MSM-N Module : Papignies

Gestart door Steam.N, 12 september 2017, 10:28:50 AM

Gerolf

Erg mooie ramen, man  8)
Een mens vergeet dat dit schaal 1/160 is ...
Ik denk dat er nog vensterbanken moeten komen (voor de schilders)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 21 februari 2018, 10:06:49 AM
... Ik denk dat er nog vensterbanken moeten komen (voor de schilders)  ;)

Eerst wordt het raamwerk geschilderd, daarna plaats ik (voorgeschilderde) vensterbanken.
Dat werkt iets gemakkelijker (dan moet ik alleen kleine correcties aanbrengen)  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Fijn dat je terug bent!

En je laat meteen merken dat je het niet verleert bent, goed bezig Jean.

Dat doe ik tegenwoordig ook zo, stukjes maken, schilderen en dan pas plaatsen.  Werkt gemakkelijker, netter,...

Dirkh

Knappe herstart, zal ook eens terug aan mijn module moeten gaan beginnen.

59erke

Jean, even een bedenking.

Als ik kijk naar je zwart-wit foto van het station in het begin van deze topic veronderstel ik dat je bent begonnen met de nis van het gebouw waar het terras is.

Je voert het geheel uit in baksteen, maar op de foto zien we het gelijkvloerse verdiep in een grotere (zand of natuur)steen.
Correct, zit ik er compleet naast of ga je er een eigen interpretatie aan geven ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Koen,  mij leek de volledige nis (beide verdiepen) in baksteen.
Mogelijks zit ik fout, maar dan is dat maar zo.
De andere muren worden uitgevoerd zoals op de foto (toch zo goed als mogelijk).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

#51
Volgens die mooie gekleurde architectentekening "Cluysenaar"  Halte Papignies, is alleszins de  muur-met-de-deur  in baksteen uitgevoerd.         
De gelijkvloerse zijmuurtjes van de  'nis'  zijn op deze tekening, spijtig, niet te zien.
-----------------------
zie de          « Reactie #9 Gepost op: 12 september 2017, 14:46:36 pm »
Plannen van het station type Cluysenaar", kan je hier vinden:
http://www.spoorwegknooppuntfgra.be/p/in-het-spoor-van-jean-pierre-cluysenaar.html
-----------------------

Steam.N

#52
Hier de tekening waarop ik me gebaseerd heb:



Niet erg scherp, gezien ik nogal heb moeten inzoomen ...   ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

#53
aan Jean,
Dit is de tekening van de Halte Papegem/Papignies waarop de gelijkvloerse zijmuurtjes  in de  'nis'  niet zichtbaar zijn.

Men zou kunnen vergelijken met de bel-étage woningen, uit (ongeveer) dezelfde bel-époque periode, aan de kust.
( bijvoorbeeld in Blankenberge )
De meeste, niet alle, van de terrassen hebben een andere, aparte,  afwerking dan de eigenlijke voorgevel.   

Voor uw Papignies-haltegebouw zouden dan bakstenen rondom in de 'nis'  logischer kunnen zijn, ook op de gelijkvloers.
Hoe heet zo'n  'nis'   eigenlijk in de architectuur ?    't Is geen terras zoals in die bel-époque gebouwen aan de kust.

>  op die andere zw/w-foto van Papignies zonder trein,  lijkt het (met vergrootglas) dat links in de  'nis'  een deur zit (achter dat kind), of is dit fout gekeken  ? .

Steam.N

Citaat van: Herwig op 21 februari 2018, 22:35:27 PM
...  op die andere zw/w-foto van Papignies zonder trein,  lijkt het (met vergrootglas) dat links in de  'nis'  een deur zit (achter dat kind), of is dit fout gekeken  ? .

Ik ben dit eens gaan herchecken in mijn (schaarse) foto's:



Toen ik de ramen/deuren uitsneed, leken in die kleine zijmuurtjes ramen te zitten.
Nu ik de tekening nú terug bekijk heb ik de indruk dat je gelijk hebt.
Damn ... 
Ik twijfel nu of ik die ramen ga vervangen ...


Het plan van de eerste verdieping heb ik eerder deze week óók te laat bekeken:



Nadat ik het raam had uitgesneden, bleek dat raam een deur te zijn :
Logisch, anders zou niemand op dat balkon geraken ...
Heb ik proberen op te lossen door het té breed uitgesneden raam om te bouwen tot een deur met twee smalle zijraampjes  ::)
Het resultaat staat me eigenlijk wel aan.

Gelukkig sta ik hier niet onder druk:
ik bouw een leuk niet-standaard Belgisch stationnetje, en Papignies is mijn inspiratiebron.
Hier en daar een kleine afwijking mág wel.

Misschien maak ik van dit gebouw het "stationnetje met de tien fouten"  ;D
En dan zijn er op dit ogenblik al drie van bekend  ;D ;D ;D

Wie weet ... deze avond ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

[ aan Jean / SteamN:  een forum-PB ~ 'loge'  ]

Steam.N

NIET tevreden  >:(



Zijraampjes tot deuren omgebouwd
Vloertje en balkon gebouwd: ok
maar de ballustrade en tierlantijntjes : lukt wel, maar ben er niet tevreden over.

Dit wordt etswerk, maar daarvoor moet ik mijn etstoestel terug werkend krijgen.
Staat niet op mijn prioriteitslijst, dus ballustrade en tierlantijntjes worden later uitgewerkt.

Vandaag werk ik verder aan de zijvleugels van de spoorgevel.
Wat styreen- en Slater-werk ... Zal wel lukken
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Die luifel lijkt me iets wat je met de snijplotter perfect kunt maken. Nog altijd niet gestart met de snijplotter?Voor de rest ziet het er al geslaagd uit.

Steam.N

Zou ik wel graag onder de knie krijgen, maar ik heb al zoveel dingen die ik gedaan wil krijgen.
Maar uitstel is geen afstel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

Vind het nog zo slecht niet gelukt

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1