Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn Robert de Béthune

Gestart door Diesel, 21 september 2017, 11:59:30 AM

Diesel

Dag lezers,

Welkom bij de lijn van de Leeuw van Vlaanderen.

Eindelijk heb ik de plaats, tijd en mogelijkheid om een relatief grote N-schaal treinbaan te bouwen. Het uitgangspunt is een lijn tussen twee kopstations met een klein stationnetje ertussen, een aftakking naar een houtzagerij en een toeristisch stoomtreintje dat op een apart spoortje loopt.

Alles wordt diesel en stoom, ergens in mijn denkbeeldige wereld waar duits, belgisch, nederlands en luxemburgs wordt gereden. Enkelsporig ook nog....

Nu ben ik bezig aan het tussenliggende stationnetje.  Nu en dan stopt een korte goederentrein om gekoelde goederen of diesel af te leveren, en om het ter plaatse gebrouwen bier op te halen.  Er is ook een kleine goederenkoer waar vrachtwagens stukgoederen afleveren of ophalen.  Een klein tankstation voor de diesels is er ook.

Later komen dus de kopstations.  Misschien komt er maar één en aan de andere kant een keerlus, ben er nog niet helemaal uit. De wissels liggen met de spoelen op de treinbaan, louter praktisch en ik beoog ook geen 100 procent grootbedrijf.  Zolang mijn zoon en ik er plezier aan hebben, is het meer dan ok.

Onderweg zal er ook nog een aftakking zijn voor een zagerij, wat de plaats zal bieden voor een inhaalspoor.
De hoofdlijn zal digitaal bediend worden met Roco Multimuizen, de toeristische stoomlijn wordt analoog gestuurd.  Alle wissels, seinen, verlichting ed worden ook analoog gestuurd.  Kwestie van een stuk nostalgie, heb namelijk veel materieel van mijn pa geërfd, ook het modelspoorgen :)  Mijn papa leeft nog trouwens, maar heeft het modelspoor opgegeven...

Ik gebruik een 9mm multiplex als onderlaag, daarop is een Styrodur plaat gekleefd en ipv kurk gebruik ik 2mm parketondervloer (zie foto).  Ben benieuwd wat het gaat geven.

Eerste foto :
[img]https://farm5.staticflick

Naast treinfanaat ook hobbyfotograaf

SirGresley

Komen die beestjes ook op de baan?  :P
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Diesel

Naast treinfanaat ook hobbyfotograaf

SuSke

De beestjes uit de photostream op Flickr

Misschien een apart album aanmaken op Flickr voor uw modelspoorfoto's.
Dan kan je privéfoto's afschermen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Diesel

Dank voor de constructieve bijdragen tot nu toe.

Naast treinfanaat ook hobbyfotograaf

59erke

Tof om nog eens een grote N baan hier op het forum te hebben.

Uw plan klinkt zeer veelbelovend en ben zeer benieuwd naar de vorderingen.
ik volg...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan