Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM-N Module : Comblain au pont

Gestart door railrunner, 18 september 2017, 19:41:15 PM

PeterVG

Wow, wat een mooi stationsgebouw en dit in een recordtempo.  :o
Proficiat

Pierre

Groet Pierre.


railrunner

Citaat van: Gerolf op 02 december 2017, 18:07:35 PM
Erg mooi gedaan, proficiat !

Citaat van: railrunner op 02 december 2017, 15:26:52 PM... in beide delen verlichting aangebracht...

Ik hoop dat je deuren (en muren) geen licht zullen doorlaten ...

Verlichting gebeurt dmv SMD 603 LED verlichting.  Dat licht is niet zo sterk, deuren en ramen zijn geschilderd.  Geheel getest en er wordt geen licht doorgelaten.
Ook op de bvenste verdieping werd licht aangebracht mt een scene, maar dat mag je live bewonderen :).

@ Jean,

Verweren staat nog op het programma.  De muren verweerd en de rest niet, tja, dat klopt niet hé.

Trouwens op de foto's heb ik gezien dat ik nog wat kleine details moet aanbrengen.  Ook naambordjes moeten nog komen.

Qua snelheid van bouwen,... , sorry mannen, ik ben van mening dat ik te traag ga  :o.  Als ik een maand bouw over één huisje, dan zal er van de module niet veel in huis komen...

railrunner

#78
Neen, project ligt ver van stil.  intussen een beetje in stilte verder gewerkt. 

Wat is erondertussen gebeurt?

1) Maken van de modulebakken.  Het worden 3 modulees van 120cm lang.  Op één module na zijn ze in elkaar gestoken, geschilderd en gemonteerd.  Decor en verlichting is voor later.



2) Finaal besloten om de trambaan af te voeren.  Te veel werk.  Ik kan later eventueel wel iets doen rond de tramstatie van Comblain, misschien wel eens proberen in een andere schaal (TT in gedachte), maar dat zien we wel. Na Comblain ga ik zowiezo verder met mijn project dat ik al zo lang had willen doen.

3) De 3D-geprinte ramen voor andere huisjes zijn ondertussen ook binnen gekomen. Daar kunnen we nu ook verder mee werken.



4) Een  teaser van een project in Comblain-au-Pont:


Gerolf

Knap, Jim ! Strak afgewerkte modules  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Citaat van: Gerolf op 03 februari 2018, 10:46:54 AM
Knap, Jim ! Strak afgewerkte modules  8)
Dat vind ik ook. Hoe doen jullie dat toch?

PeterVG

Heel mooi werk dat je laat zien.
Zie ik het goed. De modulebakken zijn recht opgesteld. Station Comblain Au Pont ligt toch in een bocht?

railrunner

#82
Heel goed gezien Peter!

Ik weet het, maar een zeer bewuste keuze.  Ik heb er diep over nagedacht en het wordt niet het project dat ik oorspronkelijk in gedachte had. We hebben het onderling besproken om al dan niet te werken met grote bochten.  Als ik de reële situatie moet maken, dan wordt de bocht wel héél ruim, en de vrees is plaats op een tentoonstelliingsruimte en om hier thuis op te stellen, heb ik de ruimte ook al niet, of ik moet eerst wat ruzie maken met mijn vrouw om het meubilair aan de kant te schuiven ;), dan word ik kandidaat voor het programma "help, mijn man heeft een hobby" ;D.

In tegenstelling tot andere modules die ik bouw of gebouwd heb (situaties zoals ze in werkelijkheid zijn en op ware grootte), ga ik voor de eerste maal eens wat geven en nemen en misschien wel eens serieus wat.  Het station zal in een heel lichte bocht liggen op de rechte modules - (ik wil geen rechte sporen à la Balegem).  Ik ga ook niet vastpinnen op een bepaalde situatie van het station in een bepaalde periode.  Er zullen elementen op staan die er in de jaren '30 stonden en die er niet waren in de jaren '70 of heden zelfs en vice versa.  Het wordt maw een Comblain au Pont met wat fantasie, helaas jammer voor diegene die het station verwachten zoals het is.  Zo zal bijvoorbeeld het goederenloodsje erop staan en zal het station enkel een dubbel spoor bevatten, geen wissels.  Dat is nooit zo geweest dacht ik.  Ik zie dit project als gewoon even tussendoor amuseren met collega modulebouwers in dit project.

