Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

gebouwen op de achtergrond

Gestart door 59erke, 03 september 2017, 18:35:00 PM

59erke

Wie weet hier een antwoord op ?

Neem nu je hebt een kleine modelbaan (module) in schaal HO.
Tegen de achtergrond wens je een aantal gebouwen te plaatsen maar wel iets kleiner om een dieptezicht te creëren.

Vraag is nu hoeveel schaalmaten ga je kleiner ?



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Doe dit met de natte vinger, en alles hangt af wat je achtergrond moet voorstellen...

Alberke

Hoe ver verwijderd is die achtergrond?
op diorama's wordt dat al eens "geforceerd", dus op zeer korte afstand een schaalverkleining om een diepte-effect te verkrijgen.
Op een baan waar de verste afstand 1 meter is zou ik dat zelfs niet doen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

59erke

De achtergrond is ongeveer 60 cm verwijderd
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Pierre

Op 60 cm zou ik niet gaan verkleinen met de huizen. Wel met de achtergrond zelf.
Groet Pierre.


Alberke

Zeker als daar een trein passeert zou ik daar inderdaad niet verkleinen. Je kan er gevels of muren van gebouwen zetten en op een paar cm daarachter een foto. Hoeft geen aangekochte achtergrond te zijn; ik gebruik een zelfgemaakte wolkenlucht en een stadszicht. Je kan ergens wel een punt vinden waar je over de daken kijkt.
Die foto's kan je voor weinig geld laten maken, ik dacht zo tot 1.2 meter. Een panorama kan je ook zelf maken als je camera dat niet kan, met gratis software van MS.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Ik zou eens spelen met wat meetkunde. Je hebt 2 referentiepunten nodig: het typische kijkpunt (of kijkafstand) vanwaar je je modelbaan bekijkt (vb 30cm van de spoorlijn), en het punt (of de lijn) waar de H0 schaal wordt gehanteerd (typisch de spoorlijn met rollend materieel).

Teken een gelijkbenige driehoek vanuit het kijkpunt richting modelbaan. De spoorlijn heeft een basislengte in deze driehoek. Wat verder ligt wordt verkleind met de verhouding dat de lengte van de basis is vergroot, en omgekeerd, alles wat dichterbij ligt dan de H0-referentie lijn, wordt vergroot met de verhouding dat de basislijn is verkleind.

Een voorbeeld: je kijkt op 30cm op de spoorlijn (is dus H0), dan worden de huisje op 30cm achter de spoorlijn 2x zo klein. Maar kijk je van op 90cm op de spoorlijn, dan worden de huisjes op 30cm achter de spoorlijn maar een kwart kleiner gemaakt.

Het probleem met geforceerd perspectief is dat er maar 1 kijkpunt is van waaruit het geforceerd perpectief klopt. Vanuit alle andere kijkposities krijg je een storende vervorming van de scene.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Alberke op 03 september 2017, 20:05:50 PMZeker als daar een trein passeert zou ik daar niet verkleinen.

... of er in elk geval niet mee overdrijven. 1/100 ipv 1/87 kan je wel doen, maar meer niet als je maar 60cm diep gaat.
Anderzijds: nogal wat fabrikanten-huisjes zijn sowieso al te klein ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw