Keerlus

Gestart door Peter, 28 augustus 2017, 12:47:39 PM

Peter

Op mijn te bouwen baantje komt een keerlus. Moet ik daar de vrij dure schakeling van Uhlenbrock voor gebruiken of zijn er eenvoudiger manieren.
De draadjes hier zijn al vrij oude en(waarschijnlijk) niet meer aktueel.
PS; dat baantje wordt DCC digitaal met mijn oude IB box
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

Dag Peter,


Ik gebruikte volgende print:

http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Deze schakeling werkt voortreffelijk.


Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Ben

Hier ook.

Maar een eenvoudige lichtsluis werkt ook: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Gr, Ben.

Alberke

Als je van nul begint, en je wil absoluut een keerlus, gebruik dan rails met middencontact . Märklin dus.
Zomaar een ideetje. Maak je eens kennis met een ander systeem.
Ik heb hier trouwens nog een ROCO draaischijf liggen voor 3rail... koopje! Veel interessanter dan een keerlus.
Groetjes,
Hugo
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Ben


Alberke

Citaat van: Ben op 28 augustus 2017, 13:00:49 PM
Slecht idee Hugo.  ;D ;D

Ik gun ze allemaal graag wat hé :D
Die draaischijf is ook te "vertweesporigen" trouwens (hint, hint)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Ik gebruik ook de Rosoft's Xtreme keerlus, en hyper-tevreden van. Werkt buitengewoon goed. Het enige nadaal is de aansluiting, wat toch wel wat allertheid vraagt.

Ik gebruik ook voor tijdelijke keerlussen (en later ook voor de draaischijf en voor overweg met kruisend tramspoor) deze : "BLOCKsignalling REV1 DCC Autoreverser for Loops"
Uiterst simpel om aan te sluiten, werkt naar mijn ervaring met N-schaal locjes perfect, en is vrij goedkoop (minder dan 30 euro met wat rondzoeken). Nadeel is dat deze op micro-kortsluilting werkt, en mogelijk een robbetje wilt bekvechten met de kortsluitsbeveiliging van je centrale. Te testen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ik heb Wim Ros' documentatie eens snel doorgenomen.
Klopt het dat de middensectie (C1) bepaalt hoe lang je langste trein mag zijn (in de veronderstelling dat al je wagons voor bezetmelding voorzien zijn?

Is dat geen grote beperking ???
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

C1 bepaald inderdaad de langste trein. En ook als de wagons niet zijn voorzien van stroomopnemers (voor bezetmelding), want metalen wielen zullen ook via de isolatielas voor kortstondig contact (kortsluiting) zorgen.

Maar ergens moet je een maximale treinlengte bepalen: bloklengtes, perronlengtes, opstelsporen,...  De keerlusmodule (C1) moet hiermee in overeenstemming zijn. Een echte beperking is dit niet.

En, bijkomend, ELKE keerlusmodule, ongeacht type en soort, heeft z'n "C1". ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

OK.  Alweer iets bijgeleerd  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Heb zo is naar die prints van Rosoft gegeken maae daar staat nog een hele waslijst bij met dingen die je nog moet kopen.
Denk als het zover is toch maar de Lenz LK 200 te gaan gebruiken. Want zo duur is die ook weer niet
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Volgens mij kun je kiezen of je de printjes gemonteerd wil, of een setje onderdelen krijgt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De Xtreme keerlus kan je zo aansluiten. Je hebt niets extra nodig. Werkt prima. Maar een LK200 is ook goed, maar werkt dus wel weer met micro-kortsluiting. Het hangt dus een beetje af hoe gevoelig je centrale is voor kortluiting. Je zal je moeten informeren over de combinatie van de LK200 met jouw centrale.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Peter op 28 augustus 2017, 14:23:48 PM
Heb zo is naar die prints van Rosoft gegeken maae daar staat nog een hele waslijst bij met dingen die je nog moet kopen.
Wim toont op zijn website vaak de losse print, maar levert voor de genoemde prijs compleet gebouwde modules.
Draden er aan en gaan.
Ik heb veel van zijn spullen en heb er nog nooit iets moeten bijkopen.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 28 augustus 2017, 14:31:42 PM
Maar een LK200 is ook goed, maar werkt dus wel weer met micro-kortsluiting. Het hangt dus een beetje af hoe gevoelig je centrale is voor kortluiting. Je zal je moeten informeren over de combinatie van de LK200 met jouw centrale.
Als je centrale niet bestand is tegen een LK200 dan kan je hem beter wegdoen. Ik heb er eens aan gemeten en de kortsluiting duurt maximaal 5 microseconden. De voorganger, de LK100 werkt met relais en daar duurt de kortsluiting 5 milliseconden, dus 1000 keer zo lang. Maar ook daar schrikt geen enkele centrale van.