Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM-N Module : Comblain au pont

Gestart door railrunner, 18 september 2017, 19:41:15 PM

railrunner

De basis van het stationsgebouw is klaar, het is nu wachten op de 3D-geprinte ramen en ornamenten.  De stenen zijn van Slaters, ref. SL422, wat goed overeenkomt met de werkelijkheid.  Vroeger lijmde ik de platen tegen elkaar met Revell-lijm, waarbij de styreen samensmelde.  Dit gaf soms vervormingen.  Nu heb ik de plaatjes met dubbelzijdige kleefband tegen elkaar gelijmd, hopelijk is het resultaat beter.







Volgende stap is de gevels schilderen.  Ik heb geen ervaring met het schilderen van Slaterplaatjes, zeker de voegjes op een goede manier opvullen zal voor mij een uitdaging zijn.  Suggesties zijn dan altijd welkom. 

Wat ik ook kan doen, is het voorbereiden van het goederenloodsje.  Hieronder is zowat de beste foto die ik gevonden heb op het internet.



Via via kwam ik te weten dat in Comblain au pont ooit ook een trammetje heeft gereden.  Misschien wel een idee om op de modules te plaatsen.  Heeft er iemand hier meer info over?

59erke

Slater platen verven is geen enkel probleem, werkt even goed als op andere bouwplaten.

Voor de voegen heb ik de ganse gevel geverfd met sterk verdunde verf en er direct alles terug afgewreven met een doekje.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Jim, Slater platen lijm ik met Tamiya lijm.  Gaat perfect !
Schilderen: schilder de hele plaat met voeg-kleur. Eens droog dry-brush je diagonaal de bakstenen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ferdi

Comblain-au-Pont

Er is een "Rue du Vicinal" in Comblain-au-Pont, doodlopend, maar je kan er wel op het fietspad "RAVeL 5 Ourthe". Dit loopt tussen de Ourthe en het station door en ligt vermoedelijk op een oude spoorwegbedding (of oude trambedding). Als de tramlijn zou doorgelopen hebben, wat ik niet teruggevonden heb, zou dit willen zeggen dat de tram niet voor het station, maar aan de spoorzijde van het station kwam.

Er is echter een postkaart van het emplacement waar ik geen tramlijn (meterspoor) op kan bespeuren, maar enkel spoorwegverkeer.
https://www.2dehands.be/verzamelen/postkaarten-posters/ansichtkaarten/comblain-au-pont-gare-de-270588506.html
Waarschijnlijk is er toch een normaalspooraansluiting van de tram met het spoor geweest.
Er heeft immers een gemengd tramspoor (meterspoor en normaalspoor) gelegen tot Ouffet op de tramlijn 457  Comblain-au-Pont – Ouffet – Warzée – Pair – Ochain – Clavier.

Het normaalspoor takte in Ouffet af richting Ellemelle, maar het einde zou halverwege tussen Ouffet en Ellemelle geweest zijn. Wat op dit traject vervoerd werd, weet ik nog niet.
In Ouffet was er "La carrière de Brossée". Heeft deze er iets mee te maken?
Ouffet ligt in het gebied van "Bassin du Condroz", één van de vier bekkens waar onze Belgische blauwe steen wordt/werd ontgonnen.

Meer over de stelplaats Comblain-au-Pont op:
http://www.railations.net/nmvbstelplaatsen-160493-388034.html

Aan het rondpunt in de Rue Haute in Hotton staat (stond in de zomer van 2009) een oude tram als monument om te herinneren aan de tramlijnen die Hotton verbonden met La Roche en Comblain-au-Pont. Volgens mij liep deze laatste slechts tot Comblain-la-Tour.



railrunner

#19
Van Peter heb ik het sporenplan bekomen, waarvoor mijn oprechte dank aan afzender!  Op dit sporenplan, van de jaren '30 is volledig, dwz sporenplan van de spoorweg en volledig sporenplan van de buurtspoorweg.  Van iemand had ik vernomen dat in Comblain tussen de sporen van de buurtspoorweg ofwel één ofwel 2 tussensporen lagen.  De ligging van de tussensporen zijn ook aanwezig op het bekomen plan.  De uitdaging zou zijn dat ik dit ook in model zou weergeven, maar een jaartje lijkt me hiervoor wel te kort.  Als ik de buurtspoorweg ook bouw, zou ik een compromis moeten sluiten, maar wat en hoe, tja, dat weet ik nog niet.  De buurtspoorweg had in ieder geval een aansluiting op de spoorweg.

