Auteur Topic: Nord Belge, kleuren?  (gelezen 544 keer)

Online PeterVG

• Forumlid
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
Nord Belge, kleuren?
« Gepost op: 28 augustus 2017, 18:36:42 pm »
Collegas

Nord Belge 782:
In dienst in 1907 als Humboldt 366
Na WO I naar de Etat Belge overgegaan als herstelbetaling,
locnr EB 7482.
In 1920 naar Nord Belge overgegaan als NB 782  Bij de feitelijke ophouding van de NB in 1940 overgenomen door de NMBS. In Luttre uit dienst gegaan na een bombardement in 1944. De loc behoorde tot de NMBS reeks Type 71
foto: Dinant 01 08 1933

Na het zien van deze foto besloop mij het idee om deze loc zelf in HO te bouwen. Op zich geen moeilijk project omdat de stoomloc type 71 van Piko een goedkope basis voor dit project vormt.

Probleem is echter het juiste kleurschema van de loc te achterhalen.
In de literatuur vond ik dat de locs van de Nord Belge een chocoladebruine of donkergroene kleur droegen. De Nord Belge was een in België actieve maatschapij tot 1940 welke zeer sterk verwant was aan de Franse Nord. De kleurstellingen waren dan ook vergelijkbaar. Helaas is de foto in zwartwit waardoor het moeijlijk is de juiste kleuren te achterhalen. Als ik mijn gevoel laat spreken dan is de ketel zwart en het machinistenhuis groen net als de tender maar wat denken jullie.

Chocoladebruin is verkrijgbaar bij decapod:
https://www.decapod.fr/production-en-cours/938-chocolat-nord-acrylique-a-solvant--2001500080873.html
Maar als ik de literatuur goed lees was chocoladebruin meer toegepast op locs voor snelle diensten.
Hier hebben we te maken met een loc voor de minder belangrijke goederendienst waardoor ik eerder een groene kleur verwacht maar welke tint moet dat dan zijn?

Helaas moet ik het TSP boek over de Nord Belge van Andre Dagant nog aanschaffen. Mogelijk staan daar antwoorden op mijn vragen in.

Offline Michiel

• Forumlid
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Nord Belge, kleuren?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:09:34 pm »
Vapeur en Belgique Tome I, pagina 63:
Vanaf 1899: Goederenlocomotieven met eenvoudige expansie (KPEV G7.1 was van dit type), kregen een volledig zwarte livrei, met soms biezen in vermilioen.

Maar op de foto lijkt het inderdaad dat de cabine en de tender, mogelijk cylinders, een lichtere kleur hebben. Ik heb voor de rest geen informatie, dus ik zou ook maar speculeren en raden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline guy holbrecht

• Forumlid
  • Voornaam: Guy
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:43:58 pm »
André Dagant vermeldt dit eveneens in 'La Compagnie du Nord-Belge et ses locomotives' op p 43. Ik citeer: 'les machines de gare et de marchandises ont la réputation d'avoir été toutes peintes unifomément en noir, avec filets rouges'.

Gr.
Guy

Offline Alberke

• Forumlid
  • Voornaam: Hugo
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:54:14 pm »
En als niemand het precies weet, waar maak je je dan zorgen over!
Zwart-wit fotografie , en zeker uit die periode, is qua kleuromzetting naar grijstinten heel onbetrouwbaar. Als de locomotief bijvoorbeeld rood geschilderd was, dan is die op de foto pikzwart. Een groene loc zou heel licht kunnen worden weergegeven.
En niet alle zwart is zwart, als je wat detail wil in de foto moet je veel grijstinten maken. Niet voor niets werden voor de "paradefoto's" de locs in het grijs geschilderd.

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2017, 20:16:19 pm »
Een uitgangspunt zou dit prentje kunnen zijn van ergens begin jaren '50 (de serie Jacques prentjes).

Dit verklaart natuurlijk niet waarom de cabine en tender een lichtere tint schijnen te hebben op jouw foto. Maar ik denk over het algemeen, dat de goederen- en rangeerlocomotieven met enkelvoudige expansie zwart waren met rode biezen. Steeds zal je speciallekes hebben, uitzonderingen. Mogelijk was deze 782 zo'n specialleke?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Alberke

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2017, 20:20:23 pm »
Dit verklaart natuurlijk niet waarom de cabine en tender een lichtere tint schijnen te hebben op jouw foto.

