Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM-N Module : Papignies

Gestart door Steam.N, 12 september 2017, 10:28:50 AM

Steam.N

De ideeën beginnen zich wat te vormen:

Een landelijk stationnetje waar de tijd gestopt is ...
Ik zocht een Belgisch gebouw dat er wat anders uitziet dan de standaard stations die we zo vaak zien.
Mijn oog viel op Papignies:



Een stationnetje waar de sneltreinen voorbijrazen, en slechts af en toe een locale boemel stopt ...

Hopelijk kan ik dit inpassen in het sporenplan dat ik in mijn hoofd heb.
Dus nog wat schuiven en passen en ik ga van start  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Heel sfeervolle situatie met een mooi stationnetje.
En heel wat extra elementen: rolbarreel, lantaarn, armsein... zelfs een tweetalige uitgang !

Klaas Zondervan

Vergelijk het eens met de huidige toestand. Het is daar onherkenbaar veranderd.

Steam.N

Oei oei oei ...
In den tijd van toen was het toch mooier en rustiger !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RD25

nog steeds en altijd een interessant project !

een andere gezichtshoek


Delcampe

verras ons, knap werk,  we houden van
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

Dank je wel, Bernard.
Ik heb de foto in mijn bronnen-folder bijgestoken  ;)

Bij het bekijken van die foto heb ik toch wat vraagjes:
- in de veronderstelling dat we Belgisch (links) rijden: hoe geraakt een trein dan op het opstelspoor links?
  Ik zie en gewone kruising en geen  engelsman.  Zouden er rechtse overloopwissels gestaan hebben in de rug van de fotograaf?
- achteraan het opstelspoor staat een constructie: zou dat een gewoon huis zijn of een loods ?
- wat is die kleine constructie links van de gabarit-tester (of hoe noem je dat ding) over het opstelspoor?

Van de nevengebouwtjes rechts heb in voldoende info, denk ik.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Mooi projectje!

Opstelspoor links is het principe van het achterwaarts inrijden.  Trein stopt voorbij wissel op het rechtse spoor en rijdt dan achterwaarts over de kruiswissel naar opstelspoor. Hetzelfde principe als bij Balegem-Dorp dat we geouwd hebben en Scheldewindeke dat N160 aan het bouwen is.  Ik denk dat de contructie achteraan het opstelspoor een goederenloods is.  De kleine constructie links van de gabarit-tester lijkt me eerder een weegbrug te zijn.

Michiel

#9
Het plan uit 1988 geeft ook een paar antwoorden, alhoewel de aftakking toen al verdwenen was.
http://www.tassignon.be/trains/documentation/download.php?f=plans/P5-0900-0560-Papignies.tif

Plannen van het station type Cluysenaar", kan je hier vinden:
http://www.spoorwegknooppuntfgra.be/p/in-het-spoor-van-jean-pierre-cluysenaar.html

Ik vermoed dat de lijn 90 toen enkelspoor wwas, met in dit station een inhaalspoor of kruisspoor (linker spoor met de kruising). Het hoofdspoor was het rechter spoor met de wissel, gebruikt zoals Jim heeft uitgelegd.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

mahtoska1


Steam.N

Dank je wel, Bernard en Michiel.
Erg nuttige info.
Enkele beelden op de tweede link had ik al gevonden, maar met de link zelf heb ik ze allemaal bijeen.  Tof.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

waar haal je dergelijke ideeën en inspiratie toch vandaan ? ::)

Ligt weer compleet in de lijn van al de rest waar je mee bezig bent, ben benieuwd naar het resultaat.
Ga je werken in de periode van de foto (m.a.w. scenery van toen) of ga je het een beetje moderniseren ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Schrijnwerkerij is achter de rug: bakken, fries en achtergrondpanelen steken ineen :

De licht-geleiders wachten op de LEDpanelen :




en de achtergrond-panelen zijn wat verstevigd :




Voorlopig ben ik tevreden.
Maar wie weet tot welke conclusies komen we tijdens onze eerste samenkomst  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }