Goedkope centrale om digitale loks te testen

Gestart door ronny-vdv, 26 september 2017, 18:51:52 PM

Ben

Citaat van: pandur op 29 september 2017, 18:27:28 PM

Indien je de LocProgrammer niet met de daarvoor voorziene voeding gebruikt , zou je wel eens voor rare verassingen kunnen staan !
Deze voedings trafo heeft een geringere spanning en stroom, dit om tijdens de test van uw decoder de kans op schade te beperken , indien de decoder verkeerd zou aangesloten zijn .
Het gebruik van een spoor zou dan moeten beperkt worden tot een "test" spoor voor enkel één loc


Is dat zo pandur? De gebruiksaanwijzing zegt anders. ;)


Alberke

Om nog eens tot de essentie terug te keren Ronny:
Met de ESU programmer kan je ook locs testen: er is een tab "drivers cab" en daarmee kan je alle locs besturen. Hij zoekt ook automatisch het adres.
Je kan alle decoders uitlezen en programmeren, maar die van ESU worden herkend en dan is de interface gemakkelijker.
Uit eigen ervaring: een rollentestbank (de mijne toch) lijkt me niet betrouwbaar omwille van slechte contacten.
Zelf heb ik een twee meter lange lat met een spoor. Dan kan je de C54 truc toepassen met ESU V4 decoders.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

Citaat van: stoomlokje op 29 september 2017, 00:36:38 AM
Citaat van: Ronald op 28 september 2017, 09:11:07 AM
Volgens mij doelt Saskia op de DR5000 ;) En dan slaat ze de plank ook een beetje mis want die centrale kan prima zonder pc.

Dat zal wel zijn , dat het werkt , maar hoe lees je de CV's dan uit , zo zonder scherm ?
Op een goedkope losse Multi-Maus bijvoorbeeld. :o
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ronny-vdv

Citaat van: Alberke op 29 september 2017, 20:08:51 PM
Om nog eens tot de essentie terug te keren Ronny:
Met de ESU programmer kan je ook locs testen: er is een tab "drivers cab" en daarmee kan je alle locs besturen. Hij zoekt ook automatisch het adres.
Je kan alle decoders uitlezen en programmeren, maar die van ESU worden herkend en dan is de interface gemakkelijker.
Uit eigen ervaring: een rollentestbank (de mijne toch) lijkt me niet betrouwbaar omwille van slechte contacten.
Zelf heb ik een twee meter lange lat met een spoor. Dan kan je de C54 truc toepassen met ESU V4 decoders.
Bedankt, maar wat is C54 ?
Mvg,

ronny-vdv

Ronald

Het automatisch inregelen van de snelheid. CV54 is daarvoor gereserveerd. Kijk gerust even ind e handleiding van de Lopi.


Citaat van: INFO op 03 oktober 2017, 17:32:20 PM
Citaat van: stoomlokje op 29 september 2017, 00:36:38 AM
Citaat van: Ronald op 28 september 2017, 09:11:07 AM
Volgens mij doelt Saskia op de DR5000 ;) En dan slaat ze de plank ook een beetje mis want die centrale kan prima zonder pc.

Dat zal wel zijn , dat het werkt , maar hoe lees je de CV's dan uit , zo zonder scherm ?
Op een goedkope losse Multi-Maus bijvoorbeeld. :o

Precies, maar daarvoor moet Saskia zich even verdiepen in die centrale door bv even de handleiding te downloaden en te lezen. En dan had ze gezien dat er een heel scala aan regelaars en bussen aan de DR5000 gehangen kan worden zodat een pc zeker niet noodzakelijk is :)

