Auteur Topic: Bagage K1 OVB  (gelezen 318 keer)

Offline vyncky

  • Forumlid
  • Berichten: 1.123
    • http://www.lijn-12.be
  • Voornaam: Yannick
Bagage K1 OVB
« Gepost op: 06 september 2017, 22:02:10 pm »
Daarnet nog wat aan het testrijden geweest met Koploper. En komt er eens wat materieel uit de doosjes.
Zo ook een stammetje K1-rijtuigen.

Helaas ontspoord mijn K1-pakwagen in iedere bocht, telkens aan het draaistel aan de kant van de uitkijkpost. Nu in mijn baan is de kleinste straal +/- 550 mm. Het draaistel heeft precies te weinig plek om te bewegen. (tegenover de andere)



Is dit bij andere K1-eigenaars ook?  of steekt er op die plek een ander draaistel onder?

Het rijtuig werd een jaar of 4 geleden aangekocht met een jubileumset bij Olaerts en het is de eerste maal dat dit nu rijdt.

thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Offline Olivier77

  • Forumlid
  • Berichten: 271
  • Voornaam: Olivier
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2017, 22:24:53 pm »
Beste Yannick,

Het staat in de gebruiksaanwijzing.
De tredens moeten weggenomen worden omdat er niet genoeg plaats is voor
het draaistel in korte bochten.
Ik heb ze ook moeten wegsnijden.

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Offline guy holbrecht

  • Forumlid
  • Berichten: 484
  • Voornaam: Guy
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2017, 22:26:28 pm »
Het draaistel komt tegen het trapje van de grootste deur. Ik heb dat trapjehier thuis achteraan een beetje schuin afgevijld, waardoor er wat meer speling is.

Gr.
Guy
 

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 654
  • Voornaam: Floris
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2017, 22:31:30 pm »
misschien is er ook wat te winnen door een stukje van het draaistel af te knagen. De treden zitten meer op de voorgrond dan de draaistellen, dan zou ik proberen de concessies te doen aan het draaistel.

Offline erik de noorman

  • Forumlid
  • Berichten: 1.602
  • Voornaam: erik
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2017, 23:11:06 pm »
Ik had dat probleem ook. Ik heb de hoeken van de draaistellen bijgesneden.

Erik.

Offline OlivierV

  • Forumlid
  • Berichten: 5.950
  • Scheve Willy
  • Voornaam: Olivier
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2017, 10:03:59 am »
Je ontving een pm-etje, maar ik dacht: ik zal het maar delen met de andere forumbewandelaars zodat zij er ook iets aan hebben.

Ik heb het probleem ook al zien optreden. Bij een K-rijtuig dat ik 2dehands kocht was volgende oplossing aangebracht.
Stripje plasticcard op het draaitel en daar de trapjes tegengeplakt, zo draaien de trapjes mee. Heb het dan bij een 2e K bagage die ook 2ehands zonder trapjes is aangekocht ook maar gedaan.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- 2-rail DCC - AMSAC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.314
  • Voornaam: Peter
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2017, 10:34:45 am »
Bij de montage moet je wel opletten. De draai as van de opha,ging is namelijk niet in het midden, maar staat uit het midden.
Als ik me goed herinner moet de kortste kant dan van het draaistel richting trapjes staan
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Herwig

  • Forumlid
  • Berichten: 1.687
  • Voornaam: Herwig
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2017, 10:42:06 am »
Trapjes vast aan het draaistel:
op deze (betwistbare) manier deed Liliput het op hun rijtuigen en bagagerijtuigen,  decennia geleden.
Hier heb 'k er nog zo één:  een aantrekkelijk NMBS-ex-Duitse-bagagewagen, voor die tijd.
Op een recht H0-spoor prima,   maar in (krappere) bogen ziet het er beetje bizar uit.
Het is wel een oplossing als de bogie,  met een andere aanpassing,  nog niet voldoende kan uitzwaaien.
( maar elk (lang) rijtuig ziet er in scherpe bogen raar uit,  met de overhang )

Offline vyncky

  • Forumlid
  • Berichten: 1.123
    • http://www.lijn-12.be
  • Voornaam: Yannick
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2017, 12:20:01 pm »
Bij de montage moet je wel opletten. De draai as van de opha,ging is namelijk niet in het midden, maar staat uit het midden.
Als ik me goed herinner moet de kortste kant dan van het draaistel richting trapjes staan

Dat moet ik eens goed bekijken straks. Het rijtuig was wel kant en klaar gekocht, maar dat kan bij de fabriek fout gebeurd zijn....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Offline Herwig

  • Forumlid
  • Berichten: 1.687
  • Voornaam: Herwig
Re: Bagage K1 OVB
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2017, 14:26:57 pm »
Heb een OVB-H0     K~2de klasse + bagage      in de hand nu.

Hoeveel is het verschil tussen de  'korte'  en de  'lange'  helft van de draaistellen ?   1 à 2 mm ?
De trapjes onder de brede bagagedeur heb 'k (vroeger) aan de binnenzijde en naar voren in een puntje afgevijld.

Als je naar die OVB-rijtuigen  'wijst' ,    vallen ze gewoon uitéén.
Ze zitten nu als volgt,  de bogies:     de   'lange'  helft naar het midden van het rijtuig.
Als je het chassis los in de hand houdt,  kunnen de draaistellen per ongeluk totaal ronddraaien.   
De handleiding (nu niet bij de hand) of duidelijke foto's van het echte 1/1-K-bagagerijtuig zou uitsluitsel geven.
-------------------------
>>>>>       Zojuist die    K-bagage   terug in zijn schuifje gelegd, bij de gewone K's.
Heb    -met de leesbril op-    toch nog even wat aan het draaien geweest met de bogies van die gewone K-rijtuigen.
De   'langere zijde'   van elk van de H0-draaistellen hangt vermoedelijk toch naar het midden van het rijtuigen.
Want de   'langere kant'  van de bogies stoot nl. tegenaan de trapjes  ( onder-de-toegangsdeuren op de 4 hoeken ) van deze gewone K's.       Dit als men de draaistellen handmatig helemaal ronddraait op de spil.

M.a.w.:    de korte zijde van H0-draaistellen zit richting buffers.  Maar dit zonder tegenbericht. Want bij de werkelijke 1/1-rijtuigen was het misschien toch nog anders.  Daar zat de draaispil (bijna) zeker gewoon in midden van het draaistel.