Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

een kleine module baan met haven

Gestart door raf, 25 augustus 2017, 16:17:16 PM

evan

Citaat van: raf op 31 augustus 2017, 12:03:57 PM
als iedereen die zit te lullen van het forum af gaat dan is er nog 20 man over

.

De ideale wereld ...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ben

Filmpje staat in de categorie "amusement". Goed gekozen Raf. ;D

mnieuwlaet

JAMMER VAN DE ONSTPORING hiervoor! Ik had niet vel zin om alle details te lezen maar meestal gaan zo'n dingen om misverstanden,snelle conclusies en net iets te weinig geduld of te snel handelen. Hiermee wil ik ook geen nieuwe typwaterval lanceren!
Back to the point.
Ik vond de oude normen niet slecht in dubbelsporige uitvoering en zonder terugloop spoor aan de achterzijde!
Maar een update, aanpassingsvoorstel is misschien niet slecht zijn met deze wedergeboorte!
We wachten even geduldig af en beginnen eventueel pas te bouwen na officiële publicatie van de normen.

BC911

+1 Zo denk ik er ook over. Hoewel ik een zeer brede interesse heb, heb ik geleerd soms 2x na te denken alvorens ergens aan te beginnen. Ik zie wel dat ik de laatste tijd heel wat knutselspullen heb verzameld en dat het mij blijft boeien. Misschien is zo'n bak bouwen wel eens iets voor mij. Ik hoop dan ook dat dit dipje niet het einde is van het hele project ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marcel112

Tof om te zien dat je toch alsnog verder gaat Raf.

raf

Ja maar dit is niet voor MSM waar het uiteindelijk voor bedoelt was
Dit is de vervanging van dit




Zodat Patrick en ik daar volgend jaar weer mee op school kunnen gaan staan en daar de kinderen mee laten rijden
Of misschien dat de twee baantjes daar kunnen komen te staan als we de plaats hebben

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf


een BR52 komt wat lege wagons brengen en eventueel nog wat klein materiaal op de werf

een kleine sleep voor zulke grote machine maar er was op dit ogenblik geen andere beschikbaar
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Zo ik ben aan de laad kaaien bezig .
De kaseistenen staan nu nog in de primer (motip)maar ik ga een verwoede poging doen om deze en beetje op echte stenen te laten trekken .
Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen ???
Nu foto's


alles is in giethars omdat dit beter tegen transport kan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: raf op 06 november 2017, 17:03:38 PM
Zo ik ben aan de laad kaaien bezig .
De kaseistenen staan nu nog in de primer (motip)maar ik ga een verwoede poging doen om deze en beetje op echte stenen te laten trekken
...

Het traditionele recept Raf: donkere washes en lichte dry-brushes.
Kleuren variëren van beige, oker over blauw, roze en groen naar grijs in zijn 50 tinten.
Daarna nog een beetje fine turf in de voegen vegen en fixeren met sterk verdunde houtlijm en hier en daar een grasje planten
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

Hoi Frans

Wat voor de een oldscool is dat is voor iemand anders nooit gedaan of gezien

Dit is wat ik aan acryl verf heb en ik geloof dat ik daar best mee aan de gang kan gaan
Indien het mislukt is het bij wijze van afwasbaar en kan ik zonder veel schade opnieuw beginnen
De motip blijft met water en eventueel wasbenzine zitten .
Dus als ik het nu goed heb eerst een wash met zwart (verf heeeel veel verdunnen) en vooral in de voegen laten lopen .
Nadien dry-brushen (heb ik al eens gedaan met matig succes LOL)met zoveel mogelijk verschillende kleuzen
Is er een tutorial ergens op het forum over deze wel zeer specifieke  manier van verven of moet ik ergens naar op zoek gaan
Kijk duikboten verven kan ik daar heb ik de techniek van onder de knie (min of meer) maar dat is dus iets heel anders dan wat hier moet gebeuren
Dus alle hulp is welkom en morgen eens op een proef stukje proberen wat het word.
Want BV gips reageert heel anders dan de giet hars heb ik reeds begrepen en ondervonden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

De belangrijkste les heb je al begrepen Raf.
Eerst even oefenen op een overschotje.

Washes: inderdaad zeer sterk verdunde verf die je gewoon over alles heen smeert. De "verf" loopt van zelf in de spleetjes en kieren.
Beter veel heel sterk verdunde washes dan 1 veel te zware, zachtjes opbouwen is het credo.

Dry-brushen: kijk even op You-tube in de reeks van Rik over het werken met architectenkarton, daarin wordt het ook uitgelegd en voorgedaan. Een plat penseel met verf bijna terug droog wrijven op een doek en daarna met het beetje restant over de kasseien gaan met de platte kant van het penseel en diagonaal over de voegen.

De "Aldi-verfjes" zijn nu niet direct de meest kwaliteitsvolle, maar om mee te beginnen zeker goed genoeg. Nijp genoeg uit de tube om het mooi te mengen. In het begin kan het zijn dat je meer medium dan pigment uit de tube knijpt.
De kleuren die je kan gebruiken zijn: wit en zwart om grijs in alle tinten te krijgen, eventueel een beetje blauw, groen of roze bijmengen; burnt sienna, burnt omber, beige, zelfs het bordeaux kan je beperkt gebruiken.

Succes er mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

Over schotjes genoeg hahaha want ik moet toch alles aan passen aan de modules.
En ik heb liever een mooi vol stuk straat wat in het oog licht dan dat je telkens stukjes ziet waar de straat is mee opgebouwd.
Je mag nog zo je best doen de aansluitingen zie je altijd en zeker bi giet hars.
En je kunt op een straat er moeilijk iets dwars overheen leggen hé.
Dus aan de gang met veel water en weinig verf.
Ik toon de vorderingen wel.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Eerste proef met het verven van kassei stenen

Ik heb dit nog nooit gedaan maar ik vind het reeds niet verkeerd .
Misschien dat het nog iets donkerder mag worden maar dan hoor ik het wel

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976

Als je de voegen met vulmiddel voor muren dicht wrijft en dan pas het geheel verft en in vlekken verweert , zie je er weinig of niets van.
Op voorde dok zijn het ook allemaal verschillende stukken.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1