Alberke

Je zet C54 op 0
Zet de lok op een recht stuk (vandaar die plank van 2 meter)
Druk op F1
De lok schiet vooruit en stop na een dikke meter
De decoder is optimaal ingesteld voor die motor
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Intussen eens geoefend met de Arduino. Eigenlijk niet zo simpel voor beginners als wel eens wordt voorgesteld. De DCC++ software in de Arduino krijgen viel nog mee, maar bij het compileren van de Controller software loopt de boel vast; ttz het gecompileerde programma "hangt".
Dan maar JMRI eens gedownload. Dat werkt uitstekend. Het programmeren van CV's is een groot gemak, ook het aanmaken van een locomotieven-database is een droom. En het is in het Nederlands.
Bij het ontwerpen van een baan-layout heb ik afgehaakt, alhoewel het op andere systemen ook geen sinecure is.
Mijn struikelsteen is dat je niet alle info samen vindt. Voor dat motorshield bijvoorbeeld moeten een hoop verbindingen gemaakt/verbroken worden, en dat is niet altijd duidelijk.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Citaat van: Alberke op 05 oktober 2017, 17:39:58 PM
De decoder is optimaal ingesteld voor die motor
Zeggen ze.
Ik heb er niet zulke beste ervaringen mee, met diverse motoren.

Zelf heb ik betere ervaringen met deze gegevens.


grt Piet.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

ik heb voor de locprogrammer een voeding van 19 V 4.5 amp van een portable computer genomen.Nog nooit problemen gehad met decoders.Al 4 jaar lang.De originele 12 volt was onvoldoende om locs degelijk te testen en af te regelen naar mijn zin. De test CV54 doe ik ook niet .Gewoon in het programma de juiste motor kiezen en eventueel finetunen.Heb ik echter nog met geen enkele loc voorzien van een lopi moeten doen.Msss met zo een gammele lima motor dat het nodig is.

PietB

Citaat van: Alberke op 05 oktober 2017, 18:11:46 PM
Ik ben dan ook nogal vlug tevreden Piet  ;D
Dat geloof ik Hugo.
Maar een trein of loc die met sprongen snelheid vermeerdert of vertraagt is echt niet mooi.
Doe eens de Esu run(cv54=0 en F1) vergeet niet éérst de juiste richting te selecteren.
En neem dan de waardes uit de tabel over.
Kijken of je verschil bemerkt.
grt Piet.

Alberke

Misschien omdat ik de laatste tijd redelijk "vanille" locomotiefjes heb gedigitaliseerd dat het voor mij wel ok is, Piet
Mijn exoten, met CD motoren, zelfgebouwde en oeroude, hebben inderdaad wel wat "getweek" nodig.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

stoomlokje

#58
Citaat van: Ronald op 05 oktober 2017, 16:51:58 PM
Het automatisch inregelen van de snelheid. CV54 is daarvoor gereserveerd. Kijk gerust even ind e handleiding van de Lopi.


Citaat van: INFO op 03 oktober 2017, 17:32:20 PM
Citaat van: stoomlokje op 29 september 2017, 00:36:38 AM
Citaat van: Ronald op 28 september 2017, 09:11:07 AM
Volgens mij doelt Saskia op de DR5000 ;) En dan slaat ze de plank ook een beetje mis want die centrale kan prima zonder pc.

Dat zal wel zijn , dat het werkt , maar hoe lees je de CV's dan uit , zo zonder scherm ?
Op een goedkope losse Multi-Maus bijvoorbeeld. :o

Precies, maar daarvoor moet Saskia zich even verdiepen in die centrale door bv even de handleiding te downloaden en te lezen. En dan had ze gezien dat er een heel scala aan regelaars en bussen aan de DR5000 gehangen kan worden zodat een pc zeker niet noodzakelijk is :)

Zodus Ronald, als ik het goed begrijp heb je hierbij ook nog randapperatuur nodig om ermee te werken. ;) en niet alleen de centrale. ;) ;)

en nu stop ik ermee.

Ben

Citaat van: PietB op 05 oktober 2017, 17:58:02 PM

Zelf heb ik betere ervaringen met deze gegevens.




Dat zal niet lekker rijden Piet. ;)