Wisselstaat blijft bezet staan

Gestart door WVA, 20 september 2017, 07:52:19 AM

WVA

Goedemorgen,

Ik ben volop aan het leren werken met koploper. Tot hier toe gaat het met vallen en opstaan vrij goed. Nu ben ik gisteren gestart met het aanmaken van een wisselstraat tussen twee blokken. Beide blokken bestaan uit twee bezetmelders. Aanmeldsectie en stopsectie.

Alles loop prima. De wissel wordt omgezet, de lok respecteert de snelheidsbeperking, en hij stopt netjes in het blok waar hij naar toe reed. Echter de wissel blijft bezet staan en gaat dus niet automatisch naar zijn originele stand.

Zoeken en zoeken in de handleiding maakt het er niet eenvoudiger op  :(

Ben

Wat kan is dat het wissel bezet blijft omdat Koploper denkt dat je trein langer is als het blok. Even checken dus: juiste treinlengte invullen in het rijwindow en bloklengte invullen bij aanvulling  blokgegevens.

Gr, Ben.

ACFI

Werner,

misschien ook je vraag stellen op het koploperforum. www.koploperforum.nl

ACFI

WVA

Citaat van: ACFI op 20 september 2017, 08:08:01 AM
Werner,

misschien ook je vraag stellen op het koploperforum. www.koploperforum.nl

ACFI

Hoi goedemorgen,

Dank je voor je reactie. Ik heb daar al aan het zoeken geweest op hun forum maar geen antwoord gevonden. Heb daar tevens een account aangevraagd twee weken geleden, doch geen reactie ontvangen.

Michiel

Naar mijn idee, de meest evidente oorzaak dat de wisselstraat niet wordt vrijgegeven is ofwel (zoals Ben zegt) dat Koploper denkt dat de trein langer is dat het blok waar het in gestopt is, ofwel dat het adres van de bezetmelder van een van de secties in je blok niet correct is ingegeven.

Ik vermoed dat je exact bloklengtes hebt opgegeven, maar dat je de treinlengte niet correct hebt ingesteld. Default staat de treinlengte op "999" (10 meter). Mogelijk heb je dit nog niet aangepast aan de werkelijke lengte. Merk op dat dit niet de lengte is van de loc zelf, maar van de sleep die de loc trekt.

Je hebt waarschijnlijk ook aangeduid in Koploper wat ie moet doen met een te lange trein in het bewuste blok, want anders rijdt ie niet eens het blok in. Je hebt dan "vorig blok bezet houden", en "wisselstraat bezet houden" aangevinkt.

Maar een hoop speculaties van mijn kant in afwachting van meer informatie van jouw kant.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

WVA

Dank je allen, ik ga met jullie voorstellen deze middag aan de slag  :)

WVA

Bon, de wissel op zich blijft niet meer bezet staan, maar gaat niet terug naar zijn oorspronkelijke stand.

Michiel

#7
De manier waarop Koploper met wissels omgaat is bepaald in de algemene configuratie, sectie wissels en seinen. Je kan vb kiezen om wissels "steeds te zetten", of wissels "terug te zetten". Je zal die wisselconfiguratie eens moeten doorlopen om te zien of ze ingesteld is zoals je wilt dat ze werken. Het terugzetten van de wissel is normaal gezien niet echt nodig.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

WVA

Citaat van: Michiel op 20 september 2017, 11:03:00 AM
De manier waarop Koploper met wissels omgaat is bepaald in de algemene configuratie, sectie wissels en seinen. Je kan vb kiezen om wissels "steeds te zetten", of wissels "terug te zetten". Je zal die wisselconfiguratie eens moeten doorlopen om te zien of ze ingesteld is zoals je wilt dat ze werken. Het terugzetten van de wissel is normaal gezien niet echt nodig.

Dank je wel, ik moet zeggen koploper is een heel fijn programma, maar eens je er mee weg bent..... :o