Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM-N Module : Papignies

Gestart door Steam.N, 12 september 2017, 10:28:50 AM

Michael

Jean dat ziet er allemaal alvast goed uit, ook de led panelen zijn mooi geplaatst, eenvoud siert.
Succes en vooral veel plezier met de bouw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

pandur

Jean ,
Hoe ga je de stroomtoevoer voor je fries organiseren ?
eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Herwig

Gans de boel op die tijd demonteren,  naar boven dragen en terug in elkaar steken,  klinkt prima. 
Die Led-panelen zien er echt goed uit.     Een  'revolutie'  ten opzichte van de TL's en spotjes.

Na de schrijnwerkerij,  zal sporen leggen zeker plezieriger zijn.

beertje

Jean,
Ziet er al prachtig uit,ook met de ledpanelen.
wat zijn de prijzen van zo,n ledpanelen?

doomslu

Citaat van: beertje op 15 september 2017, 09:48:29 AM
Jean,
Ziet er al prachtig uit,ook met de ledpanelen.
wat zijn de prijzen van zo,n ledpanelen?
Over die panelen vind je hier al wat info: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26298.0.html
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

@Tom: Licht is 4000K.  Ziet er toch redelijk "koud" uit, zo in een lege bak.
Benieuwd wat het gaat geven als de bakken aangekleed zijn.




@Eric: Op dit ogenblik is er een verdeeldoos met een schakelaar, waarop de voedingen (één per paneel) aangesloten zijn. 
Met die schakelaar is het dus : alles gelijktijdig aan/uit.
Als ik met de regelbare voeding ga werken denk ik een Ardiuno te voorzien. 
Daarmee kan ik alle kanten op (die evt rekening houdt met een signaal die de verlichting voor álle modules regelt, maar die ook een individuele regeling van de panelen boven mijn bakken kan verzorgen.
Algemene ideeën op dit ogenblik. 
Dat wordt later wel concreter als we onder teamleden het onderwerp grondiger doorpraten.




@Hedwig: eigenlijk heeft elke fase zijn charme, uitdagingen, problemen, overwinningen.
Die schrijnwerkerij vind ik meestal erg leuk (als ik de ruimte en juiste werktuigen heb).




@Willy, de panelen op zich vallen goed mee: 25.99 euro.
Misschien wat duurder dan ledstrips (hangt af hoeveel strips je voorziet).
Bovenop die prijs komt een dimmer (die ik deze keer (wegens tijdgebrek) ook gekocht heb, maar die we waarschijnlijk goedkoper zélf maken).




@Luc: dank je voor de opfrissing van de link.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Citaat van: Steam.N op 15 september 2017, 10:03:27 AM
@Tom: Licht is 4000K.  Ziet er toch redelijk "koud" uit, zo in een lege bak.
Is ook behoorlijk koud. De val waar je makkelijk intrapt is dat de kleurbeleving precies omgekeerd is aan de kleurtemperatuur. 4000K klinkt warm, maar is koud licht. Als je warmer wil kan je beter 3500K of 3000K nemen.

Steam.N

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 september 2017, 10:58:34 AM
Citaat van: Steam.N op 15 september 2017, 10:03:27 AM
@Tom: Licht is 4000K.  Ziet er toch redelijk "koud" uit, zo in een lege bak.
Is ook behoorlijk koud. De val waar je makkelijk intrapt is dat de kleurbeleving precies omgekeerd is aan de kleurtemperatuur. 4000K klinkt warm, maar is koud licht. Als je warmer wil kan je beter 3500K of 3000K nemen.

Klopt ...

Is was wat bang dat "Warm Wit" te warm zou geweest zijn, en ik heb de tussenkleur genomen.
Toekomst zal uitwijzen of mijn keuze ok is.




Ondertussen even een koude douche gekregen:
Dirk heeft zijn bak en fries óók gebouwd, en de hoofdafmetingen gecontroleerd en naar me doorgespeeld.
Verschoot ik even toen ik mijn afmetingen (voor verwarde geesten: de hoofdafmetingen van de fries van mijn baan-modules  ::)) controleerde : de verschillen zijn niet min  :o :o :o

Na wat onderzoek begrepen dat ik in mijn experimenteel bouwen (en gelijktijdig Leidraad bijwerkend) wat verstrooidheidsfoutjes gemaakt heb.
Bv op de Leidraad een afmeting van 500mm gezet, en bij het afzagen van een keper 550 afgetekend.
Tja, de jaartjes sleet op mijn grijze hersencellen ...

Er zijn geen potten gebroken.
Ik pas mijn fries aan (en maak gelijktijdig gebruik van mijn eerste bouw-ervaring) om exacter te werken.  :)
En dan voorzie ik ineens de mogelijkheid om de LEDpanelen indien gewenst wat meer naar voor te schuiven (voor het geval het zou nodig blijken, hé Klaas).

Thanks Dirk, voor de controle-tip.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

CiteerOndertussen even een koude douche gekregen:

Dan ben je nu wakker genoeg om de nodige aanpassingen te doen  ;D

Steam.N

Eindelijk, na vijf maanden modelbouw-inactiviteit, heb ik nog eens styreen en snijmes vastgepakt.
Wat aarzelend ... het is alweer even wennen ...

Het wordt hoogtijd dat ik in gang schiet, om het station van Papignies wat leven te geven.
Eerste actie: de middensectie van het stationsgebouw:



Muurtjes gingen vlot, boogjes ook, maar de raamindelingen vragen alweer wat precisiewerk.
Binnenkort zit die routine weer in de vingers  ;)

Balkonnetje, steunbalken en sierlijst volgen.
Maar eerst de raanindelingen maken en schilderen, dan glas, gordijnen en lichtbakjes plaatsen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Dat ziet er netjes uit, Jean  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

De middensectie ziet er in ieder geval al veelbelovend uit Jean. Als de rest ook zo gaat worden wordt dit een zeer fraai station.  ;)
Groet Pierre.


Michiel

Ik ben erg blij te zien dat je de modelbouwdraad weer hebt opgepikt. Ik hoop dat je weer de "drive" en enthousiasme kan vinden als met je NEEB-project. Ik wens je alvast veel plezier, en natuurlijk... welkom!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1


Steam.N

Dank jullie wel voor de aanmoedigingen.  Doet deugd.  :)

De werken aan ramen en deuren gaan rustig verder:



De twee zijramen nog afwerken en de schilder kan langskomen.
Metsers staan te trappelen om de aanliggende gevels op te trekken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }