Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM-N Module : Comblain au pont

Gestart door railrunner, 18 september 2017, 19:41:15 PM

Dirkh

knap snijwerk. Volledig door gesneden met de cameo of nog nabewerkt met het snijmesje?

railrunner

Nabewerkt met mesje.  Doorsnijden door 0,5mm plastic card zal het mesje in de plotter extra verslijten denk ik. Hoe doe jij het Dirk?

Dirkh

Tot 0,2 mm snij ik met de plotter, dikker altijd nabewerken met het mesje. Zoals je opmerkt het mesje zou te snel verslijten. Trouwens ik denk dat je dan 6-8 maal zult moeten snijden om door 0.5 te snijden. De druk van de cameo is maar 300 gr max dacht ik. dus eigenlijk bijna niets.

Kautenbach

Top werk, en weer dat suikerklontje voor kleine hoge lat ;)

mahtoska1

Mooi snij werk.  Ik heb de Silhouette Portrait en ik ben daar ook zeer tevreden over.

59erke

Ziet er inderdaad zeer goed uit Jim

Zo'n snijplotter levert wel subliem werk op een zeer korte tijd, denk dat het manueel veel moeilijker is om dergelijk resultaat te verwezenlijken.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Zeker!  De plotter dient vooral om de steentjes van de gevels te plotten.  Maar de rest kan ook uiteraard.  Ik bouw vrij realistisch huisjes na, dan ben  ik weinig met Slaterplaatjes en dergelijke.

Vergis je niet, de tekeningen zijn reeds een tijdje gelden gemaakt, dus die waren zo goed als klaar.  Enkel heb ik de polystyle-lijnen moet vervangen door  enkelvoudigee lijnen.  Polystyle lijnen vervormden nogal in het Studio programma.  Mijn studio programma is de standard versie, ik overweeg om een opleg te doen naar designerprogramma.  Iemand daar ervaringen mee?  Ik twijfel nogal.

Ik ben deze week de hele week thuis, ik zou toch graag heel veel klaar willen krijgen of voorbereid willen hebben.

Dirkh

Ik heb de designer editie, was toen een actie dat je die er gratis was. Echter of het het geld waard is ? Ik denk dat je het meeste met de standaard studio ook al kan.

Steam.N

Goed bezig, Jim !
De snijplotter heb je precies al goed onder controle !
Benieuwd hoe die muren er gaan uitzien na de schilderwerken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Het is mijne derde snijplotter ondertussen.  Dan ken je het wel.  Die besturingsprogramma's zijn eigenlijk vrij eenvoudig, dat heb je wel snel onder de knie.

De Silhouette Cameo 3 heeft het voordeel om twee mesjes te plaatsen.  Daar wil ik wel eens mee experimenteren.  Alleen in de basisversie van Studio, worden alle gekleurde lijnen in het dxf bestand zwart gekleurd.  Om de twee mesjes te gebruiken moet er in Studio een kleurverschil zijn, dus minstens twee kleuren.  Mijn vraag is of de designer upgrade van Studio wel verschillende kleuren in het dxf bestand  kan zien.

Doornroosje

Ben benieuwd of ik dergelijke dingen ook uit mijn Curio kan toveren. Net een workshop achter de rug over hoe er mee te werken, nu nog praktijk. Vooral die instellingen voor styreen te snijden, om die te vinden ...

railrunner

Hey Dennis,

Ik ben ervan overtuigd dat je dit ook kan.  Ik gebruik een automatisch mesje, maar manueel kun je het ook instellen hoor:

Mesje stand 1 of 2, snelheid neem ik 7 en drukkracht 20 voor het graveerwerk.  Styreen doorsnijden met Cameo doe ik niet, zoals eerder aangegeven wegens te veel en te snel sleet van het mesje.  Instellingen beetje testen, dan vind je het wel.


Dirkh

#102
Jim om die kleuren van de lijnen uit de DFX over te nemen moet je de lijnen een kleur geven in het ontwerp programma. Gewoonlijk kan je in die ontwerp programma's de kleuren automatisch laten toewijzen afhankelijk van de laag, maar die worden niet overgenomen. Als je de lijnen een vaste kleur toekent worden ze wel geïmporteerd.
Ik teken in lagen en dan op het einde selecteer ik voor elke laag alle lijnen en geef deze dikte 0 en een vaste kleur. Als ik dan importeer worden de kleuren overgenomen.
Probeer eens want ik heb wel de designer editie en heb het nog niet geprobeerd met de standaard editie.

Voor het snijden en graveren tel ik 0.09 mm per instellingen van het mesje. Dus voor 0.2 mm styreen gebruik ik stand 3 voor 0.1 mm gebruik ik stand 2. Snelheid zet ik altijd op 1, duurt wel langer maar is nauwkeuriger. Ook zt ik de overcut op 0.1 mm zo krijg je mooiere rechte hoeken.
De druk zet ik voor graveren op 5, voor snijden op 10. Je moet wat experimenteren want afhankelijk van de fabrikant van de platen moeten de instellingen soms worden aangepast.

railrunner

Dirk, zo werk ik ook in autocaad, met lagen en verschilende kleuren.  Daar zal het dus niet aan liggen.  Moet dan wel het verschil zijn tussen standaard en designer versie.  Als je wil stuur ik je eens een dxf file door, dan kun je eens uittesten.  Overcut 0,1mm hoe ste je dit in?

Dirkh

Stuur maar door zal het eens testen.