Bagage K1 OVB

Gestart door vyncky, 06 september 2017, 22:02:10 PM

vyncky

Daarnet nog wat aan het testrijden geweest met Koploper. En komt er eens wat materieel uit de doosjes.
Zo ook een stammetje K1-rijtuigen.

Helaas ontspoord mijn K1-pakwagen in iedere bocht, telkens aan het draaistel aan de kant van de uitkijkpost. Nu in mijn baan is de kleinste straal +/- 550 mm. Het draaistel heeft precies te weinig plek om te bewegen. (tegenover de andere)



Is dit bij andere K1-eigenaars ook?  of steekt er op die plek een ander draaistel onder?

Het rijtuig werd een jaar of 4 geleden aangekocht met een jubileumset bij Olaerts en het is de eerste maal dat dit nu rijdt.

thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Olivier77

Beste Yannick,

Het staat in de gebruiksaanwijzing.
De tredens moeten weggenomen worden omdat er niet genoeg plaats is voor
het draaistel in korte bochten.
Ik heb ze ook moeten wegsnijden.

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

guy holbrecht

Het draaistel komt tegen het trapje van de grootste deur. Ik heb dat trapjehier thuis achteraan een beetje schuin afgevijld, waardoor er wat meer speling is.

Gr.
Guy

Floris

misschien is er ook wat te winnen door een stukje van het draaistel af te knagen. De treden zitten meer op de voorgrond dan de draaistellen, dan zou ik proberen de concessies te doen aan het draaistel.

erik de noorman

Ik had dat probleem ook. Ik heb de hoeken van de draaistellen bijgesneden.

Erik.

OlivierV

Je ontving een pm-etje, maar ik dacht: ik zal het maar delen met de andere forumbewandelaars zodat zij er ook iets aan hebben.

Ik heb het probleem ook al zien optreden. Bij een K-rijtuig dat ik 2dehands kocht was volgende oplossing aangebracht.
Stripje plasticcard op het draaitel en daar de trapjes tegengeplakt, zo draaien de trapjes mee. Heb het dan bij een 2e K bagage die ook 2ehands zonder trapjes is aangekocht ook maar gedaan.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Peter

#6
Bij de montage moet je wel opletten. De draai as van de ophanging is namelijk niet in het midden, maar staat uit het midden.
Als ik me goed herinner moet de kortste kant dan van het draaistel richting trapjes staan
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#7
Trapjes vastgelijmd aan het draaistel:
op deze (betwistbare) manier deed Liliput het op hun rijtuigen en bagagerijtuigen,  decennia geleden.
Hier heb 'k er nog zo één:  een aantrekkelijk NMBS-ex-Duitse-bagagewagen, voor die tijd.
Op een recht H0-spoor prima,   maar in (krappere) bogen ziet het er beetje bizar uit.
Het is wel een oplossing als de bogie,  met een andere aanpassing,  nog niet voldoende kan uitzwaaien.
( maar elk (lang) rijtuig ziet er in scherpe bogen raar uit,  met de overhang )

vyncky

Citaat van: Peter op 11 september 2017, 10:34:45 AM
Bij de montage moet je wel opletten. De draai as van de opha,ging is namelijk niet in het midden, maar staat uit het midden.
Als ik me goed herinner moet de kortste kant dan van het draaistel richting trapjes staan

Dat moet ik eens goed bekijken straks. Het rijtuig was wel kant en klaar gekocht, maar dat kan bij de fabriek fout gebeurd zijn....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

#9
Heb een OVB-H0     K~2de klasse + bagage      in de hand nu :

Hoeveel is het verschil tussen de  'korte'  en de  'lange'  helft van de draaistellen ?   1 à 2 mm ?
De trapjes onder de brede bagagedeur heb 'k (vroeger) aan de binnenzijde en naar voren in een puntje afgevijld.
Als je naar die OVB-rijtuigen  'wijst' ,    vallen ze gewoon uitéén.
De bogies van de K-bagage zitten nu als volgt :    de   'lange'  helft naar het midden van het rijtuig.
Maar de draaistellen kunnen wel   -ongewild-   volledig ronddraaien.

Bij de  'gewone'  K's  hangt de   'langere zijde'   van elk van de H0-draaistellen  evenzeer naar het midden van het rijtuig.
Bij deze K's kunnen de bogies niet volledig ronddraaien.  Want de draaistellen stoten namelijk tegenaan de trapjes  ( onder-de-toegangsdeuren op de 4 hoeken ) 

M.a.w.:    de korte zijde van H0-draaistellen zit richting buffers.  Maar dit zonder tegenbericht. Want bij de werkelijke 1/1-rijtuigen was het misschien toch nog anders.  Daar zat de draaispil (bijna) zeker gewoon in midden van het draaistel.



vyncky

Uiteindelijk de hoekjes van het draaistel ingekort. Na een testje lijkt het voldoende.

mocht het nog problemen geven, dan zijn er hierboven nog oplossingen genoeg  ;)

Bedankt!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

#11
aan Yannick,
Heb je uw K-rijtuigen voor de rest zo gelaten met het risico dat,  als je ze manipuleert,  ze pardoes uit elkaar vallen ?
Of heb je het aangedurfd wat drupjes lijm (welke?) te gebruiken ?   Of enkele mini-schroefjes ?

vyncky

Herwig,

Heb ze zo gelaten. Wat valt er dan af?
De buffers dat is het enige wat ik weet wat er af kan vallen. Wat ik gebruik bij andere probleemgevallen is  gewoon een beetje vernis of cristal clear. Dan is het beschermd tegen afvallen. maar bij een botsing is de kans groot dat het lost en niet afbreekt.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

aan  Yannick  een  forum-PB  over  de OVB-K's .