Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Passagiers wagons

Gestart door Alexander, 31 augustus 2017, 22:02:32 PM

Alexander

Ik ben op zoek naar Belgische passagiers wagons van tijd perk 3, HO Gelijkstroom.
Welke raden jullie mij aan? Ze zouden moeten passen bij een Belgische stoomlocomotief 81.173
Groetjes

Michiel

Type 81 was bij uitstek een goederenloc, en ook dikwijls ingezet als rangeerloc. Ze was erg traag (50km/u max dacht ik zo van buiten te herinneren), en was dus niet geschikt voor personenvervoer. Maar er zijn uitzonderingen. Vooral de vroegere periodes werd ze sporadiche ingezet als omnibus (bij gebrek aan beter). Denk dus een korte sleep van 2- en 3-assers, eventueel ex-Pruissers, en je hebt een bijna-typische "trottinet".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Ik heb mijn treinboeken even doorbladerd, en inderdaad enkel foto's gevonden van rangerende 81-en en goederentreinen.
Misschien een setje goederenwagons van Piko aanhangen?
Langs de andere kant, als niemand het kan ontkennen, wat houd je dan tegen. Ergens zal wel ooit...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

OlivierV

Vroeger reed de 81 ook een omnibus met een M1 rijtuig (wordt regelmatig te Hamsart ingezet).
Maar voor de rest eerder hoofdzakelijk een goederenloc.

SNCB 81.083 @ Hamsart M1 by Pim Van Gestel, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GDE

bij treinshop olaerts vind u al een deel van de meest markante Belgische rijtuigen . Ze hebben de M1 , K en L rijtuigen uitgebracht . Wat er nu nog beschikbaar is ga je best eens ten rade bij deze winkelier . De L rijtuigen zijn misschien nog aan promo prijzen verkrijgbaar . De K en M1 rijtuigen waren zowel afgewerkt of in kit te verkrijgen . Die kits zijn niet moeilijk , gewoon in elkaar klikken want schilderwerken enzo is er niet te doen . Verder zijn er ook voor een tijdperk 3 liefhebber de niet onmisbare GCI rijtuigen die bij Goover werden uitgebracht . Of deze nog verkrijgbaar zijn is ook weer de vraag.... zelf heb ik geen idee of deze rijtuigen bij een stomer type 81 passen maar stel dat u verder wilt uitbreiden in Belgische tijdperk 3 verzameling dan zijn deze rijtuigen wel een goede aankoop . Grote merken als roco , fleischmann... hebben ex Duitse rijtuigen in een Nmbs jasje die ook wel te zien waren in BelgiĆ«  ;)

Alexander

Dank u voor al jullie mooie tips kan zeker verder hiermee aan de slag!!  :D

Alberke

Ik weet niet hoe ver je staat met zelfbouw, maar ik heb hier nog een bouwdoos van Jocadis van een GCI rijtuig.
Je moet wel om kunnen gaan met messing en airbrush.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D