Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vakantie 2017, een geschiedenis trip.

Gestart door 3rail, 27 september 2017, 11:00:09 AM

3rail

Hallo allemaal.

De vakantie zit er bijna op voor mij, ben heerlijk de maand september vrij geweest.
Natuurlijk gaan we op pad, we zijn op zondag morgen rond een uur of 5 vertrokken richting Stralsund.
Dit is een oude Hanzestad aan de Oostzee met veel oude gebouwen en een ideale plek om de omgeving te verkennen.

Rond een uur of 2 's middags komen we aan, we hebben een hotel geboekt wat aan het station ligt.
We gaan eerst even de stad in om lekker rond te kijken en bij te komen van de rit. ;)

hier wat foto's van de binnen stad.

P9100231 by Edward Borgers, on Flickr

P9100232 by Edward Borgers, on Flickr

P9100233 by Edward Borgers, on Flickr

P9100234 by Edward Borgers, on Flickr

Hier het uitzicht vanuit het hotel met uitzicht op het station.

P9100238 by Edward Borgers, on Flickr

Hier het hotel zelf.

Het centrum ligt op loop afstand van het hotel, dus ' s avond lopend naar de binnen stad, onderweg steken we een meertje over met meerdere mooie huizen er langs.

Stralsund by Edward Borgers, on Flickr

De volgende dag zijn we naar Peenemunde gereden.

Hier is tijden de oorlog de V2 raket ontwikkeld (ook wel A4 raket), helaas was dit een vliegende bom.
De drijvende kracht hier achter was Werner von Braun, deze is aan het einde van de oorlog meegenomen door de Amerikanen
en heeft het Apollo project opgezet.

Toch staat de elektriciteits centrale die nodig was om zwaar water te maken er nog, hier in is het museum gevestigd.
Helaas is het terrein waar men de proeven uit voerden met de raketten niet toegankelijk, dit heeft te maken met de aanwezigheid van explosieven die men nog niet heeft opgeruimd.

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Hier de ingang van het museum.

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

P9110269 by Edward Borgers, on Flickr

De enorme kolenkraan die de elektriciteits centrale moest voeden.

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

De elektriciteits centrale zelf, deze is na de oorlog door de Russen gewoon nog gebruikt.

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

De kraan aan de binnenzijde van de centrale.

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Hier de V2 raket die hier het leven zag, vele er van zijn na de oorlog meegenomen naar Amerika en Rusland.

Ook deze mag natuurlijk niet ontbreken, het transport middel van het personeel en de krijgs-gevangenen.
Tevens werden hier ook mensen ingezet die gedeporteerd waren om de raketten te bouwen. :(

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Het levens verloop van de trein.

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

En de kleuren van het treinstel.

Natuurlijk mag de V1 ook niet ontbreken.

De helling waar ze opstaat komt uit de bossen van Amersfoort en is door de Nederlanders aan hun gegeven.

Peenemunde by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Hallo Edward,
Bedankt voor de prachtige foto's van Stralsund en omgeving zoals het museum.
De v2 is zeer mooi gefotografeerd.
Heb vlak naast een v2 en V1 gestaan in het museum in München en dan schrik je maar eerst van de afmetingen.
Dat museum is trouwens een aanrader zeker ook voor spoorliefhebbers (grote voorbeeld want een H0 baan betekend niet zo veel)
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Hallo,

Als deze techniek (raketten) je interesseert, maar ook WWII in Noord Frankrijk, kan je "La Coupole" bezoeken.  En er is een museumlijn vlakbij (Vallée de l'Aa).

Gastronmisch maar herkenbaar en democratisch geprijsd: De Drie Kalders in Saint Omer (Sint Omaars in het Nederlands)

Roland

3rail

Hallo Ronald.

Daar ben ik 2 jaar geleden al geweest, net zoals Le Blockhaus d'Eperlecques. www.hullabaloo.be/militair/le-blockhaus-deperlecques

Wat ook heel erg indrukwekkend is, is Concentratie kamp Dora-mittelbau, hier werd de V2 verder gebouwd na dat de Engelse
Peenemunde hadden gebombardeerd.
Dit kamp ligt net buiten Nordhausen in het Hartz gebergte, ook hier ben ik al geweest.

Als je dan toch in noord Frankrijk bent en je hebt intresse in de 2 de wereldoorlog, dan moet je ook even langs Batterie Todt, hier staat ook nog een Duits K5 kanon waarmee men Engeland beschoot.
Er zijn er nog 3 van over, de rest is in de hoogovens verdwenen.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Havoc

Is Stralsund niet waar de treinen de brug naar Ruggen oversteken en daar de panto moeten laten zakken en over de brug rollen omdat er geen bovenleiding is?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

3rail

Volgens mij niet, ik kan me niet herinneren dat de bovenleiding ontbrak op de brug.
Ik ben nog even gaan zoeken naar afbeeldingen van de brug, hier op zie ik duidelijk bovenleiding zitten.

Het zou natuurlijk kunnen dat er vroeger geen bovenleiding op zat en dat dit later is gemonteerd.

Wel weet ik dat de eerste Br 78 daar geleverd is, deze moest de trein op de boot drukken naar Denemarken.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Op de terug weg valt pas op dat de weg nog steeds uit beton platen bestaat, ook de kwaliteit van het wegdek
is matig.

Je kunt ook nu nog merken dat je in de voormalige DDR rond rijd.

De volgende dag was het ook weer iets Duits wat men voor de oorlog heeft gemaakt.
Het project is nooit afgekomen, maar het skelet staat er wel, het gaat om Prora.
Dit is een flat met een lengte van 4.5 km, in 1936 is de bouw begonnen, maar in 1939 na de inval van Polen is de bouw stil gelegd.

Een deel van het hotel is nooit afgekomen, laat staan dat het gebouw heeft gediend waar voor het ontworpen was.
Tegenwoordig zit er een jeugd herberg in en aan de andere zijde heeft een project ontwikkelaar er luxe appartementen in
laten bouwen.
Maar er staat nog een groot deel leeg.

Prora by Edward Borgers, on Flickr

Hier de achterzijde van de flat.

Prora by Edward Borgers, on Flickr

En hier de kant van het strand.

Prora by Edward Borgers, on Flickr

Prora by Edward Borgers, on Flickr

Prora by Edward Borgers, on Flickr

De jeugd herberg.

Prora by Edward Borgers, on Flickr

Het gedeelte wat verkocht is aan de project ontwikkelaar.
Let ook even op de weg. ???

Prora by Edward Borgers, on Flickr

Het deel wat nog leeg staat.

Prora by Edward Borgers, on Flickr

Nadat we hier zijn geweest gaan we een stukje terug, daar is een techniek museum die misschien de moeite is.

We gaan een oude tram in en moeten per persoon een E10,- afrekenen, de verwachtingen zijn dus hoog. ;)

Helaas blijkt het maar een klein museum te zijn, het is een grote hal en dat is het. :o
Toch zijn er een paar aparte dingen te zien.

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Een Trabi met een keuken trap er op.

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Een paar Kofs, of kleine dieselloks.

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Een paar vuurloze stoom locomotieven.

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Een accu lok van AEG bouwjaar 1914.

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Een knol van een 2D2 lok, Russisch makelij.

Br 03-002 by Edward Borgers, on Flickr

Br 03-002 by Edward Borgers, on Flickr

Br 03-002 by Edward Borgers, on Flickr

Br 03-002 by Edward Borgers, on Flickr

Br 03-002 by Edward Borgers, on Flickr

En natuurlijk waar ik eigenlijk voor kwam, deze 03-002, met stroomlijn bekleding van de 03-193.

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Deze E18 mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Net zoals deze 44 er.

Techniek Museum Prora by Edward Borgers, on Flickr

Het leek er op dat deze zo vanuit actieve dienst hier is neer gezet, alles was nog vies en vet.

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Havoc

Er is meer te zien dan in trainworld, je ziet tenminste wat er staat!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

3rail

#8
Nadat we nog wat dagen daar in de omgeving hebben rond gedoold, was het tijd om verder te gaan.

We gaan naar Mikolajki, dat in Polen ligt.
De trip hier na toe is lang, een 751 km, de afstand is niet echt het probleem, maar de wegen wel.
Veel 2 baans en hoe verder je naar het oosten gaat, hoe slechter de wegen.

Om half 8 's morgens zijn we weg gereden, om 20.00 's avonds waren we dan eindelijk op de plaats van bestemming.

Die avond dus redelijk vroeg naar bed, morgen staat er weer een stukje historie op het programma.
De volgende morgen eerst maar eens kijken hoe het ontbijt is, en dit is goed, er is veel variatie en goede koffie. :D

Hierna de auto in en op naar Ketzyn, in de omgeving ligt Wolfsschanze.
Dit is het bunker complex waar Hitler zich schuil hield, ook heeft Claus von Stauffenberg hier geprobeerd Hitler te vermoorden.

Het vreemde is dat de weg die hier langs loopt geen naam heeft, dus invoeren op je tomtom is even lastig.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Hier de parkeerplaats bij de ingang van de bunker complex.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Het oude SS gebouw waar deze zich ophield.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Een info bord over von Stauffenberg.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Hier de plaats waar de aanslag heeft plaats gevonden.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Enige bunkers die daar staan.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

De bunker van Hitler.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wat ook opvalt is dat er veel volk rond loopt.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

De trein waar Hitler mee aankwam.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

En nog zo een knol van een bunker.

Na de oorlog hebben de Russen geprobeerd de bunkers op te blazen, maar dit was een onbegonnen zaak.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Het spoor naar Wolfschanze.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

En het station, wat inmiddels door de natuur is overgenomen.

Wolfsschanze by Edward Borgers, on Flickr

Je kon ook nog met een militair voertuig het trein over.

Later meer,

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

loebaske


Prachtig beeldverslag wat laat ontdekt....

3rail

Dank je Eric.

We gaan weer een stukje verder. ;)
Ook in dit hotel hebben we 3 nachten door gebracht en de omgeving verkend.

Hierna een stukje naar het zuiden en wel een kleine 170 km.
We zijn onder weg naar Treblinka, een voormalige concentratie kamp.

Van het originele kamp is niks meer over, wel staan er nog wat ruine's en is er het een en ander symbolische op gesteld.
Je kon met de auto het terrein op.

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

Het voormalige station met de bielzen in beton.

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

De keuken waar onder anderen brood werd gemaakt voor de Duitsers, de gevangenen mochten er niet van eten.

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

1 van de info borden.

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

De plattegrond van het kamp.

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

De executie plaats, waar overigens geen vogel te horen is.

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

Een herdenkings-plaats.

Treblinka by Edward Borgers, on Flickr

En nogmaals het station.

Hierna door naar het hotel die iets noordelijker ligt.

Later meer.


Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99