Mythbuster

Gestart door eve, 07 september 2017, 16:21:01 PM

eve

Ergens gelezen in dit forum :

" ...kan als hij de CV's instelt op de ESU kiezen tussen lampjes of led en deze dan ook nog aan passen.
Anecdote : eenmaal had ... ze bij mij op "lampjes" staan en fwiet, weg ledjes ..."

Ik heb dat eens geprobeerd. ESU Lokpilot V4 DCC aan LED's gehangen. Bij "Functieuitgangen" de "LED-modus" uit gevinkt en de helderheid op maximum gezet.
De LED's blijven springlevend.

Erik

dani

jaja, dat kan je wel zeggen,  maar heb je daar foto's of film materiaal van ?



(kidding.....)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ja erik en die van mij in de SBB waren na 2 toeren op de baan kapot
kan natuurlijk zijn dat de weerstand bij mij kleiner was ik gebruik 1K8 dacht ik
en dan kan het wel verschil uitgemaakt hebben
want gij gebruikt misschien een grotere weerstand

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eve

Citaat van: raf op 07 september 2017, 16:27:50 PM
ja erik en die van mij in de SBB waren na 2 toeren op de baan kapot
kan natuurlijk zijn dat de weerstand bij mij kleiner was ik gebruik 1K8 dacht ik
en dan kan het wel verschil uitgemaakt hebben
want gij gebruikt misschien een grotere weerstand

Dat ligt niet aan de instelling "lampjes" of "LED's" maar aan de verkeerde voorschakelweerstand.
En ik gebruikt bij de nieuwste 0603 warm-witte LED's 6,8kOhm, waarbij de gebruiker nog vraagt om de LED's te dimmen.

Erik


raf

#4
ik gebruik geen smd is gebruik 2mm tower ledjes
en ja de een wil veel de andere weinig licht
maar 6.8K op 19 volt ik zal de v4 decoder handleiding eens door nemen wat ze voor schrijven
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#5
Citeer
Dat ligt niet aan de instelling "lampjes" of "LED's" maar aan de verkeerde voorschakelweerstand.
En ik gebruikt bij de nieuwste 0603 warm-witte LED's 6,8kOhm, waarbij de gebruiker nog vraagt om de LED's te dimmen.

Erik

If you like to use LEDs, then a resistor must be wired in series with
the LEDs. It should have a rating between 470 Ohms and 2.2 kOhms.
Running the LEDs without this resistor will lead to their immediate
destruction! Unlike lightbulbs, LEDs are polarity-sensitive.
The minus (cathode) end of the LED is connected to the function
output, the plus (anode) end is connected to the blue (function
common) wire.
Please to not forget to switch the respective function output to
LED mode. This will ensure a prototypical presentation of all light
effects.

komt uit de handleiding en 2.2K geven ze hier aan als gewoon dus ik zat er redelijk tussen in
en vooral de voorlaatste regel vind ik dus wel belangrijk
603 vind ik geen duo leds maar 605 wel en daar zit reeds een weerstand van 1.5K in en de voeding mag zijn tussen 9 en 22 volt
http://letitlight.de/epages/ef7954a9-f047-478a-af58-e1a8c6c8f434.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/ef7954a9-f047-478a-af58-e1a8c6c8f434/Products/%22LED%20%20603%20wei%C3%9F%20mit%20Microkabel%22
dus hoe kom je dan aan een weerstand van 6.8K en dan nog te veel licht hebben

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eve

Citaat : "Please to not forget to switch the respective function output to
LED mode. This will ensure a prototypical presentation of all light
effects."

Dat heeft niets te maken met voorschakelweerstanden. Door het inschakelen van de "LED-modus" gaat men de LED's aansturen zodat het lijkt alsof het gloeilampen zijn : vertraagd opkomen en zacht uitdoven.

Erik

raf

das iet waar ik niks over weet.op de HTC baan als ik daar mijn treinstel ophaal uit de storrage dan branden de lampen en die gaan eigenlijk nooit uit zolang ik aan het rijden ben .of de nood stop moet gedrukt zijn dan valt alles stil natuurlijk
maar lampen die doven ???? nie gezien dus onbekend .die van mij die gingen uit en niet meer aan maar da was iet anders
alleen de rode die beleven werken dus volgende week de achterliggende kop van bekabeling voorzien als het stel proefgedraaid heeft met de nieuwe koppelingen .
dan kan de verlichting ook aangesloten worden en is het stel klaar voor gebruik

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 07 september 2017, 16:41:17 PM
dus hoe kom je dan aan een weerstand van 6.8K en dan nog te veel licht hebben
Hangt helemaal van het type led af. Ik heb een Piko loc waarvan ik de frontseinen te fel vond branden. Vanaf de fabriek zat er 1k2 voor de leds. In eerste instantie heb ik er 1k2 bij gezet, maar nog te fel. Uiteindelijk zit er 10k extra in, dus samen met de oorspronkelijke weerstand 11k2.

raf

ja het hangt van de led af maar ik gebruik dus die tower leds en die zijn 20 mA en Forward Voltage   3.0-3.4v
de baan spanning is normaal rond de 20 volt dan moet ik voor een 5 mA een 3.9 weerstand zetten.
zet ik er zo twee in serie dan verlaagd de weerstand naar 3.3K
het nadeel van een led tegen een lampje is dat je een led niet kunt blijven dimmen
bij een towerled op 2 volt gaat die meteen uit

bij smd kunnen andere waardes gelden maar dat betwijfel ik maar daar is het forward voltage 3.0-3.2v
wat dus niet zoveel verschil maakt met de towerled

https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator
dit is de calculator die ik gebruik als die verkeerd is tja dan ben ik ook verkeerd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eve

Citaat van: raf op 07 september 2017, 21:33:59 PM
...20 volt dan moet ik voor een 5 mA een 3.9 weerstand zetten.
zet ik er zo twee in serie dan verlaagd de weerstand naar 3.3K...

???

Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 07 september 2017, 21:33:59 PM
bij smd kunnen andere waardes gelden maar dat betwijfel ik maar daar is het forward voltage 3.0-3.2v
wat dus niet zoveel verschil maakt met de towerled
De forward voltage hangt af van de kleur, en voor witte leds is dat iets meer dan 3 volt.
Maar er is een groot verschil tussen leds wat de stroombehoefte aangaat. Klassieke leds hebben 10 à 20 mA nodig. Er zijn ook low current leds, die vinden 3 mA al genoeg en smd leds nemen vaak genoegen met minder dan 1 mA.
Ik gebruik nooit een online calculator. Ik reken het uit mijn hoofd ongeveer uit en met de dan gevonden weerstand kijk ik naar het resultaat. En dan is het verder een kwestie van experimenteren om de gewenste waarde te vinden.

oebr

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 september 2017, 22:37:55 PM
En dan is het verder een kwestie van experimenteren om de gewenste waarde te vinden.

dat is gesproken, de interpretatie van de hoeveelheid licht die zo'n ledje uitstraalt kan je het beste gewoon
proefondervindelijk doen. Meestal mag de serieweerstand gerust wat hoger om met een ledje een signaallamp
ipv een schijnwerper te modelleren.

Een berekende waarde is uiteraard wel een goed vertrekpunt.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

raf

Hoi Klaas
ik gebruik altijd de calculator inderdaad om van iets te vertrekken
licht sterkte is ook voor iedereen anders wat voor de een een schijnwerper is  geeft voor de ander amper licht
maar we zijn wel ver van de mythe van af nu

met de berekende weerstand in de SBB die ik had zat ik altijd goed met de weerstand .
wel veel licht (inderdaad een schijnwerper)maar dat is goesting en op de HTC kan het echt donker zijn hoor als het licht uit is
en dan wil ik nog wel mijn treinstel kunnen volgen

maar de cv stond op lampjes en dus na 2 ronden gereden te hebben was het licht uit
de rode die branden rustig verder maar de witte was einde verhaal
de witte waren towerleds met 20 mA de witte waren smd (die ik op de tower's had geplakt )en zaten zelfs op dezelfde weerstand

de lampen branden altijd als het treinstal op de baan staat is ook zo ingesteld geworden
na het vervangen van de witte leds en het veranderen van de cv zijn ze niet meer door gebrand
voor de rest is er niets aan veranderd geworden
en het was niet een ledje maar wel alle 3 die weg waren
het was een pakje van 100 leds en dan zou het dus moeten lukken dat ik er 3 slechte heb uitgenomen maar dat kan ik moeilijk geloven

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

Citaat van: raf op 08 september 2017, 07:45:31 AM

maar de cv stond op lampjes en dus na 2 ronden gereden te hebben was het licht uit


Iemand probeert je duidelijk te maken dat het niet met de CV voor led of lampjes te maken heeft. ;D

Gr, Ben.