Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM-N Module : Papignies

Gestart door Steam.N, 12 september 2017, 10:28:50 AM

Pierre

Groet Pierre.


mahtoska1

#16
Mooi gemaakt Jean. Toch 1 vraagje. Is deze constructie gemakkellijk te demonteren en op te bouwen?

Steam.N

Pieter, ik heb de indruk dat deze modules vliegensvlug ge(de)monteerd zijn.
Ook voor transport is lijkt mij het vereiste volume minimaal.

Maar ja, de praktijk zal het uitwijzen.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Citaat van: Steam.N op 12 september 2017, 13:59:05 PM
Dank je wel, Bernard.
Ik heb de foto in mijn bronnen-folder bijgestoken  ;)

Bij het bekijken van die foto heb ik toch wat vraagjes:
- in de veronderstelling dat we Belgisch (links) rijden: hoe geraakt een trein dan op het opstelspoor links?
  Ik zie en gewone kruising en geen  engelsman.  Zouden er rechtse overloopwissels gestaan hebben in de rug van de fotograaf?
- achteraan het opstelspoor staat een constructie: zou dat een gewoon huis zijn of een loods ?
- wat is die kleine constructie links van de gabarit-tester (of hoe noem je dat ding) over het opstelspoor?

Van de nevengebouwtjes rechts heb in voldoende info, denk ik.


Jean,

Kijk eens naar mijn "station Heide draadje" Jou situatie is een standaard Belgische ;). Treinen werden achteruit de goederenkoer op gereden...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Dat ziet er perfect uit, Jean! Indrukwekkend! Je hebt een mooie sprint getrokken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

jean, details die je weet?


slimme camouflage van de bumper  ;)


Ik denk goederen, dus weegschaal   ::)

en in het centrum de dijk voor de perron   :o
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

@Yannick: dat draadje was ik vergeten.  Daar ga ik eens terug in duiken  ;)

@Michiel: deze fase ging erg vlot.  Vooral dankzij het fries-idee van Dirk
          Het was ook een goeie oefening om de geldigheid van onze Leidraad wat te checken.
          Nu ga ik me wat verdiepen in het sporen-verloop en de mogelijkse scenery details ...

@Bernard: die stootblok was me ook al opgevallen.
          Perrons ... dus alweer een hoop kasseien drukken ... of gewoon wat aangestampte aarde  ::)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Dat perron zien er mij geen kasseien uit. Eerder grind.

Mooie basisconstructie van je bakken  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#23
aan Jean,                                                   14 sept. '17,

Papegem in N:    je hebt de   'plafond + fries'  met winkelhaken vast (?) aan de verticale staanders geschroefd.

Als je met scharnieren op de koppen       of
met een uithaakbare oplossing ( metalen schabsystemen of andere ) werkt, is het transport toch iets makkelijker.
Of is het de bedoeling dat je voor het verplaatsen telkens de bevestigingsschroeven/-bouten van die winkelhaken losdraait ?
Kan ook.

Steam.N

Citaat van: Herwig op 14 september 2017, 13:19:01 PM
... je hebt de   'plafond + fries'  met winkelhaken vast (?) aan de verticale staanders geschroefd.
Als je met scharnieren op de koppen  of
met een uithaakbare oplossing ( metalen schabsystemen of andere ) werkt, is het transport toch iets makkelijker.
Of is het de bedoeling dat je voor het verplaatsen telkens de bevestigingsschroeven/-bouten van die winkelhaken losdraait ? ...

Het is inderdaad de bedoeling om de bouten aan het horizontaal stuk van de winkelhaken er uit/in te steken.
Dan heb ik relatief kleine vlakke "plafonds" en vertikale fries-steunen die geen plaats innemen.
Dus handig voor transport (en dat vind ik wel belangrijk, na de perikelen met het omslachtig verhuizen van NEEB).
Scharnieren zouden natuurlijk kunnen, maar dan is de gehele constructie (plafond + poten) te volumineus om te transporteren.

