelijk om een totaalbeeld te krijgen van het geheel?

erik_ombc

Daar had ik inderdaad beter mee kunnen beginnen.



Helemaal bovenin is het eerste sporenplan van stork chemie, of later CBW (chemisch bedrijf west). Dit is later meerdere malen gewijzigd.



Een plaatje zoals het later was. Het sporenplan is in deze vorm gebouwd.



Het sporenplan, links de aansluiting met het andere deel van het Akzo terrein en rechts een mogelijke koppeling met de containerterminal. De modules zijn gebouwd volgens het fremo-haven profiel.



Een overzicht van de gevels.