Ondertussen zijn we er eens op uitgetrokken om een fotos te  nemen van allerhande gebouwen om  na te bouwen.  Zowel gebouwen van rond het stationsgebouw, maar ook foto's van de buurtspoorweg. 



Wat me opviel is de originele grijze steen en vooral de fijne voeg van het stationsgebouw.  Dat neemt dat de Slatersplaatjes niet voldoen voor mij, te grof.  Maar goed ook want na verschillende pogingen heb ik nog geen gewenst resultaat bekomen.  Dus dat wordt tekenen en snijden en graveren met de snijplotter.  The originele 50 shades of gray van de originele steen ga ik houden, nadien wassen met een bruine verf om vervuilingseffect  te bekomen.

En ik had ook wat geluk. De eigenaar van het gebouw was aanwezig (speologieorganisator) en ik mocht binnen een kijkje nemen.





 

railrunner

#20
Comblain au pont.  Wat ben ik toch begonnen???  Pont... brug..., die heb ik ook effe bekeken. 



Yesss!! Klinknagels!!! :P







Vrij gemakkelijke brug.  Bestaat uit 12 dezelfde delen, 6 liggers.  Dus twee tekeningen en klaar.

Maar eventjes denken: brug + station + buurtspoorweg, wordt een serieus project als ik alles wil doen, en dan vergat ik nog de aftakking naar Liotte voor de brug komende van Luik.  Hier valt ook iets mee te doen, keerlus?



Geen tijd te verliezen, het zal werken worden...




doomslu

Wow, ambitieus  plan.
Kan zeer mooi worden!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railrunner

Mag je wel zeggen, ambitieus, en mooi zal het zeker worden!  Een geluk, Rome is ook niet in één keer gebouwd.  We doen het één voor één en we bekijken wel hoe ver we staan volgend jaar in oktober.

Vandaag ook de 3D-geprinte raampjes en de onderdeeltjes van het stationsgebouw mogen ontvangen. 







De ruitjes op de mat zijn dus 1cm X 1 cm.  Dan geeft dit een idee hoe groot (of klein) deze fragiele onderdeeltjes zijn.  Handle with care zal de boodschap zijn.

59erke

zo te zien worden dat toch een aantal modules en wou je het aantal niet beperken ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Ik was al benieuwd, maar nu nog meer  :P  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

CiteerIk was al benieuwd, maar nu nog meer  :P  ;)

+1

OlivierV

Die N-forumbaanmodules, moeten die klaar zijn tegen MSM-expo 2018? Ik dacht van niet, zodanig dat mensen iets in opbouw zien, zolang het maar goed rijdt. Dat is al het voornaamste dacht ik. Al weet ik de afspaken tegen dan niet.

Wel mooie plannen die je hebt Jim!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Olivier, het is wel de bedoeling dat we er dan staan, maar dat de modules moeten af-af zijn hoeft niet:  het gaat om het plezier van samen iets bouwen.
Dat de modules klaar zijn is altijd leuk natuurlijk !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Gelukkig moet niet alles af zijn tegen oktober 2018, gaat in dit project ook niet lukken, laat ons realistisch  zijn. Als ik 2 modules klaar heb tegen eind 2018, ben ik al heel gelukkig.  Na 2018 kan er altijd verder gewerkt worden aan andere modules.  Voor de N-forumbaanleden is het enkel plezier beleven en iets toonbaar hebben.  In project Comblain blijkt heel wat mogelijk te zien, ik sta er zelf van versteld, om eerlijk te zijn, nooit gedacht.  Maar na opzoekwerk, komen er wel interessante items naar  boven en  vooral de goesting (zin).  Of ik alles ga maken, weet ik niet, we zien wel.  Ik stond in de beginstappen van een ander project, maar dat heb ik even terzijde geschoven voor de N-forumbaan, bij het voorstellen ervan was ik zoals andere N-rijders enthousiast.

railrunner

Ik zit wat te experimenteren met het schilderen van de gevels.  Tot nu toe volgend resultaat:



Ik ben hier niet tevreden over.  Volgens mij liggen de kleuren te ver uit elkaar om een goed effect te bekomen.
In het teststuk bovenaan heb ik de gevel een donkerbruine wash gegeven.  Maar naar mijn inziens is de gevel nog niet bruin genoeg, misschien een tweede wash geven.  In het bovenste stuk zijn bij wijze van test de voegen ingewreven met talkpoeder en vervolgens geseald met matte vernis.  Dat lijkt me wel een goed effect, resultaat een zeer fijne voeg. 

Steentjes zijn gegraveerd in plasticcard.  Na plotten met de schuurmachine lichtjes afgeschuurd om de opstaande randen na plotten te verwijderen.

Wordt vervolgd.