ESU ledstrip programmeren via de lokprogrammer

Gestart door Belgaboy, 06 september 2017, 19:35:00 PM

dani

geen idee...    ik heb zelf geen lokprogrammer en dus ook geen ervaring er mee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Belgaboy

Citaat van: Ben op 07 september 2017, 16:23:12 PM
Even testen dan. Lokadres is 3 en onder F2 gaan alle leds aan............

Via driver's cab op de lokprogrammer kan ik de strip wel aansturen F0 en F2 werken perfect.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Ondertussen heb ik een andere led strip aan de lokprogrammer gehangen en deze laat zich wel gewillig uitlezen en beschrijven...volgen wie kan!
Exemplarische fout ???? (moet mij weer overkomen) al blijft het dan wel raar dat het via de ECoS wel lukte bij de eerste!

Omdat ik de AUX1 toch niet ga gebruiken zou ik graag iets definitief aansluiten i.p.v. het 19V lampje, iets dat permanent mee kan worden ingebouwd in de wagens.
Ik ken zelf niks van weerstanden daarom wil ik vragen welke types ik moet gebruiken om de led strip te kunnen uitlezen? Het moet een verbruik hebben tussen de 60mA en 100mA.

Graag het juiste type en waar ik deze kan vinden.

Bedankt
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Alberke

waarom niet gewoon dat lampje? Een weerstand wordt alleen maar  warm als je per ongeluk de aux hebt geactiveerd. Een lampje zie je tenminste branden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

180 ohm 2 of 3 watt  .Waarde industrieel kan dus vanaf 180 ohm tot 330 ohm.Neem zeker 2 Watt minstens.

Belgaboy

Citaat van: Alberke op 08 september 2017, 18:28:57 PM
waarom niet gewoon dat lampje? Een weerstand wordt alleen maar  warm als je per ongeluk de aux hebt geactiveerd. Een lampje zie je tenminste branden.

Omdat die 19v lampjes nogal aan de forse kant zijn om mee in te bouwen. Een klein weerstandje lijkt me dan beter.
Via de lokprogrammer kan ik die AUX1 trouwens volledig uitschakelen.

Mvg
Pateick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Citaat van: bellejt op 08 september 2017, 20:21:08 PM
180 ohm 2 of 3 watt  .Waarde industrieel kan dus vanaf 180 ohm tot 330 ohm.Neem zeker 2 Watt minstens.

Dus als ik het goed versta (ben een complete leek in die dingen) dien ik dus een weerstand te zoeken tussen de 180 en 300 ohm en tussen de 2 en 3 watt. Zijn er daar ook verschillende types in of is dat allemaal gelijk?

Waar  zou ik die kunnen vinden? 

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.


Belgaboy

Bedankt Gerolf!

Is er ook een plus en min zijde aan zo'n weerstand of is dit een volkomen belachelijke vraag?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Gerolf

Een weerstand mag je gerust "andersom" monteren  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

er is geen plus of min aan een weerstand.Ik zou eerder iets zwaarder nemen om safe te zijn want bij 19 volt en 10 mA zit je snel aan het max (1.9 W) :

http://www.conrad.be/ce/nl/product/1474639/Panasonic-ERG-3SJ271-Metaalfilmweerstand-270-Axiaal-bedraad-3-W-1-stuks?queryFromSuggest=true

Ben

Citaat van: bellejt op 09 september 2017, 10:23:54 AM

Ik zou eerder iets zwaarder nemen om safe te zijn want bij 19 volt en 10 mA zit je snel aan het max (1.9 W) :


Je bedoelt natuurlijk 100mA.

Citaat van: Belgaboy op 08 september 2017, 17:48:03 PM

Omdat ik de AUX1 toch niet ga gebruiken zou ik graag iets definitief aansluiten i.p.v. het 19V lampje, iets dat permanent mee kan worden ingebouwd in de wagens.


Waarom wil je dat? Als je 6 ledstrips hebt in 6 wagons heb je een extra stroomverbruik van 0,6A. Het programmeren van zo'n ledstrippie is een eenmalige zaak en daarna kijk je er niet meer naar om........

Gr, Ben.

bellejt


Gerolf

#28
Bij 19V, 270 Ohm heb je een dissipatie van U²/R = 19²/270 = 1.337 W - 2 Watt is dus ruim genoeg ;)
  (de stroom is dan 70,3 mA = netjes binnen de grens van 60...100)
... maar het lijkt me inderdaad niet nodig om die weerstand er heel de tijd aan te hangen - enkel als je met de CV's bezig bent
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Belgaboy

Om de juiste lichtsterkte van de interieurverlichting te bepalen is het nodig dat het rijtuig terug volledig gesloten is. Alleen op deze manier kan ik zien of de ramen voldoende verlicht zijn.
Als ik dan de weerstand laat hangen kan ik perfect alles uitlezen en wegschrijven...dat is het opzet achter dit verhaal.

Is er trouwens een verschil tussen deze :

https://www.elektronica-online.nl/?content=5156
(kosten 0.25€ per 5 stuks)

en die uit de conrad winkel (kosten 0.51€ per stuk)

Andere kwaliteit?
ESU ECoS 2.1, iTrain.