Als ik je hierin teleur stel, het spijt me.

PeterVG

Je stelt me helemaal niet teleur Jim. Integendeel hoor, je past gewoon dezelfde beweegredenen toe als ikzelf. Mijn eerste project, Trois-Ponts is immers vastgelopen omdat ik alles netjes op schaal wilde en er de plaats niet voor had. Vandaar dat mijn tweede baan Hamsart een vrije interpretatie was van het echte Sart. Van hieruit zijn we zeer benieuwd naar wat Comblain gaat worden. Blijf posten indien mogelijk zodat je ons allemaal kan inspireren met je fijne modelbouwwerk.

PietB

Mooie modules.
Dat 3D printwerk ziet er ook prima uit Jim.
Doe je dat zelf of heb je dan uitbesteed?

grt Piet.

Michiel

Dit is modelbouw van een perfectionist. Wat een prachtig mooie modules, en dat gedetailleerde snijwerk is ook meer dan strak.

De realiteit wat aanpassen in model, naar beperkingen en eigen voorkeuren is goed. Keuzes maken, interpreteren, combineren, bundelen... het maakt het geheel boeiender. Mijn Brussel-Luxemburg station wordt ook een bundel van indrukken, geïnspireerd op het grote voorbeeld. Helemaal nabouwen kan niet.

Jim, je bent meer dan goed bezig, met een indrukwekkende graad van afwerking. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Citaat van: PietB op 03 februari 2018, 22:08:14 PM
Dat 3D printwerk ziet er ook prima uit Jim.
Doe je dat zelf of heb je dan uitbesteed?

Ik laat mijn werk printen bij Shapeways.  Ontwerpen doe ik zelf.  Het is zo fijn dat de details nauwelijks zichtbaar zijn.  Na het airbrushen van de 3D-print, komen deze meer naar het oppervlak.


Herwig

#87
Zowel het houtwerk als uw N-station:   wat een niveau van afwerking ! 
Die bakken lijken wel van alu of  RVS  en  het station schaal 0  ...

marc goovaerts

Ik beaam ten volle alle positieve commentaren !
Toch spijtig van dat trammetje  :'( ik had er echt naar uitgekeken...

railrunner

Geen probleem Marc, het stoomtrammeke type 18 maak ik wel in schaal Nm, maar dan voor iemand anders.

Vorig jaar had ik ter vervanging van mijn totaal versleten Xyron snijplotter een Refine E360 aangeschaft. Duitse makelij( denk ik toch), zeer goed toestel, maar niet voor de kwaliteit die ik vereis voor snijplotterwerk.  Ook heeft die plotter wat beperkingen voor mijn doelstellingen, daar kom ik later wel op terug.  Mijn vrouwke was mijn gevloek over die machine wat beu, zo vroeg me welk toestel eventueel wel zou voldoen aan mijn vereisten (o.a. dxf files behandelen).  Na wat opzoekwerk kwam ik uit op een Robo Craft (gelijkaardig met de Xyron maar de Robo Craft maken ze precies ook niet meer) of mischien toch de Silhouette Cameo 3, het toestel waarvan ik dacht dat het niet geschikt zou  zijn.  Kom ik vorige week op een avond thuis van het werk, staat daar een zeer grote doos.  "Dat is voor jou!" zij mijn vrouw.  Ik deed de doos open en wat stak daarin?  Jawel een Silhouette Cameo 3!  Wat een vrouw dat ik heb  :)!  Zij had er eentje gekocht voor mij!

En nu ik de afgelopen dagen de mogelijkheden heb ontdekt, kan die zeker hetzelfde als de Xyron, en vooral een toepassing waar ik later op terug kom na testen.

Dus mijn tekeningen op de plotter en dit is het resultaat:



Onderdelen voor het tweede huisje, het hotel des familles.

Paar details met  de bekende referentie:





Nu alle onderdelen klaar zijn, volgt de volgende dagen de afwerking.