Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Alien

Gestart door eve, 08 september 2017, 16:31:04 PM

dani

Wim je dat ontwerp eventueel delen ?
Ik zou graag eens testen of ik dat op mijn 3d print dinosauris deftig heprint krijg...

Indien liever niet,  ook geen probleem
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Citaat van: dani op 09 september 2017, 21:32:34 PM
Wim je dat ontwerp eventueel delen ?
Ik zou graag eens testen of ik dat op mijn 3d print dinosauris deftig heprint krijg...

Indien liever niet,  ook geen probleem

erik(dot)verleysen(at)gmail(dot)com

Erik

eve

Als je een verlicht industrieterrein bekijkt bij nacht bekijkt, bemerk je dat er vrij veel kleuren in die verlichting zijn.
Hoofdzakelijk terug te brengen tot natriumdamplampen (geel) en kwikdamplampen (wit).
Nabootsing met LED's is niet zo eenvoudig. Wit licht heeft geen enkelvoudige vaste golflengte, het is een mengeling van kleuren.
Wit licht krijgt een getal opgeplakt : (graden) KELVIN.
Warm-witte LED's zitten in de buurt van 3000 K, witte LED's vanaf 6000 K.
Voor natriumdamplampen zijn de warm-witte LED's van 2800 K goed. Voor kwikdamplampen zou ik liever 5000 K hebben. Die bestaan : tweemaal besteld, tweemaal betaald, nulmaal gekregen, tweemaal geld teruggekregen, maar geen LED's.
Omdat 6000 K-LED's een merkbare zweem van blauw hebben, gebruiken we een omweg. We filteren dat blauw weg met gele lampenverf.

DSC01150 ck640 by Erik Verleysen, on Flickr

Gevonden bij Lucas Creativ.
Verdunnen in de verhouding 3:1, opbrengen met een penseeltje.

Hoe lager je de stroom door de LED instelt, hoe meer geel of blauw je hebt.

Wordt vervolgd.

eve

Het mastgat in de kroon heeft een diameter van 4 mm. De wens was een mast van 25 tot 30 cm hoogte.
Albion (gevonden bij Lucas Creativ) heeft in zijn gamma "brass tubes" buisjes van 4, 5, 6 en meer mm buitendiameter, telkens met een wanddikte van 0.45 mm, zodat die buizen mooi in mekaar passen. Een stuk van 10 cm van telkens 4, 5 en 6 mm geeft een masthoogte van 27 cm (1 cm in de grond geplant...).
Met "Stabilit Express" (2-componenten-lijm) 1 cm overlappend de 3 stuks buis in mekaar lijmen geeft een mooie en stevige paal met voldoende binnendiameter om de geleiders door te voeren.

Lichtmast basis by Erik Verleysen, on Flickr

Met een laagje verf (gespoten autolak) :

Lichtmast gespoten by Erik Verleysen, on Flickr

Wordt vervolgd.

Erik

eve

In de kroon zitten 8 LED's. Om die alle 8 afzonderlijk aan te sturen heb je 9 geleiders nodig. Dat is veel om door een gat van 3 mm te voeren. We hebben daarom gekozen voor 2 array's van 4 LED's in serie. Dan komen we met 3 kabeltjes toe.

Lichtmast LED schakeling by Erik Verleysen, on Flickr

Per LED valt er 3,1 Volt af, dus 12,4 Volt per array. Op 12 volt werkt dat dus niet. We moeten ook altijd wat overschot hebben.
In onze afvalbak viel ons oog op een laptopvoeding.

1. Robuust en veilig.
2. 19 Volt gestabiliseerd !
3. tot 4 A (goed voor bijna 100 lichtmasten).
4. Redelijk goedkoop.


Lichtmast voeding by Erik Verleysen, on Flickr

Als je de uitgangsplug aan de kabel wilt laten, kun je bij de chinees een "5mm-jack-female-adapter" kopen.

5 mm jack female adapter by Erik Verleysen, on Flickr

Om de maximale lichtopbrengst te bekomen stellen we de schakeling in op 20 mA per array.

