Auteur Topic: NMBS kilometer- en hectometerpalen als set in H0  (gelezen 1104 keer)

Offline eve

• Forumlid
  • Voornaam: Erik
Re: NMBS kilometer- en hectometerpalen als set in H0
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2017, 08:43:57 am »
@Peter
Bedankt voor de verduidelijkingen.
Erik
Fouten in deze bijdrage zijn met opzet geplaatst. Er zijn forumleden die steeds op zoek gaan naar de fouten van anderen en die moeten we ook iets gunnen.
Gevonden taalfouten mag je houden : ik heb er nog voldoende in voorraad. Bijdrage zonder waarborg op meerwaarde, integendeel. Onduidelijkheden zijn een gevolg van luiheid, waarvoor geen excuses, wegens aangeboren en goed onderhouden.

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2017, 09:29:38 am »
Update :

Bij tests is gebleken dat het eerst gekozen materiaal “Frosted extreme detail” zeer sprok en stug is.
Bij de minste tik breekt de paal af.
Daarom kiezen wij nu voor "High Definition Acrylate". Dat is taaier en flexibeler.
Bijkomend voordeel : het is zwart. Daarmee vervalt het zwart inkleuren van de gegraveerde cijfers.

De prijs wijzigt niet.

Erik
Fouten in deze bijdrage zijn met opzet geplaatst. Er zijn forumleden die steeds op zoek gaan naar de fouten van anderen en die moeten we ook iets gunnen.
Gevonden taalfouten mag je houden : ik heb er nog voldoende in voorraad. Bijdrage zonder waarborg op meerwaarde, integendeel. Onduidelijkheden zijn een gevolg van luiheid, waarvoor geen excuses, wegens aangeboren en goed onderhouden.

Offline Boemeltrein

• Forumlid
  • Voornaam: Gunter
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2017, 18:13:21 pm »
Wat ik zo fantastisch vind aan de foto met de oranje paal..... al de rotzooi die er rond ligt, kan er iemand PET-flessen 3D-printen, kan ik mijn spoorbedding ook verder realistischer maken  ;D

Offline Herwig

• Forumlid
  • Voornaam: Herwig
« Reactie #18 Gepost op: 07 september 2017, 19:01:21 pm »
aan Eve   en     Peter VG,

Ze zien er wel klassiek uit, uw betonnen paaltjes. 
Maar zijn de beide heren er nu uit    vanaf wanneer    deze betonnen dingen langs de lijn werden neergepoot ?

'k Heb een eigen foto (aug. '16) van het exemplaar op 't perron van het Lissewege-station:   een zwarte 9 bovenaan op witgeschilderd vierkant.   Plus ongeveer een halve meter lager op de paal in een blauw vierkant:  103.

Maar stond dit paaltje er reeds voor (pré) 1965 ?  Volgens Peter vermoedelijk niet, begrijp 'k  (?)

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 07 september 2017, 19:21:54 pm »
DSC01133 by Erik Verleysen, on Flickr

Lissewege perron, 29 augustus 2017.

Erik

Graag uw foto, Herwig...

Offline Herwig

• Forumlid
« Reactie #20 Gepost op: 07 september 2017, 20:16:59 pm »
aan Erik Eve,

Dit is het paaltje op het perron aan de overzijde van het Lissegem-stationsgebouw,  niet ?  ( spoor 2, richting zuid,  naar Brugge)

De  "9"   staat (stond vorig jaar) daar schuins tegenover pal naast de gevel van het stationsgebouw/bistro (spoor 1) en is zo'n betonnen paaltje  ( dus exact zoals die H0-dingetjes van u ...).
Zouden ze dat 9-paaltje sindsdien gepikt hebben ?   Heb dit jaar  niet  op 't perron geweest,  want de Bistro was gesloten op de dag dat we er met de fiets langskwamen.

Mijn foto's (niet alleen over treintjes) staan op een aparte ( 'stand alone')  PC. 
Foto's op 't forum zetten zie ik niet zitten.    Sinds die  klucht/ramp  met die online-fotobib al zeker niet.
 ( ik zend u een apart forum PB -bericht en dan zien we wel verder )

Mag ik vragen of u nu reeds weet vanaf wanneer ongeveer die betonnen paaltjes er zouden staan ?

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 07 september 2017, 20:22:36 pm »
Neen Herwig, dat weet ik (nog) niet. Ik hoopte dat Peter iets meer zou weten...

Erik

Offline itchy

• Forumlid
  • Voornaam: steven
« Reactie #22 Gepost op: 07 september 2017, 20:43:31 pm »
Voor wat het waard is: het lettertype is hier geïntroduceerd door de Amerikanen in de uitrol van het Marshall plan. Dus in ieder geval staan die paaltjes met dat lettertype (zoals in de set van Erik gebruikt) er ten vroegste van eind jaren 1940, begin jaren 1950.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Offline geert desc

• Forumlid
  • Voornaam: geert
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2017, 00:06:43 am »
Sedert dit berichtje over die paaltjes ben ik bij het bekijken van foto's in de boeken van Nicolas edition er gaan op letten welke er nu te zien zijn langs de lijn . Ik heb alvast een foto gezien dat dergelijk paaltje er al stond in 1973 . Het kan wel zijn dat ze al vroeger opdoken maar foto's van de jaren 50/60 tonen eerder paaltjes zoals deze die Peter Van Gestel al toonde . In ieder geval een zeer mooi initiatief van Erik om deze paaltjes aan te bieden

Offline evan

• Forumlid
    • Branchlines and backwoods
  • Voornaam: Evan
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2017, 09:01:57 am »
Ik ben ook eens zoals Geert in een paar boeken gedoken van Nicolas en Delie.

Qua kilometerpalen analoog aan die van Erik, heb ik de oudste foto gevonden van 1953 te Monceau.
Als ik hectometerpaaltjes vind, zijn het die van Peter VG en ook behoorlijk laag tegen de grond en dus ook moeilijker te vinden op oudere foto's.

Was wel aangenaam nog ns naar die oude foto's kijken.  Ik moet daar ns meer tijd voor maken :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.branchlinesandbackwoods.com (tijdelijk offline)
www.paj-modelbouw.com

Offline Geert

• Forumlid
    • Homepage
  • Voornaam: Geert
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2017, 12:11:35 pm »
Wat ik zo fantastisch vind aan de foto met de oranje paal..... al de rotzooi die er rond ligt, kan er iemand PET-flessen 3D-printen, kan ik mijn spoorbedding ook verder realistischer maken  ;D

Geen goed idee...

LINK

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project:zelfbouw LOCONET projecten

Offline Herwig

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 08 september 2017, 14:50:00 pm »
aan Evan,                                08 sept.  '17,

..."...oudste foto gevonden van 1953 te Monceau..."...

Mag 'k aub vragen:    heb je nog een idee in welk boek van Nicolas of Delie ?
Heb ze allesbehalve allemaal,  die fotoboeken,   maar zitten bladeren tot de bewuste foto teruggevonden zou zijn ...
Alvast dank.

> Heb de paaltjes wel reeds besteld bij ErikEve,   want ze zien er sowieso voldoende   'klassiek'  uit.

Offline evan

• Forumlid
    • Branchlines and backwoods
  • Voornaam: Evan
« Reactie #27 Gepost op: 08 september 2017, 15:38:01 pm »

Mag 'k aub vragen:    heb je nog een idee in welk boek van Nicolas of Delie ?
Heb ze allesbehalve allemaal,  die fotoboeken,   maar zitten bladeren tot de bewuste foto teruggevonden zou zijn ...
Alvast dank.

> Heb de paaltjes wel reeds besteld bij ErikEve,   want ze zien er sowieso voldoende   'klassiek'  uit.

"Stomend Belgie" van Thierry Nicolas en Jacques-Henri Renaud  - Kilometerpalen en hectometerpalen (BLZ 114, 115, 97, 91, 86, 43 )
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.branchlinesandbackwoods.com (tijdelijk offline)
www.paj-modelbouw.com

Offline geert desc

• Forumlid
  • Voornaam: geert
« Reactie #28 Gepost op: 08 september 2017, 17:14:34 pm »
Ook in het boek treinen van België , de jaren 50 van Nicolas edition is er zo'n betonnen kilometerpaal te zien blz 133 ( foto van 1959 )

Offline Metpetergaathetbeter

• Forumlid
  • Voornaam: Peter
« Reactie #29 Gepost op: 08 september 2017, 17:23:31 pm »
2 Setjes graag ;)
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417