Ik heb het juist verklaard Michiel :D

Offline Alberke

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2017, 20:30:48 pm »
Om het met voorbeelden te zeggen (=1000 woorden)
Welke kleur heeft deze loc? Die hem gezien hebben weten het, voor de anderen zijn er twee mogelijkheden, alhoewel een paar details het verraden.

en van deze weet iedereen het alhoewel hij even grijs is als de andere.

dus zonder een betrouwbare getuige of een echte kleurfoto (en die bestaan!) kan je er nooit achter komen.

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2017, 20:50:59 pm »
Ik snap wat je bedoelt, Hugo, maar we proberen om zo veel mogelijk informatie te verzamelen, opdat Peter een waarschijnlijke livrei zou kunnen toepassen. Niet zomaar paars of magenta omdat er toch geen kleurenfoto's waren, maar kleuren die "hadden gekund", volgens omschrijving en beschrijving in literatuur.

Maar voor de rest heb je helemaal gelijk. Wie spreekt je tegen als er geen bewijs is van het tegendeel. ;)

(antwoord op je kwisvraag: oranje (wat EB-bruin had moeten zijn) met rood/zwarte beizen, en Braunscheiger groen met zwart onderstel en witte wielbanden?)

Offline Havoc

• Forumlid
  • Voornaam: Johan
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2017, 21:35:31 pm »
Alles is zwart. Maar de ketel is waarschijnlijk met een andere "verf" gedaan dan de cabine. Misschien zelfs met grafiet en olie opgewreven.
Expert in non-working solutions.

Offline Thommy

• Forumlid
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2017, 21:38:10 pm »
Zwart is gewoon altijd een kutkleur om vast te leggen (en te spuiten).
Wat logischte vrklaring is: er zijn herstelwerken uitgevoerd aan de ketel en ipv zoals nu een stukje te herdoen hebben ze direct helemaal gedaan. Vergeet niet dat een machinist trots was op z'n machine
Maar zelfs gewoon water bijvullen en morsen of regen kan al genoeg zijn om het zwart direct te doen blinken of anders te doen overkomen op foto.
Probeer maar es met een zwartwit filter op uw fototoestel of smartphone... zwart droog en zwart nat naast elkaar.
Greetz

Thommy

Offline Alberke

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2017, 22:18:19 pm »
En het rare is, als ik die zwartwit foto zie, dan zie ik hem bruin!
Op dat Jacques prentje (album nog steeds te koop trouwens) heeft hij wel een 99 nummer, klopt dat dan?

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2017, 22:53:31 pm »
Het is begin jaren '50. De Nord-Belge werd net overnomen door de NMBS, alsook de vloot locomotieven. De loc kreeg alvast het nummer type 99 toegediend, maar kreeg nog geen groot onderhoud met omschildering naar NMBS groen, en rijdt dus nog rond in de Nord-Belge livrei.

Maar dat is speculatie van mijn persoon.  ;)

Offline Alberke

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2017, 23:31:24 pm »
Het is begin jaren '50. De Nord-Belge werd net overnomen door de NMBS, alsook de vloot locomotieven. De loc kreeg alvast het nummer type 99 toegediend, maar kreeg nog geen groot onderhoud met omschildering naar NMBS groen, en rijdt dus nog rond in de Nord-Belge livrei.

Maar dat is speculatie van mijn persoon.  ;)
Dat van begin jaren 50 klopt, want ik heb die nog in mijn album geplakt!

Wat ons een beetje weg heeft gebracht van de vraag.
Mijn gok is gewoon zwart dus.
Een bron van informatie zijn de kleurfoto's van Albert Kahn, maar dat zoek je best eens op. Er zijn bijvoorbeeld opnamen van havens en industrie, je weet maar nooit.
http://collections.albert-kahn.hauts-de-seine.fr/?page=accueil

Offline Arnaudmarklin

• Forumlid
  • Voornaam: arnaud
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2017, 01:03:12 am »
Hallo,

mooi project  ;).

ik heb misschien iets gevonden. Als de serie Jacques prentjes correct is, dan moet de loc groen zijn:

http://users.skynet.be/alex.dabe/Galerie/Jacques/Images_Jacques_04.htm

op deze pagina, bestaat er ook een type 72.

HO 3R - HOe - HOm - Intellibox

Offline Arnaudmarklin

• Forumlid
  • Voornaam: arnaud
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2017, 01:05:55 am »
Sorry,

het is de loc met Etat Belge kleuren... :-[
HO 3R - HOe - HOm - Intellibox