Auteur Topic: Keerlus  (gelezen 788 keer)

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.291
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 11 september 2017, 11:55:42 am »
Dat ompolen van de (√©√©nsporige) keerlus met een relais samen met de wisselomzetting,  is dat niet een klassieke,  analoge oplossing ?
Hier bij Peter dan in combinatie met 2-rail digitaal.
Klopt het dat men deze omschakeling dan gevaarloos kan gebruiken op een eenvoudig baantje (hondenbeen) dat afwisselend klassiek of digitaal wordt bediend ?  ( met een schakelaar  -  zie ander apart draadje )
( ben zelf niet-zo-geweldig in electro-toestanden en 't is allemaal niet altijd zo simpel in praktijk )
Dat is juist afgeleid, Herwig. Je kan het systeem van ompolen met schakelaar of relais samen met de wissel zowel gebruiken voor analoge als digitale operatie. Handig en veelzijdig. Met de Xtreme keerlusschakeling kan dit niet.

Verzending van Rosoft is bliksemsnel: gisteren besteld, vandaag in de bus. (Vorige week mogen ervaren)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.432
  • Voornaam: Peter
Re: Keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 11 september 2017, 12:33:27 pm »
Zal, als het zo ver is, eens eerst proberen zoals het blijkbaar vroeger werd gedaan, namelijk ompolen door middel van een relais.
Die heb ik hier trouwens nog voldoende nieuw liggen, namelijk Viessmann 5551 relais

Zoals op de in dit draadje al afgebeelde sporenplan is er op dat baantje slecht 1 keerlus, dus als ik beide sporen onderbreek voor de wissel en railkontakten plaats een stuk voor de wissel dan zouden die toch dat relais moeten kunnen omschakelen en zo dus de stroom ompolen  voorbij die onderbrekingen, of heb ik het verkeerd voor?
Met vriendelijke groeten

Peter