Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

een kleine module baan met haven

Gestart door raf, 25 augustus 2017, 16:17:16 PM

Edsko Hekman

Eens met Samuel. Zolang er geen groepje is dat de normen wil updaten, gelden de huidige normen.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Hoi Raf, waarom plaats je hier die schermafdruk van "het blauwe scherm"?  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Raf is tilt geslagen. Zijn persoonlijke harde schijf geeft er de brui aan omdat er een heleboel niet duidelijk is en er nog veel tegenstrijdigheden zijn
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Citaat van: SuSke op 29 augustus 2017, 22:38:21 PM
Raf is tilt geslagen. Zijn persoonlijke harde schijf geeft er de brui aan omdat er een heleboel niet duidelijk is en er nog veel tegenstrijdigheden zijn
Dan moeten we Raf snel resetten!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Ik denk dat hij zelf de reboot-knop heeft ingedrukt  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

PFN list corrupt :  BIOS of Drivers updaten en zorgen dat me slechts 1 entivirus programma draait.

LOL....    Gewoon zorgen dat de "input"  in orde is, m.a.w.  de "normen" toch eens duidelijk maken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ja Suske heeft gelijk

hedde gijle zelf al eens gelezen waar heel het MSM gedoe naar toe aan het gaan is
ik denk het nie

BNLS is NIET MSM forum baan
de een zit bezig over de bnls normen de andere over de oude msm normen en dan ooit gaat er eens een nieuwe msm norm komen maar vind die maar eens
als je nu eens eerst zou beginnen met BV al dien oude brol te verwijderen en de nieuwe te plaatsen waar je hem ook kunt vinden
want dat is dus ook zo iets .
als nieuweling die zou willen deel nemen met een bak vind je dus eerder de oude normen dan de nieuwe
zoek maar eens op google je komt die oude zooi tegen en waarom
ik denk dat "nieuwe msm forumbaan normen "geen zoekopdracht geeft
dit is het eerste wat er staat
Forumbaan bijeenkomst 23 maart 2013 - OVMV 
het volgende
Normen - module-okegem - Google Sites
De BNLS-Forum modulebaan - Beneluxspoor
MSM/TMM Modelbaan - Modelspoormagazine

de laatste is van 2014 en de vroegste is van 2008
ok jullie kunnen niets doen aan de volgorde waarin google zoekt maar wel aan de inhoud

nu staan op het forum her en der normen die ofwel niet in voegen gaan/zijn of het is oude meuk en dan weer ander dat weer wel geld
en daar krijg ik dan inderdaad een blauwscherm van
als je mensen wil krijgen die beginnen te bouwen dan gaat er eens duchtig met ene grove borstel door een deel van de postings gegaan moeten worden

en de normen up to date geplaatst
BNLS die hebben hun eigen forum en die norm heeft hier dus niets te maken
of het OOIT in een verre toekomst gaat lukken om samen te staan dat zullen we dan OOIT wel zien
maar ik weet dat zoals het nu bezig is er NOOIT iemand bakken gaat bouwen
het aangekochte materiaal is niet verloren want het is bruikbaar voor mijn eigen baan maar zoals het nu bezig is dan is het voor mij einde verhaal
ik heb een stukje baan waar ik reeds mee in de school gestaan heb en dat ga ik nu verder uitbreiden met de materialen die ik nu voor de msm baan zou gaan gebruiken
heb ik mijn eigen norm waar niemand bij kan aan sluiten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

kom jong ... je hebt al erger dingen overleefd toch ?
Gewoon voort doen en inderdaad als het dan toc niet "past" heb je je eigen modulebaan.  Dat op zich is al iets
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

just4fun

#40
Je moet de normen niet zoeken met onze vriend Google.
Kijk naar de site van Modelspoormagazine (http://www.modelspoormagazine.be), da's rechts bovenaan deze site op het logootje klikken.
Daar ziet ge in de menu links het item "MSM/TMM Modelbaan en dan komt ge op de meest recente regels (en ja die zijn van 2014; je kan ook rechtstreeks hier klikken: http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/msm-tmm-modelbaan).
En daar valt in het hoofdstuk 3 één en ander te lezen over de sporen .
Namelijk onder 3.1 staan de spoorvoorschriften aangaande 2-rail modulebakken (en dat is tot nu toe nog steeds Peco code 100).
En onder 3.2 staan de regels over sporen aangaande 3-rail (en dat is Märklin K-rail).
Dus een bak mag volledig opgebouwd worden uit Märklin K-rail, zo lees ik het toch in de huidige regels.

De normen worden door Luc onder de loep genomen om ze hier en daar te moderniseren, maar ge moogt hem de tijd geven om dit te doen.
Als die bekeken zijn, dan moeten er mogelijks enkele nieuwe plannetjes gemaakt worden, ook dat vraagt een bepaalde "draagtijd".

Paul

raf

nog steeds de oude normen

ik geef Luc echt wel de tijd maar dan is het stom om een oproep te lanceren om mensen aan het bouwen te krijgen op het forum
had dan daar ook mee gewacht tot alles opgesteld is als nieuwe norm

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ja, dat is het nadeel als je bij de eersten bent, dan krijg je vroeg of laat "her-werk"  te verteren...

Ach, het komt wel goed, je hebt je bezigheid en bent er mee van straat :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Het zijn onze collega's van het BNLS forum die hier 'onze' forumbaan nieuw leven hebben willen inblazen, en het lijkt hen nog gelukt te zijn ook. We mogen hen daarvoor dankbaar zijn.

Aangezien er blijkbaar toch een wens is om de normen wat aan te passen heb ik me akkoord verklaard om hieraan te werken.
Daar zijn we dus mee bezig, maar we hebben wat tijd nodig (vooral ook omdat ik nu op vakantie ben).

Het is dus niet zo dat we hier iets gelanceerd hebben zonder er over nagedacht te hebben... we springen gewoon op de kar die terug in beweging is door sommige forumleden.  :)

Wees gerust, zodra we er uit zijn gaan we niet zeggen "voilà dat is 't". Neen, we gaan een voorstel doen en kijken hoe de reacties zijn. En we houden zo goed als mogelijk rekening met alles wat hier al als commentaar op het forum is geplaatst.
Een beetje democratie moet toch kunnen is 't niet?  :D

Een ding is alvast 100% zeker: de oude bakken zullen compatibel zijn met de nieuwe, of eigenlijk omgekeerd...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Edsko Hekman

#44
Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
BNLS is NIET MSM forum baan
Klopt. Is ook niet de bedoeling om dat gelijk te trekken. Heb ik al eerder gezegd.

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
de een zit bezig over de bnls normen
Schuldig! Het is nu eenmaal mijn referentiekader. Kan het niet anders maken.

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
de andere over de oude msm normen en
Die staan keurig op dit forum, zijn al meerdere links naartoe gedeeld.

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
dan ooit gaat er eens een nieuwe msm norm komen maar vind die maar eens
Klopt dus dat je die nog niet vind, want ze zijn nog in ontwikkeling.

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
als je nu eens eerst zou beginnen met BV al dien oude brol te verwijderen en de nieuwe te plaatsen waar je hem ook kunt vinden
Zal vast gebeuren als de nieuwe er zijn.

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
want dat is dus ook zo iets .
als nieuweling die zou willen deel nemen met een bak vind je dus eerder de oude normen dan de nieuwe
zoek maar eens op google je komt die oude zooi tegen en waarom
Komt allemaal goed als de nieuwe normen er zijn. Even geduld tot die tijd om de mannen de ruimte te geven om ze op te stellen. :)

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
BNLS die hebben hun eigen forum en die norm heeft hier dus niets te maken
Dat betekent niet dat ik niet hier mag zijn om mijn ervaring uit te wisselen toch? Want dat is het enige dat ik hier doe: mijn ervaring delen die ik heb mbt de BNLS forum baan. Het BNLS concept is anders van opzet dan het MSM concept. En dat is prima lijkt me. Mijn oorspronkelijke doel om hier actief te worden was om te kijken of we bakken konden verzamelen die met BNLS wilden koppelen. Gewoon omdat ons dat leuk leek en lijkt. Dat ik nu ook ineens deelnemer ben in een discussie omtrent de MSM normen, was nooit mijn bedoeling.

Citaat van: raf op 30 augustus 2017, 08:55:52 AM
of het OOIT in een verre toekomst gaat lukken om samen te staan dat zullen we dan OOIT wel zien
Dat gaat wel lukken hoor, ben ik van overtuigd! Waar een wil is... ;)

Beschouw dit maar als mijn laatste post hier in dit draadje. Ik trek me terug en deel mijn ervaringen niet meer. Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat ik doordring of dat je het op prijs stelt. Dat is mijn gevoel, kan best zijn dat jij dit anders ziet Raf. Is misschien hard, maar zo voel ik het. En dan ga ik liever iets anders doen. Dit kost mij alleen maar energie.

Begrijp me niet verkeerd aub, ik vind oprecht dat je een leuk ontwerp heb en gun je heel veel plezier met het bouwen ervan. Ik kom er graag eens naar kijken als het af is.

Met vriendelijke groet,

Edsko