Uithaakbare oplossing: heel handig, inderdaad.  Maar het ziet er niet erg mooi uit (want zichtbaar voor de toeschouwer), en je hebt het risico dat een lange toeschouwer met zijn hoofd tegen de fries komt, en het plafond uit de ijzers drukt.

Deze avond moet ik de boel naar het eerste verdiep brengen.
Benieuwd hoe de verhuisperikelen van die bakken gaat zijn.
Feedback volgt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Citaat van: Steam.N op 14 september 2017, 14:30:23 PM
Uithaakbare oplossing: heel handig, inderdaad.  Maar het ziet er niet erg mooi uit (want zichtbaar voor de toeschouwer), en je hebt het risico dat een lange toeschouwer met zijn hoofd tegen de fries komt, en het plafond uit de ijzers drukt.
De winkelhaken die je nu hebt zijn ook zichtbaar voor de toeschouwer. Als je de inhaakbare dragers aan de zijkant van de horizontale lat schroeft vallen ze niet op. Na het inhaken kan je er een spie boven steken, b.v. een halve wasknijper. Dan worden ze niet onbedoeld uitgetild.

Verder zou ik de ledpanelen helemaal naar voren plaatsen, dan wordt de voorkant van je tafereel beter verlicht.

Steam.N

Mmmmhhhhh .... stof om over na te denken ...
Inhaakbare dragers aan de zijkant van de horizontale lat ... maakt ze inderdaad een stuk onzichtbaarder ...
Qua montage-gemak is het natuurlijk een verbetering, maar het steekt me wat tegen om de hele boel om te bouwen ...
Moet ik eens op mijn gemak bekijken.

LEDpaneel naar voor schuiven ?  Kan ik doen.
Maar het is niet zo dat gebouwen tegen de voor-rand van de bak gaan staan, en het spoor ligt op 135mm van de voorkant ...
Eerst testen hoe ze nú schijnen (ze zijn vandaag geleverd).
Naar voor schuiven is maar een kleine ingreep  ;)

Bedankt voor de tips  ;)


@Herwig: "Papegem" ?  ik had geen idee dat dat plaatsje een nederlandtalige naam had ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

#27
Papegem ?
Zoals bijvoorbeeld Estaimpuis , ook in Henegouwen.   Dat gehucht met de chique naam Estaimpuis heet in 't (West)Vlaams
ook gewoon Steenput.   Maar Steenput-dorp heeft wel een kasteel-met-een-B&B,    maar géén   'treinstatie' ..
---------------------
Die inhaak-schabsystemen zijn moeilijker te camoufleren, zoals u zegt.     Maar wel handig.
Ook de fries kan je aan de voorzijde van de horizontale schabdrager haken (*),   zodat je de fries eveneens apart kunt dragen.
[  * met enkele andere elementen van het schabsysteem en wat ( vastblijvende) boutjes   ]

Maar uw segment is er één van een modulaire baan.   Die schabsystemen ( met aanpassingen ) zijn vermoedelijk lastig te standaardiseren voor iedere deelnemende  'bak'.

Steam.N

LEDpanelen zijn geplaatst :



Gewoon in de hoekprofieltjes leggen en klaar.  Handig.
En er is méér dan genoeg licht:



Dit is de lichtopbrengst met de vaste voeding.
Komende dagen kan ik experimenteren met de dimbare versie ...




Daarna heb ik gisterenavond de modules naar het eerste verdiep verhuisd.
Op 20 minuten alles afgebouwd, naar boven gedragen, en terug opgebouwd (als oefening).
Ging vlot (ook de fries).  Dus ikke heel content  ::) :)

Nu focus op het sporenplan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

Mooi resultaat Jean!
De ledpanelen die je gebruikt zijn dat de warm witte of de daglicht-versie?

Succes met de bouw van de modulebaan!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog