Keerlus

Gestart door Peter, 28 augustus 2017, 12:47:39 PM

Alberke

Citaat van: Alberke op 28 augustus 2017, 12:58:12 PM
Als je van nul begint, en je wil absoluut een keerlus, gebruik dan rails met middencontact . Märklin dus.
Zomaar een ideetje. Maak je eens kennis met een ander systeem.
Ik heb hier trouwens nog een ROCO draaischijf liggen voor 3rail... koopje! Veel interessanter dan een keerlus.
Groetjes,
Hugo
En kilo's van die mooie metalen sporen. Heerlijk nostalgisch geluid als daar een trein over gaat :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

Citaat van: Peter op 28 augustus 2017, 14:23:48 PM
Heb zo is naar die prints van Rosoft gegeken maae daar staat nog een hele waslijst bij met dingen die je nog moet kopen.

Als ik kijk zie ik een product wat kant en klaar is en waar je niets bij aan hoeft te schaffen.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Ook hier zéér goede ervaringen met de Rosoft keerlusmodules hoor Peter , moest je er ééntje aanschaffen  ,ik wil dit gerust eens komen uitleggen. ;)

dani

Citaat van: INFO op 30 augustus 2017, 22:30:41 PM
Citaat van: Peter op 28 augustus 2017, 14:23:48 PM
Heb zo is naar die prints van Rosoft gegeken maae daar staat nog een hele waslijst bij met dingen die je nog moet kopen.
Als ik kijk zie ik een product wat kant en klaar is en waar je niets bij aan hoeft te schaffen.
Groetjes

Wel ja, ik vraag me ook af wat je dan nog ziet, Peter ... 
** Sporen ? Die zou  je moeten hebben. 
** Trein ?  Ditto...
** terugmelders / bezetmelders ?   Die zou je bij andere keerlus ook moeten kopen, en meestal is die mogelijkheid zelfs niet eens voorzien


De rest is "off the shelf, ready to use.

Tenzij wij met z'n allen weer dingen missen ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Ook hier goede ervaringen met die Rosoft keerlusmodule. Om mijn grote baan telkens te testen (ik werk meter per meter HEEL langzaam verder) heb ik een keerlus op een plaat gemonteerd. Elke keer ik een meter opschuif, die keerlusplaat eraan hangen, nog geen enkele keer problemen mee gehad. Geen (micro-)kortsluitingen lijkt me ook een groot voordeel. Op die plaat is alles heel basic aangesloten met in potlood de secties telkens mooi aangeduid. Als je wil maak ik wel eens een foto van.

Peter

Dani, ik bedoelde de lijst die op de onderstaande link staat.
Dus je mist niks. Ik ook niet trouwens.

Ik vraag me af: moet ik eigenlijk een een speciale schakeling hebben? Ik meen me vaag te herinneren dat vroeger (heel lang geleden ;)) zo'n keerlus schakeling  werd gedaan door de wisselaandrijving, want tenslotte is het bij mij een gewone heel eenvoudige keerlus waarbij beide rails op dezelfde wissel aansluiten (zie het sporenplan in mijn draadje "baantje??)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

De keerlussitutie van je plan in niet zó evident. Je zou een schaduwstation bouwen op de diagonalen sporen van de lus. Je simple keerlus dus is een volledig station. Maar je hebt gelijk dat je de ompoling samen met de wissel kan laten schakelen. De hele handel (3 opstelsporen en het de andere halve lus) tussen de beide wisselbenen ompolen met een relais. Dat lijkt me een prima idee.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#22
Michiel, het sporenplan blijft in feite zoals ik het in het begin heb laten zien, met uitzondering dat er in het achterste stijgende spoor twee wissels komen zodat ik daar een trein kan laten wachten.
De tekening met drie sporen op het dwarsspoor gaat dus niet door. Heb hier een niet al te kunstvolle wijze het extra spoor bijgetekend.

plan 2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Freek

Een relais schakelen samen met de wissel gaat in principe ook, maar dan moet je steeds aan denken van tijdig de wissel in de juiste stand te zetten. Als je dit niet doet heb je een kortsluiting bij het verlaten of inrijden van de keerlus.
De keerlus module van Rosoft heeft het voordeel dat deze de ompoling automatisch doet.
Ik heb zelf nog geen ervaring met deze module, maar ben wel van plan om dit ook te gebruiken op mijn toekomstige baan.


Peter

Nou, nou,
15,50 euro verzendkosten dat is ook niet mis.
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

hoeveel zou het je dan kosten om er persoonlijk om te gaan bij de verkoper ?

je moet er wat voor over hebben... modeltreinen zijn niet voor krenten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

 Dani, dank je voor de steeds weer "vriendelijke" antwoorden.

Wist niet dat verzending van uit Nederland zo duur was met PostNL. Van uit Belgie betaal ik door heel Europa met Kiala, DPD,enz slechts de helft voor max. 100x50x50 cm en max 20 kg. Raar dat de verzending van zo'n klein pakje dan zo duur is.
Zal het wel bestellen als ik ook zo ver aan mijn baantje ben
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

da's niet persoonlmijk bedoeld, Peter...
OK, nu ik het zelf herlees komt het inderdaad misschien nors over , maar dat was niet met opzet.  Excuses daarvoor !!

Ik wil gewoon zeggen dat het misschien inderdaad wel duur is, maar dat het uiteindelijk nog duurder is om zelf de afstand te rijden.
En dat onze hobby geld kost, dat is algemeen geweten.

Bedrijven kunnen goedkoper verzenden als ze grote volumes verzetten, maar voor "jan met de pet" blijft het duur.
Je kan misschien aan de leverancier vragen dat ze met  Kiala versturen ???
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Herwig

Dat ompolen van de (éénsporige) keerlus met een relais samen met de wisselomzetting,  is dat niet een klassieke,  analoge oplossing ?
Hier bij Peter dan in combinatie met 2-rail digitaal.
Klopt het dat men deze omschakeling dan gevaarloos kan gebruiken op een eenvoudig baantje (hondenbeen) dat afwisselend klassiek of digitaal wordt bediend ?  ( met een schakelaar  -  zie ander apart draadje )
( ben zelf niet-zo-geweldig in electro-toestanden en 't is allemaal niet altijd zo simpel in praktijk )

Peter

Ok Dani, excuses aanvaard. Was ook wat haastig met antwoorden.
Maar het is inderdaad blijkbaar heel duur om bij Rosoft iets te laten verzenden. Ook in Duitsland zijn er die tot 19 euro vragen voor verzenden en dat terwijl ook voor Jan met de pet het normaal slechts 8 euro kost. Extra inkomsten voor die handelaars/personen.
Ik verzend altijd met DPD en dat kost naar heel Europa 7,50 euro naar een Parcelshop of 10,00 euro naar het thuisadres.
Een verzending binnen Belgie kost mij 4,50 euro naar een parcelshop en 7 euro naar thuisadres, en ja, ik reken er geen kosten voor in te pakken bij, want bij de meeste handelaars betaal je hier minimum 8 euro
Met vriendelijke groeten
Peter