Het berekenen van de voorschakelweerstand is zeer eenvoudig met dit hulpje : https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator

1. Kies de LED-kleur (in ons geval het witte vlakje (4de van rechts)).
2. Aantal LED's in serie : vul in 4.
3. Voedingsspanning : vul in 19.
4. LED stroom : vul in 20.
5. Klik op bereken.

Resultaat : 330 Ohm. Per mast heb je dus 2 array's van 4 LED's met telkens een weerstand van 330 Ohm.

DSC_0015 by Erik Verleysen, on Flickr

Lichtopbrengst van 1 mast met bovenstaande schakeling.

Wordt vervolgd.

Erik

BC911

Ziet er heel goed uit. Ook top met de hele uitleg erbij  8).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Havoc

Natriumdamp lampen hebben slechts 2 heel sterke oranje golflengtes, een oranje of amber led is prima. Kwikdamp lampen hebben een zeer typisch groene/blauwe schijn, ga je niet met gele verf krijgen. Ook helemaal geen continu spectrum, zit bijna geen rood in enkel beetje oranje. Licht roze lampen zijn kaliumdamp, is denk ik nog moeilijker na te bootsen.

Oh ja, sinds2015 zijn kwikdamplampen verboden in de EU.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Citaat van: Havoc op 19 september 2017, 14:15:00 PM
Natriumdamp lampen hebben slechts 2 heel sterke oranje golflengtes, een oranje of amber led is prima. Kwikdamp lampen hebben een zeer typisch groene/blauwe schijn, ga je niet met gele verf krijgen. Ook helemaal geen continu spectrum, zit bijna geen rood in enkel beetje oranje. Licht roze lampen zijn kaliumdamp, is denk ik nog moeilijker na te bootsen.

Oh ja, sinds2015 zijn kwikdamplampen verboden in de EU.

Ik heb ook niet beweerd dat het perfect zou zijn.
Omdat gele of amber LED's te zwak zijn in lichtsterkte heb ik gekozen voor warm-witte met een geel diffuus lichaam.
Omdat de witte LED's te blauw waren naar de zin van de opdrachtgever, heb ik dat getemperd met gele verf.

Graag het type van LED's en fabrikant die jij gebruikt om het op te lossen.

Erik

raf



dit is op 10 mA en ze kunnen ook tot 20 mA gaan maar dan moet ook de voeding spanning omhoog en dat is niet wenselijk
dit was het nog ongeverfde prototype bij de andere zijn de problemen met het doorschijnen reeds verholpen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Erik, knap werk, de lamp staat mooi op mol cargo.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

eve

Erwin heeft de tweede al geplant. De foto is van Erwin Janssens.

DSC_0025 by Erik Verleysen, on Flickr

De derde komt vermoedelijk morgen uit productie.

Erik

eve

In de kroon van de verlichtingspaal passeren voor de onderlinge verbindingen van de LED's 10 kabeltjes.
Daarvoor gebruik ik LifY 0.04 mm² van Tams :

http://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/73-090xx

Fijn, flexibel en voldoende kleuren beschikbaar. Dat is ook mijn standaardkabel voor bedrading in loks. Misschien iets duurder, maar sedert ik dit materiaal gebruik ben ik zeer tevreden met de bekabeling van de decoders en de verlichting in de loks.

Voor de lichtmastkroon heb ik goede ervaringen met de volgende configuratie (steeds dezelfde om de tel niet kwijt te geraken) :

blauw (+) aan LED1 (+)
rood van LED1 (-) naar LED2 (+)
groen van LED2 (-) naar LED3 (+)
purper van LED3 (-) naar LED4 (+)
zwart van LED4(-) aan (-)

Telkens stukjes van 6 cm. En dit tweemaal per kroon.

Door de mast komen nog 3 draden : tweemaal (+) bvb blauw en éénmaal (-) bvb zwart. De begrenzingsweerstanden komen in de plusleiding onderaan de mast, onder de baanplaat oid te monteren. Deze kabels mogen iets dikker zijn, maar niet teveel.

Wordt vervolgd.

Erik


loebaske