Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Goedkope centrale om digitale loks te testen

Gestart door ronny-vdv, 26 september 2017, 18:51:52 PM

pandur

Het gebruik van de "rollen" testbank is af te raden voor het "schrijven" van de loc of decoder.
Voor een goede overdracht van alle digitale data naar de decoder is het belangrijk een ZEER goede elektrische verbinding te hebben naar je loc of decoder !
Daarom is het gebruik van het spoor de minst slechte methode , beter is nog de decoder rechtsreeks in de tester te programmeren .
eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Ben

Mooie onzin verhalen komen er weer voorbij. Daar zal de vraagsteller blij mee zijn........ ;D

dani

#32
Citaat van: Ben op 28 september 2017, 15:04:45 PM
Mooie onzin verhalen komen er weer voorbij.

en de stoomtrein is er ook bij, stook de ketel maar warm

Iemand stelt een vraag, krijgt een aantal antwoorden, enkele suggesties en intussen wordt er parallel nog meer info uitgewisseld.

Wat is daar mis mee ?  Wat is de  "onzin" hier in dit topic  dan ???

Moest elk topic waar afgeweken wordt van de initiële vraag gewist worden, het forum was in 3 dagen leeg


Citaat van: Ben op 28 september 2017, 15:04:45 PM
Daar zal de vraagsteller blij mee zijn........ ;D
Ik denk dat de "vraagsteller" wel volwassen genoeg is om dat zelf uit te maken, die heeft daar volgens mij geen hulp bij nodig.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

hapkin

Ben vertel ons allemaal eens wat er onzin is ...

philippe_007

De goedkoopste centrale dat je kan hebben is een Arduino met Motorshield en als besturing DCC PlusPlus en JRMI.

Kostprijs zo'n 10€.

Je kan:
  -locs laten rijden
  -CVs uitlezen en wegschrijven op PC
  -CVs aanpassen




stoomlokje

Citaat van: Ronald op 28 september 2017, 09:11:07 AM
Volgens mij doelt Saskia op de DR5000 ;) En dan slaat ze de plank ook een beetje mis want die centrale kan prima zonder pc.

Dat zal wel zijn , dat het werkt , maar hoe lees je de CV's dan uit , zo zonder scherm ?

Ben

Jazeker stoomlokje maar lees nou even. :)

In mijn post reageer ik op de vraagstelling: een goedkope centrale of een LokProgrammer. Een goedkope centrale kan zijn een DR5000. Voor BEIDE heb je een PC nodig om te lezen en te schrijven. Waarbij een LokProgammer slechts een voordeel biedt in geval van keuze voor Esu decoders zoals geschreven.

Als beginner zou ik dan kiezen voor een centrale en dat kan natuurlijk ook een Intellibox Basic zijn of een z21 Start zoals Dani schrijft of een enz., je kunt er zo veel meer mee: rijden hoewel dat niet de vraag was maar het lijkt me evident dat als je je analoge spullen gaat ombouwen dat je die lokkies voorts niet in een vitrine zet om naar te kijken. Een LokProgrammer vind ik dan voor een beginner "nice to have".

Het is maar een mening die wellicht helpt in de keuze, je kunt ook denken: laat die Ben maar kletsen, prima toch?

Gr, Ben.

Alberke

Citaat van: philippe_007 op 28 september 2017, 23:05:30 PM
De goedkoopste centrale dat je kan hebben is een Arduino met Motorshield en als besturing DCC PlusPlus en JRMI.

Kostprijs zo'n 10€.

Je kan:
  -locs laten rijden
  -CVs uitlezen en wegschrijven op PC
  -CVs aanpassen

Heb je daar ervaring mee?
Motor Shield: bepaald model?
Aankoop: verre Oosten?
Heb de twee samen aangeboden gevonden in NL voor €15
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

philippe_007

Ik zal direct eens de gegevens opzoeken en doorsturen...

Zelf heb ik het geïnstalleerd en gebruikt, maar moet er nog een testbaantje van maken zodat ik locs makkelijk kan programmeren en testen.


ronny-vdv

Citaat van: Ben op 29 september 2017, 08:37:24 AM
Jazeker stoomlokje maar lees nou even. :)

In mijn post reageer ik op de vraagstelling: een goedkope centrale of een LokProgrammer. Een goedkope centrale kan zijn een DR5000. Voor BEIDE heb je een PC nodig om te lezen en te schrijven. Waarbij een LokProgammer slechts een voordeel biedt in geval van keuze voor Esu decoders zoals geschreven.

Als beginner zou ik dan kiezen voor een centrale en dat kan natuurlijk ook een Intellibox Basic zijn of een z21 Start zoals Dani schrijft of een enz., je kunt er zo veel meer mee: rijden hoewel dat niet de vraag was maar het lijkt me evident dat als je je analoge spullen gaat ombouwen dat je die lokkies voorts niet in een vitrine zet om naar te kijken. Een LokProgrammer vind ik dan voor een beginner "nice to have".

Het is maar een mening die wellicht helpt in de keuze, je kunt ook denken: laat die Ben maar kletsen, prima toch?

Gr, Ben.
Maar kan je met een Lokprogrammer van Esu loks laten roderen op de testbank of is het enkel om decoders uit te lezen en te programmeren ?
Sorry voor de vraagstelling maar ik wil mijn op digitaal oriënteren.
Bedankt voor de vele reacties.
Zo wordt iedereen een beetje wijzer, nietwaar  ;)
Mvg,

ronny-vdv

philippe_007


Ben

Citaat van: ronny-vdv op 29 september 2017, 15:45:04 PM

Maar kan je met een Lokprogrammer van Esu loks laten roderen op de testbank of is het enkel om decoders uit te lezen en te programmeren ?


Dat kan. Je kunt de Programmer ook aansluiten op een ovaaltje, kun je rondje rijden. En heb je een zware lok die veel stroom verbruikt sluit dan een zwaardere trafo aan als voeding.

Gr, Ben.

pandur

Indien je de LocProgrammer niet met de daarvoor voorziene voeding gebruikt , zou je wel eens voor rare verassingen kunnen staan !
Deze voedings trafo heeft een geringere spanning en stroom, dit om tijdens de test van uw decoder de kans op schade te beperken , indien de decoder verkeerd zou aangesloten zijn .
Het gebruik van een spoor zou dan moeten beperkt worden tot een "test" spoor voor enkel één loc
eric 
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

DelticPower

Hallo Dani en Hapkin, is er al iets meer bekend over die mooie testplank. Wil zelf ook zoiets gaan maken maar word van de foto niet zoveel wijzer voor wat betreft aansluitingen en schema's.

Groeten Jan