Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM-N Module : Comblain au pont

Gestart door railrunner, 18 september 2017, 19:41:15 PM

railrunner

@ Wim

Momenteel werk ik aan de huisjes ed., maar eens klaar is het de bedoeling dat ik het landschap afwerk.  Als ik hetzelfde niveau kan halen zoals jij...

@ Luc

En de silhouette Cameo 3 heeft meer mogelijkheden dan ik hier laat zien!  Styreen 0.25mm van Evergreen kun je zelfs doorsnijden, 0,5m graveer ik enkel. Tot 2mm kun je gaan.  Als je naar de winkel gaat om er eentje aan te schaffen, voorzie je dan ook van de mesjes  ;).

Zelfs heb ik ooit eens en HO-huisje gemaakt met de snijplotter voor iemand, dat ging ook heel goed.

railrunner

Citaat van: Dirkh op 02 maart 2018, 20:50:31 PM
Ben net een paar paginas terug gaan kijken want ik dacht eerst dat je die deuren en ramen ook met de snijplotter had gemaakt, maar die zijn blijkbaar 3d geprint.

Maar het is een knap resultaat. Ga ook eens overwegen om die moeilijke stukken in 3d te laten printen.

Inderdaad, maar de ramen op het gelijkvloers waren eigenlijk groter dan eerst voorzien.  De ramen zijn dan gemaakt met de snijplotter, gaat ook dus.  Voor de spciale stukken (op dak) is  3D-print voor mij prima (en eigenlijk ook niet zo duur), maar dat kan ook geetst worden, helaas heb ik geen etstoestel.  Ik herriner me dat Jean zijn raampjes en deuren ook geetst had met een bijzonder mooi resultaat.

SuSke

Citaat van: railrunner op 02 maart 2018, 17:56:04 PM
Het verbaast me eigenlijk dat niemand gesproken heeft ovr de "witte waas" in hoekjes en kantjes.  Mij storen ze in ieder geval, op de een of andere manier moet ik ze toch zien weg te werken.  Hoe dat weet ik nog niet.

Stoort jou niet alleen, maar is het gevolg van de gekozen methode...

Citeer
Vandaag de gevels van Hotel des Familles geairbrusht en ingevoegd.  Invoegen heb ik deze keer gedaan met witte poeder van GPP.

Wat kan je er nog aan doen? Ik zou proberen met een wattenstaafje in de hoeken en kanten de overmaat aan voegpoeder weg te vegen.
Anders kan een lichte dry-brush in de kleur van je bakstenen je een stukje op weg helpen.

Het zijn nu de plaatsen waar je stof- en vuilophoping in een gevel krijgt. Je verwacht een donkere kleur en ziet een lichte. En dat maakt het een beetje vreemd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Mooie dakwerken, Jim !!!
Hopelijk krijg ik die van mij even goed ...

Die witte waas kun je wel wegwerken. 
Is wel wat prutswerk, maar het kan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Een poging gewaagd om de witte waas weg te werken.  Dit met GPP poeder grijs geborsteld.  Misschien nog een tweede keer doen, maar voegen vervagen dan weer.



Verder vandaag gewerkt aan huije zie pagina 3.  Morgen proberen te finaliseren:






Gerolf

Prachtig, die natuur- en bakstenen  8)

Citaat van: railrunner op 03 maart 2018, 17:50:39 PM
Een poging gewaagd om de witte waas weg te werken.  Dit met GPP poeder grijs geborsteld.  Misschien nog een tweede keer doen, maar voegen vervagen dan weer.

Misschien de voegen vrij maken - dat witte lijkt me vooral in de voegen te zitten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Even een update:

Huisjes zijn in ver gevorderde stadium, modulebakken zijn klaar, nu de modulebakken landschappelijk vorm geven, maar daarvoor moet ik nog 1 groot werkje uitvoeren.  Dit werkje beslaat bijna 1 module van 120cm, namelijk een spoorwegbrug, want wat is Comblain-au-Pont zonder 'pont'?



De brug wordt gebouwd naar de bestaande spoowegbrug tussen het station van Comblain au Pont en Sprimont. Mijn snijplotter heeft de afgelopen week heel wat overuurtjes gedraaid om alle onderdelen van de 75cm lange brug te plotten.  24 brugsteunprofielen en 2 volledige bruglengtes met onderkant dwarsverbinders en een bovenkant waar de sporen op komen te liggen.  Maar het resultaat mag er zijn denk ik.  Mijn silhouette heeft netjes alles uitgevoerd, zelfs de beruchte modelspoorklinknagels (eerdere Vierendeelbrug) waren geen probleem met de Silhouette.  (Met mijn eerste snijplotter, de Xyron wasdit een koud kunstje, mijn twede snijplotter (Refine) voldeed totaal niet, maar Silhouette Cameo, fantastisch toestel).






BC911

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

mahtoska1


Gerolf

Wow Jim - jij kan verrassen  8)

Maar ligt het aan mijn ogen, of de foto, of .... maar die klinknageltjes lijken me putjes ipv bultjes ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

#130
Optisch bedrog?

Als ik de bovenkant van de brugdelen bekijk in profiel (met bril, zonder bril wordt het nogal moeilijk tegenwoordig), zie ik wel degelijk bultjes erop liggen.  Als ik de zijkanten voel, nauwelijks te onderscheiden, kunnen het evengoed putjes als bultjes zijn.  En ergens kan het logisch zijn dat er putjes zijn.  De snijplotter snijdt in het plasticard cirkeltjes van 0,2mm diameter.  (Voor schaal N eigenlijk nog iets te groot, is dan een klinknagel van 8cm, al ooit gezien?  Voor HO is dat 4cm, wel realistisch).  Plasticcard heeft de eigenschap op te krullen aan de randen als je er in snijdt, vandaar dat de bultjes ontstaan.  Maar als je wrijft over het geplotte oppervlak of wegblaast met het airbrushen, dan kan je de bultjes wegwrijven of blazen zodat er putjes achterblijven.

Maar eigenlijk is dat voor schaal N niet zo belangrijk.  De foto's die je ziet zijn macroopnames, en die verraden natuurlijk alles.  Als je het brugdeel vanop afstand ziet met het blote oog, valt dat helemaal niet op.  Ik probeer dit aan te tonen via volgende foto met als bekend vergelijkingsonderwerp... het suikerklontje  :)







Ik had dit willen laten zien op Mobexpo, dan was je zeker ervan overtuigd dat de klinknagels erop liggen.

Pierre

Groet Pierre.


modelbaanHO

Weer een prachtig stukje modelbouw en weer iets wat me motiveert om toch eens achter die Cameo aan te gaan.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Floris


Gerolf

Citaat van: railrunner op 28 april 2018, 10:18:02 AMOptisch bedrog?
Ik had dit willen laten zien op Mobexpo, dan was je zeker ervan overtuigd dat de klinknagels erop liggen.

Ik geloof je zo ook wel, man  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw