Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM-N Module : Comblain au pont

Gestart door railrunner, 18 september 2017, 19:41:15 PM

railrunner

Geen zorgen maken Bert!  Eens je begint, zul je je zelf overstijgen :o.  Ik durf ervoor te wedden dat je een gelijkaardig niveau zal bereiken als je voldoende tijd neemt voor wat je doet.

Daarom ook dat ik hier alles een beetje laat zien en soms beschrijf wat ik doe, we kunnen allemaal van elkaar leren.  En om eerlijk te zijn, met washjes had ik nog nooit zo gewerkt, ik zit dus zelf in leerfase  :-[.  Dus voor mij zelf ook een drempel nemen en durven! 

Steam.N

Citaat van: railrunner op 28 oktober 2017, 23:21:51 PM
Geen zorgen maken Bert!  Eens je begint, zul je je zelf overstijgen ...

Daar ben ik ook van overtuigd !
En bovendien: het gaat méér om het plezier dat we er aan hebben !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: BC911 op 28 oktober 2017, 22:07:00 PM
Ik zal wel zorgen voor een goed evenwicht zodat de drempel niet te hoog wordt voor andere deelnemers  ;). Dit niveau is nog helemaal niet aan mij besteed ... Heel mooi resultaat!

Geen zorgen Bert het gaat enkel om het plezier. De rest komt later wel.

railrunner

Gisteren nog even de laatste stap gezet in het afwerken van de testgevel, namelijk de voegen intalken.  Ik heb toch gemengde gevoelens bij het resultaat. Het bekomen effect van vervuiling is weg en nu heb ik meer het effect van opgevoegde bruine steen.


Gerolf

Nog eens washen? Of met een pigment (gemalen pastelkrijt) over de voegen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

#50
Vul men voegen op met bijna lopen verf en nadien nog eens een wash...heb daar nu niet meteen een foto van...
Gevonden



railrunner

Voilà, de geveltjes zijn klaar, ik ben er meer dan tevreden over.  Nu kunnen we naar de volgende stap gaan en het stationnetje in elkaar steken.

Het testgevelje is mee opgenomen in het geheel.  We maken er weer een spelletje van, welk deeltje is het?   :)




Dirkh

Dat gaat nogal vooruit. Kleuren zien er geslaagd uit.
Dat gaat een mooi gebouw worden.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 30 oktober 2017, 21:00:38 PM
Dat gaat nogal vooruit. Kleuren zien er geslaagd uit.
Dat gaat een mooi gebouw worden.

+1 !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Volgende stap: het aanbrengen van een laag achter de gevel, om voldoende diepte te creeeren om de raambogen te plaatsen.  Op de hoofdgevels wordt aan de achtterkantt dubelzijdige kleefband  aangebracht.  Vervolgens worden de raamopeningen uit de kleefband gesneden en bevestigd op een blanco plasticcard van 0,5mm dik.  Daarna snijden we de raampopeningen uit de plasticcard en bevestigen we de 3D-geprinte raampjes.  Voor een perfectionist zoals ik, kan de ramen niet fijnder maken.





Volgende stap is het aanbrengen van nog twwee lagen verstevigende plasticcard, eentje van 1mm dik om de raamopeningen van de 3D-geprinte ramen gelijk te werken en de laatste laag (0,5mm) het binnenwerk van het stationsgebouw, is gelijk een afgewerke binnenkant.  Dan zal de gevel wel sterk genoeg zijn zeker?

Vroeger lijmde ik de onderdelen van met faller plasticlijm.  Maar ik heb ondervonden dat na een tijdje de geveltjes beginnen te verrvormen. Met bovenstaande methode wil ik trachten om dit te vermijden.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Ik dacht eerst hoe heeft die dat klaargespeeld van die ramen zo fijn af te werken. Maar dan las ik dat ze 3D geprint zijn. Oef ! begon al te denken wat een sukkelaar ben ik. :D
Maar mooie oplossing. Ziet er schitterend uit. Dat gaat een mooie module worden.

BC911

Ik was hetzelfde aan het denken Dirk. Je wil het misschien nog fijner Jim, maar dit is toch al wel heel mooi hoor  8).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

railrunner

Voor mij is het fijn genoeg, fijner kan eventueel met etstechniek.  Het zijn macrofoto's, maar in werkelijkheid is het al zeer fijn.  Het was ook eens deze techniek uitproberen, daar ik 3D-tekenen al heel goed in de vingers heb.  Ik ben er tevreden mee, volgende huizen zullen op dezelfde manier ramen en deuren krijgen.

railrunner

#59
Dju toch, hoe gemakkelijk kun je je uitgewerkte ideeën verprutsen!

Bij het in elkaar zetten van de geveldelen van het hoofdgebouw heb ik een paar zaken in de verkeerde volgorde gedaan.  Met als gevolg dat ik mijn geprinte onderdelen in stukjes heb moeten snijden om te bevestigen en dat ik nadien kan corrigeren.  Is gelukkig wel 0,3mm breed, maar toch, ik zal heel voorzichtig moeten zijn met de correctie om er geen knoeiboel van te maken.  Je ziet de mankementjes wel in de foto: