Auteur Topic: NMBS kilometer- en hectometerpalen als set in H0  (gelezen 1098 keer)

Offline eve

• Forumlid
  • Voornaam: Erik
NMBS kilometer- en hectometerpalen als set in H0
« Gepost op: 03 september 2017, 11:41:05 am »
Set km-hm palen by Erik Verleysen, on Flickr

Set van 9 hectometerpalen en 2 kilometerpalen (NMBS). 3D-print in “Frosted extreme detail”. Schaal H0 1:87.

De palen moeten nog verder afgewerkt worden door de gebruiker (schilderen). De cijfers in de hectometerpalen zijn 0,2 mm diep gegraveerd, voor en achter natuurlijk.
De kilometerpalen zijn zonder kilometeraanduiding. Die kan met het gewenste lettertype en grondkleur door de koper geprint worden naar wens met een bvb ink-jet printer : uitsnijden en op de paal kleven.

Ik laat deze sets éénmaal maken. Indien u belangstelling hebt, stuur mij een mail op erik(dot)verleysen(at)gmail(dot)com met uw naam, adres en gewenste aantal sets.
Sluiting van de inschrijvingen : 9 september 2017. Levering begin october 2017.

Prijs per set : 10 €. Prijs per verzending (België) : 2 €.
Fouten in deze bijdrage zijn met opzet geplaatst. Er zijn forumleden die steeds op zoek gaan naar de fouten van anderen en die moeten we ook iets gunnen.
Gevonden taalfouten mag je houden : ik heb er nog voldoende in voorraad. Bijdrage zonder waarborg op meerwaarde, integendeel. Onduidelijkheden zijn een gevolg van luiheid, waarvoor geen excuses, wegens aangeboren en goed onderhouden.

Offline Metpetergaathetbeter

• Forumlid
  • Voornaam: Peter
Re: NMBS kilometer- en hectometerpalen als set in H0
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2017, 11:49:13 am »
zijnde de hectometers van welk tijdperk? de laatste uitvoering ?
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2017, 12:07:04 pm »
De hectometerpalen zijn deze zoals ik ze heb opgemeten langs de lijnen 15 (Antwerpen - Mol) en 51B (Brugge - Knokke).
Het lettertype is Alphabeth Regular.

Graag een verwijzing naar de gebruikte lettertypes door de NMBS op deze palen in de verschillende tijdperken.

Erik
Fouten in deze bijdrage zijn met opzet geplaatst. Er zijn forumleden die steeds op zoek gaan naar de fouten van anderen en die moeten we ook iets gunnen.
Gevonden taalfouten mag je houden : ik heb er nog voldoende in voorraad. Bijdrage zonder waarborg op meerwaarde, integendeel. Onduidelijkheden zijn een gevolg van luiheid, waarvoor geen excuses, wegens aangeboren en goed onderhouden.

Offline PeterVG

• Forumlid
    • Modelspoor fotocollectie
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2017, 14:32:32 pm »
Tof
Moesten ze passen voor mijn tijdperk dan had ik toegehapt.
Maar voor een stoomfan als ik zijn ze te jong.
Ik vermoed dat ze gebruikt werden vanaf de jaren 70 van vorige eeuw.

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2017, 15:58:17 pm »
Tof
Moesten ze passen voor mijn tijdperk dan had ik toegehapt.
Maar voor een stoomfan als ik zijn ze te jong.
Ik vermoed dat ze gebruikt werden vanaf de jaren 70 van vorige eeuw.

Dat is sterk. Een "kenner" schatte het tijdperk tussen 1900 en 1950...

Erik

Offline PeterVG

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2017, 17:27:42 pm »
Tja, naar mijn gevoel zijn dit de hectometerpaaltjes die passen bij tijdperk III.
Toen overal te vinden

Soms deze metalen versie:
Vooral op bruggen en langs lijn 44 waar de sneeuw wel eens dik lag en de palen langer moesten zijn dan de korte betonnen versie.

Offline PeterVG

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2017, 17:30:50 pm »
Trouwens jouw paaltjes werden in Luik wel eens oranje gekleurd.
Die stonden dan afwisselend met de gewone witte versie.
Waarom?
Een theorie is dat de oranje paaltjes de oude Nord Belge nummering aanhielden.
Geen idee of dit ook echt zo is?

Offline Koen

• Forumlid
  • Voornaam: Koen
« Reactie #7 Gepost op: 04 september 2017, 08:45:10 am »
Dag Erik,

Ik heb zeker interesse maar ik moet nog even uitzoeken waar deze palen overal geplaatst worden. Tot wanneer kunnen wij hiervoor inschrijven?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 04 september 2017, 08:50:21 am »
Tja, naar mijn gevoel zijn dit de hectometerpaaltjes die passen bij tijdperk III.
Toen overal te vinden

Vooral op bruggen en langs lijn 44 waar de sneeuw wel eens dik lag en de palen langer moesten zijn dan de korte betonnen versie.

Peter,
Ik denk dat de eerste kilometerpaaltjes zijn.
Als het hectometerpaaltjes zijn, hoe lees je dat dan?

Erik

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 04 september 2017, 08:51:31 am »
Dag Erik,

Ik heb zeker interesse maar ik moet nog even uitzoeken waar deze palen overal geplaatst worden. Tot wanneer kunnen wij hiervoor inschrijven?

Mvg
Koen

Tot 9 september 2017.

Erik

Offline eve

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 04 september 2017, 08:56:53 am »
Dag Erik,

Ik heb zeker interesse maar ik moet nog even uitzoeken waar deze palen overal geplaatst worden.

Mvg
Koen

Vanaf blz 12 : https://www.infrabel.be/sites/default/files/documents/nl_veilig_werken_bij_infrabel_aannemers_201502_0.pdf

Erik

Offline flyingscotchman

• Forumlid
  • Voornaam: Marnix
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2017, 08:53:40 am »
Mail gestuurd

Offline Koen

• Forumlid
  • Voornaam: Koen
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2017, 12:57:47 pm »
Ondertussen ook besteld :)
Bedankt voor dit prachtig initiatief!!!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Offline Dreha

• Forumlid
  • Voornaam: Harald
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2017, 13:19:54 pm »
Heb ook 2 setjes besteld.
Idd een prachtig initiatief.

Offline PeterVG

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 06 september 2017, 07:56:38 am »
Toen overal te vinden

Peter,
Ik denk dat de eerste kilometerpaaltjes zijn.
Als het hectometerpaaltjes zijn, hoe lees je dat dan?

Erik

Het bovenstaande cijfer is de kilometerstand langs de lijn.
Het onderstaande cijfer zijn de bijhorende hectometers.
Dus voor bovenstaande paal: Km 1,6 en niet kilometer 16.
Kilometerpalen zijn trouwens groter en fraaier uitgevoerd dan hectometerpalen.
Op het type hectometerpaal van uw setje is de kilometerstand aangeduid met een klein metalen plaatje wat wat weg heeft van een huisnummer plaatje. Een plaatje met blauwe achtergrond en een wit cijfer. Echter zo klein dat het verwaarloosbaar is in HO.
De winst voor de NMBS om over te stappen naar de nieuwe palen was makkelijker onderhoud. Deze vragen minder tijd in onderhoud op termijn, minder schilderwerk. Heden ten dagen zijn deze hectometerpalen trouwens beplakt met plaatjes welke de hectometers aangeven. Dus niet meer met een verzonken cijfer in de kop van de paal. Deze vragen al helemaal geen schilderwerk meer.