Auteur Topic: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???  (gelezen 4357 keer)

Offline Johnnytrein

  • Forumlid
  • Berichten: 2.246
    • http://www.johnnytrein.be
  • Voornaam: Joannes
Re: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???
« Reactie #45 Gepost op: 27 december 2017, 10:29:27 am »
Begrijp ik dat nu goed stop jij dan nu met verzamelen?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 811
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???
« Reactie #46 Gepost op: 27 december 2017, 14:35:17 pm »
Ja Johnny,

inderdaad. Op enkele rijtuigen en loks in bestelling na is de oebr-collectie eigenlijk compleet.
Het heeft geen zin om internationalen of stelletjes die ginder destijds niet voorkwamen persé er bij te willen.
In m'n verzameling zitten zelfs zeldzame bezoekers uit de periode 1991-1994, zoals de tee-vt11.5
en de toeristische treinen van de DTO... Alles wat ik nog meer zou verzamelen zou 'zonevreemd' zijn of een anachronisme.

De bedoeling is om heel die hoop op termijn onder te brengen in een loklift of een paternoster, maar die kosten allebei
behoorlijk veel, dus dat de collectie geen middelen meer vergt maakt het sparen wel realistisch.
En om te kunnen rijden heb ik wel wat meer plaats nodig, dus wat ik meer kan sparen zal in de toekomst eerder naar aannemers en notarissen dan naar Sourbrodt of Ingelmunster vloeien  ;)

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline chef garde

  • Forumlid
  • Berichten: 1.586
  • Voornaam: Wouter
Re: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???
« Reactie #47 Gepost op: 27 december 2017, 15:11:27 pm »
Wat mogen we verstaan onder "een paternoster"??

Offline traxx2837

  • Forumlid
  • Berichten: 17
  • Voornaam: Dirk
Re: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???
« Reactie #48 Gepost op: 27 december 2017, 16:42:52 pm »
als je even google raadpleegt: http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.com/de/paternoster_modelle
dan zie je dat dit een kettinglift is, waarbij je elke treincombinatie om beurt (of willekeurig) op en van je baan kunt brengen en ze dus stofvrij kan opbergen.

Offline oebr

  • Forumlid
  • Berichten: 811
  • on East Belgian rails - Liège 1992 - H0 - DCC
    • On East Belgian Rails - website
  • Voornaam: Red
Re: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???
« Reactie #49 Gepost op: 27 december 2017, 17:09:41 pm »
inderdaad:


bron: http://www.moba-forum.ch/

voordeel is dat je een behoorlijk grote hoop treinen rijklaar kan opbergen op een relatief kleine grondoppervlakte.
In de breedte meet zo'n (eventueel mooie) kast amper een halve meter.
Je hebt ook amper wissels nodig, en indien (maar dat is nog een probleem) het zou lukken om de uitrij
hoger dan de inrij te positioneren kan de lift de loks ritjes omhoog besparen. Ook van die plaatsvretende spiralen zijn
dan vermijdbaar.
Maar het is wel geen goedkope oplossing. Dat is echter relatief. Indien je bvb 60 treinen wil stockeren
spaar je wel 120 wissels en motoren en sturing uit, en dat is dan toch al een kleine 3000 euro af te trekken van de prijs.
Ook de vierkante meters schaduwstation hebben theoretisch een economische prijs die in mindering kan gerekend worden
(wanneer je de plek al hebt is dat natuurlijk niet zo valabel).
Wel jammer dat er maar weinig producenten zijn; maakt dat ze relatief hun zin doen qua prijszetting.
Het meest interessante voordeel vind ik dat je een relatief kleine baan toch heel veel verkeer kan laten verwerken
zonder dat je de modellen moet aan- en afvoeren op een of andere manier.
Een relatief nadeel is dan wel weer dat elke trein sowieso een lok moet hebben (allez, toch bij automatisch rijden),
maar het ging hier net om het beperken van verzamelingen, en dit liet toch wel wat marge om ook een mooi bestand aan loks op te bouwen  ;)





On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Offline chef garde

  • Forumlid
  • Berichten: 1.586
  • Voornaam: Wouter
Re: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???
« Reactie #50 Gepost op: 27 december 2017, 19:27:42 pm »
Ok, merci voor de leerrijke info!!

Offline B_Modelbouw

  • Forumlid
  • Berichten: 407
  • Dwarsligger ;o)
  • Voornaam: Bert
Re: LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???
« Reactie #51 Gepost op: 28 december 2017, 17:59:26 pm »
Zo’n lift systeem ziet er inderdaad mooi uit, maar heeft toch ook wel enkele nadelen:

- niet toepasbaar op zolder met puntdak, anders verlies je al behoorlijk wat lengte, tenzij je ze als lage kast kan toepassen.
- wat met rijdende modellen in de kast, moeten het enkel trek- duwcombinaties zijn of moet je nog een omloop voorzien worden voor de loc ... of heeft die een inrit links en een uitrit rechts, dat neemt ook weer plaats in.

Ik rij graag lange treinen (3,5m) en blijf wel met mijn verdekte schaduwstation werken.
Het systeem dat ik bij Gerolf ooit zag met die verplaatsbare legplanken van kort naar lang onder het puntdak vond ik ook niet mis.

In ieder geval wie er zelf een wil bouwen, kijk eens naar het principe van de kippenkraam van de marktkramers...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC