Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

een kleine module baan met haven

Gestart door raf, 25 augustus 2017, 16:17:16 PM

raf

Zo andere lullen en ik ben aan het bouwen
Gaan ze klaar zijn tegen een eerste keer op bouwen wel daar heb ik totaal geen idee van
maar ik ga eerst zorgen dat er een dubbel spoor op komt te liggen en dat ze zo wie zo berijdbaar zijn .
thema een dubbelsporige aansluiting (waarmee naar bnls norm kan over gegaan worden)met een in landse haven en rangeer terrein /verzorgings depot
daar ben ik nog niet aan uit
De huisjes en dergelijke zet ik eerst in papier en karton zodat er toch reeds iets te zien is
dubbel spoor de rails waar reeds genoeg over gezeverd is en de rest pukkel spoor voor mijn loco's wel met wagons die twee rail zijn
sporen plan komt er aan als ik rails kan gaan leggen op de bakken

den achterkant die blijft zo open had ik begrepen
dan kan er bv een bekertje koffie of iets dergelijks in opgeborgen worden

het ziet er niet recht uit maar is het wel ;komt zeker door het toestel het is een camera en geen gsm het zal daar wel aan liegen

de voorkant met fries ;boven 10 cm onderkant 15 cm dat zou volgens de tekening moeten kloppen
de Black box is 30 breed dus de totale lengte van de bakken word 3.60 meter
nu efkes een koffie en dan nummer twee beginnen in elkaar te zetten
de gaten voor de moeren en doorvoer stroomdraden en dergelijke boor ik later met een malletje dan zijn ze allemaal gelijk
want ook de doorvoer voor het schaduw station moet er nog komen ;maar dat kan maar eerst als ik de rails heb kunnen passen
kwestie van te kijken hoe ik de rails kan leggen
zo bijna een bak klaar wat de ruwbouw aan gaat


dubbel spoor wat kan wisselen naar bnls reeds aan deze kant of gewoon msm spoor maar mogelijkheid om de depot binnen te rijden
de andere kant word het zelfde ;ik heb het spoor iets naar buiten laten komen om op de bak zelf iets meer plaats te winnen
elke cm is er een en dan moet ik misschien geen bak er achter tegenaan schroeven

wie is er nog bezig ???


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

deze met de rode lijn word dus 3 rail

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Het is voor het eerst dat ik zo'n bak gebouwd zie worden, dus top! Ik moet wel eerlijk zeggen dat het geheel een zware (qua gewicht) indruk op me maakt. Klopt dat ook Raf? Dat is overigens niet persoonlijk bedoelt, maar ik vraag het me gewoon even af.

Ben benieuwd naar de rest van de invulling.

raf

hoi Edsko
nee het valt al bij al nog mee .
ik kon alles in een keer in en uit de wagen halen wat het hout aan ging
en de maten van de triplex tja daar kan ik niets aan veranderen dat is nu eenmaal de aangegeven maat
ik heb de zijwanden wel 8 mm genomen want die bak is zo reeds stevig genoeg
komt nog een plaatje in voor de rails op te leggen hé
en ik denk dat er veel bezoekers ook nog nooit zo bakken hebben zien op bouwen
dus dan zien ze dat ook eens een keer van wat er allemaal onder de baan gebeurt om het boven mooi te laten verlopen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

loebaske

#5
Misschien zou het beter passen bij " Te koop"
Ik verkoop twee MSM module bakken, conform aan de normen zoals in het reglement,
gebouwd uit Linde hout, reeds zwart mat geschilderd en voorzien van DC rails en wissels,
de wissels zijn niet functioneel.
Kostprijs >>>>50€ zonder LED lichtpaneel
Poten met centrale schroefbouten zijn optioneel >>>kostprijs 35€ voor de twee




De overgang is nog niet aangebracht...



Zijkant is voorzien van draag handgrepen



Module één is reeds voorzien van sporen, de huizen en dergelijk zijn optioneel
en bespreekbaar in aankoop, deze module heeft deel genomen aan de minibaantjes
en is voor de laatste keer te bezichtigen bij de OD van MTD



Bij deze een 3D tekening van de modules



Info via PM


raf

Eric geen probleem mag hier blijven staan hoor en je aanbod is mooi maar ik ben modelbouwer dus ik bouw liever alles zelf en ik heb reeds alle materiaal gehaald
bij uw bak licht reeds alles vast en is alles opgebouwd en het is geen lelijke bak hé dat hoor je me niet zeggen maar ik wil een met waar ik zelf op kan rijden tijdens een beurs zonder dat ik de hoofd baan op moet
ik heb voorlopig 2 loco's op 2 rail dus de keuze is niet zo groot
een stomertje van de db (liliput)en een 3 delig treinstel van de sbb en dat is het
met het stomertje kan ik rangeren en ik heb voldoende wagons om met de stomer een sleepje rond te rijden
het drietje kan ook de baan op met een V4 van esu als decoder
de stomer heeft een V3
maar daar we half digitaal rijden is die v3 geen probleem daar die geen abs heeft
maar hoe gaat het dan gaan met die walkaround dingen wie gaat daar voor zorgen
want ik zie me niet met een kabel van een 20 meter rond liggen lopen om mijn loco te sturen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Zo vandaag toch nog bak drie in elkaar gezet
bak twee is voor maandag daar ik wat hout tekort kom
en maandag kan ik dan eventjes een paar planken gaan halen en dan bak 2 tussen de twee andere in passen
dan heb ik dus 3 meter aan ruimte om mij op uit te leven
opzoek naar twee bruggen voor over het water aan een kant van de bak
dan heb ik maar een klein opstel spoortje over maar als er een loco kan staan is dat meer dan genoeg


[img]https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/21083603_1614617598590383_1445805188608004500_o.jpg?oh=8a78074482f6617364e1ec20eac4acb8&oe=5A14D13F[/img$
en nadien nog een BB en dan an het leggen van rails beginnen .
het gaat spannend worden pukkel spoor met 2 rail te samen proberen te krijgen
vooral de wissels gaan een uitdaging worden mijn gedacht
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Hoi Raf, hoe diep zijn ze geworden? Misschien lees ik er over...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

hoi Luc

ze zijn 60 diep de Bb zijn dus ook 60 diep en 61 hoog en 30 breed
nu bak twee komt hier tussen in geschoven en dan is alles zonder de BB 3 meter breed
morgen hout halen ik moet ook nog een kist maken voor een boot in te zetten dan gaat dat in een keer door
straks als ik de stukken heb getekend voor de poten kan ik die frezen
dan zijn ze allemaal gelijk van maat
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

Die bakjes zien er alvast mooi uit. Een goed fundament is het halve werk (of zoiets  :) )
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

#11
Ja  is niet de eerste keer dat ik bakken bouw hoor.als je met scheeps modellen rond sleept van meer dan 1 meter dan zet je die ook best in een bak voor transport
maar deze probeer ik zo licht mogelijk te maken .er moeten nog twee dwars stukken in komen maar eerst kijken waar ik de bruggen ga leggen
de grote bakken wegen nu 3.6 kilo

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#12
OK verder en de sporen passen op de bakken
enige uitleg eerst
het blauwe word water dus er komt een binnen haven met kranen en dergelijke
ik zit er aan te denken om de bezoekers deze te laten bedienen maar das toekomst

de linker kant geeft geen probleem
de twee eerste zijn de doorgaande het derde is het rangeer spoor naar de bundel
blauw is water het loopt nog iets meer door naar het midden

hier het midden stuk hier gaat de kade een bocht maken om zo weer aan te sluiten op de kade muur aan de achterkant van het doorlopende spoor
het kleine stukje is juist een loco lang en word niet langer dit dient om de rangeer loco weg te zetten zodat de lijn diesel de goederen kan op pikken
nu het probleem.

als ik de wissels zo leg dan kan ik geen grotere lengte aan wagons kwijt dan dit .en das een belachelijk kort treintje al bestaan ze wel

zo liggen de wissels dan en gaat het van twee rail over naar pukkels

en nu kan ik een wagon langer zetten als ik het zo doe

er is maar 3 meter en dat is echt niet veel wat lengte aan gaat

dit kan of anders met onnozel veel wissels maar ik heb hier maar een halve engelsman en dus kan ik niet alle richtingen uit die ik uit zou moeten kunnen
heeft er iemand een oplossing voor het probleem ?? dan hoor ik het graag
want zo kom ik er niet aan uit
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Ziet er indrukwekkend uit. Gaaf hoor. Hopelijk stijgt de complexiteit je niet boven het hoofd.

Wel een vraag. Je legt ook 3-rails neer. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het ook de bedoeling om 2-rail materieel daar naartoe te dirigeren? Zo ja, hoe zie je dat voor je? Zo niet, dan is wellicht de wissel overbodig.

raf

#14
Hoi Edsko
ja twee en drie rail door elkaar
ik doe dit nu ook reeds op mijn vaste baan dus het is bekend terrein en niets nieuws
maar alles rijd wel gelijk stroom dus als ik de volledige bakken alleen wil rijden dan kan ik zowel met de 2 rail als de 3 rail rijden
de derde rail voert altijd stroom de stroom voerende voor de 2 rail die word dan massa als er op 3 rail geschakeld word
het schakelen gebeurt eerst want ik wil geen ecos opblazen of zo hé
hier het ongeveer baan plan

zwart is de rond leiding
groen is het stuk dat wisselt tussen 2 en 3 rail
rood is het stuk met 3 rail spanning
groen en rood is dus speel plaats zeg maar


hoe ik het zie
de 2 rail brengt wagons op het rangeer spoor (groen)
koppel een deel wagons los en trekt die op het spoor dat rond loopt (rechts) (groen)
dit gaat onder een viaduct onderdoor gaan en om plaats te sparen komt dat in de BB uit
30 is 30 en die heb ik dan nodig
de loco koppelt af en de 3 rail stomer komt dan die uitgetrokken wagons halen en rekt die het rangeer spoor op en verdeelt de wagons(rood) naargelang waar ze moeten staan op de 3 rail sporen
er moet nog een rondloop spoor komen daar waar die twee sporen op de kade liggen aan de achterkant

de 2 rail trekt weer de resterende wagons naar binnen en de 3 rail komt deze weer op pikken
of iendien het stort wagons zijn kan ook de 3 rail deze op pikken en rechtstreeks onder de kranen rijden alwaar ze gevuld kunnen worden
waarna de 2 rail of op het afstel spoor kan gaan staan wachten of gewoon terug de baan op een rondje rijden als losse loc
if de 3 rail trekt de geladen wagons onder de kranen uit en zet deze terug op het vertrek spoor alwaar de lijn diesel deze terug kan op pikken en een ritje gaan doen .
dan kan ik gewoon wat spelen met een treinsamenstelling die niets met de werkelijkheid te maken heeft en deze terug klaar zetten voor de lijn loco die dan de sleep weer mee kan nemen een rondje over de baan
een schip kan of geladen of gelost worden als ik de kranen ga maken en als de silo klaar is om de te lossen goederen in de wagons te storten
tegen de smalle achterkant komen hangaars te staan met goederen en aan de iets bredere kant wat gebouwen en los plaatsen
eventueel kan de wagon onder een afdak of in de fabriek zelf binnen gereden worden
dit moet nog allemaal uitgetekend worden eens ik de platen op de bakken heb liggen
als ook de haven en de kaai muren en dergelijke
dan nog zien voor een dubbele brug dus nog werk genoeg
maar eerst de bakken klaar maken en de BB zodat dit reeds een geheel kan worden en het doorgaande spoor kan gelegd worden
er liggen nu maar wat wissels op het rangeer terrein om te kijken wat mogelijk is want er moeten zo wie zo wissels aangepast worden
moeilijk is het niet eens je het snapt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.