Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Baantje

Gestart door Peter, 25 augustus 2017, 14:18:14 PM

Peter

Na lang aarzelen en ook wat onder zachte druk en steun van echtgenote, kinderen en kleinzoon, heb ik me toch laten overhalen om een klein baantje op zolder aan te leggen.Het voorbeeld komt uit de Duitse MIBA uitgave Anlagen Revue nr.2
Het daarin afgebeelde baantje is slechts 2 x 1 meter, maar om praktische redenen (zeg maar daksteunen) wordt dit 3 x 1,2 meter, waarbij achteraan dat spoor met  driewegwissels naar drie sporen gaat.
Heel simpel, lokaal, met hoogstens een drietal lokaaltreintjes. Dus ook de echtgenote en de kinderen kunnen dit bedienen (kleinzoon ...helaas, wegens de gekende reden niet) (ingezet materiaal....Belgisch, Duits stoom-diesel)  en vooral..ALS ONTSPANNING :)

plan by Peter Verlooy, on Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Leuk toch, met zachte druk van familie! Heerlijk is dat.

Je had het over de driewegwissel in het achterste spoor. Dat ligt wel in een stevige helling. Meestal zal men bij dit type plan het schaduwstation in de benedenlus aanleggen, in dit geval het diagonale spoor. Je zal er wel met gebogen wissels moeten werken om nog opstellengte over te houden. Maar 't is maar een idee. Jij bent meester.  ;)

Hoe dan ook, Peter, geniet van het plannen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

ik zou toch overwegen om 1 van de sporen aan het station door te trekken zodanig dat je kan een "rondje rijden" want dat is er nu niet bij vrees ik, toch ?

Wat ik hierin zie is een station waar je enkele treintjes kan laten arriveren en weer (achteruit) vertrekken en dan via keerlus/schaduwsporen een andere trein oproepen.   Of heb ik dat verkeerd ?   Met  3 x 1,2 meter beschikbaar moet je volgens mij wel de mogelijkheid hebben om een "ovaaltje" er in te verwerken zodat er treinen van 2 richtingen in je station kunnen arriveren en doorrijden...

my 2 cents
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

#3
Hallo,
Michiel, dat is een goed idee om het schaduwstationnetje in dat dwarse spoor te plaatsen. De helling op het plan is inderdaad vrij stijl, maar day is het originele plan van 2 meter lengte. Het baantje wordt meer dan een meter langer, maar ik zie geen mogelijkheid om de tekening in lrngte aan te passen. Stom van mij hé.

Dani, dat zou ik inderdaad kunnen, maar de bedoeling is een baantje  waar geen rondjes gereden kunnen worden, maar wel wat gerangeerd kan worden.
Momenteel trouwens slechts 1 lokje ter beschikking uit mijn oude verzameling om eventueel proef te rijden, en dat is een V80 (DCC) uit een digitale startset van jaren geleden van Roco

DSCN2970 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Je zou er je station van Hoboken op kunnen zetten ...
Ik wens je / jullie vooral veel plezier met het project !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Peter,

ivm je baanplan, kijk eens naar MSM171 Het N-baantje. Ik vond dit ook wel een leuk idee.

Citaat van: Gerolf op 26 augustus 2017, 09:12:25 AM
Je zou er je station van Hoboken op kunnen zetten ...

Zou ik ook doen! en de aansluiting van de fiddle yard (van dat N-baantje) zou ik je station LO aanhangen. Zo heb je wat speelmogelijkheid, en dat vinden je kleinkinderen waarschijnlijk ook leuk!
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Peter

De afgebeelde Roco V80 heeft in feit niets te maken met het baantje. Die dient enkel om eventueel (als hij nog niet verkocht is) de sporen en wissels te testen
Met vriendelijke groeten
Peter

Snobby Crash

Peter ik vind dit een mooi plan om toch nog op een beperkte manier te kunnen rijden
met het materiaal wat je nog hebt ! Maar ik zou ook zoals reeds eerder vermeld een
Schaduwstation maken van het enkelsporige traject achteraan, zo kan je toch enkel
treinen kwijt buiten het zicht !

Succes met je nieuwe plan hè !

Geert

Peter

Van het materiaal dat ik nog heb, zal er hoogstwaarschijnlijk weinig of niets (met uitzondering van 4 Belgische modellen) overblijven.
Die Belgische worden trouwens ook niet ingezet op dat baantje. Heb de keuze overgelaten aan echtgenote en kinderen en ga daar graag mee akkoord.
Zo gauw al ik het eerste modelletje heb dat altijd ingezet zal worden laat ik het hier nog zien.
Hierbij alvast een voorproefje: een oeroude Roco wagen herschildert en opnieuw beschrift met decals van Gassner.
De wagen moet nog wel wat mat vernis en wat kleine details krijgen.

. by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Begin is gemaakt.
De stroomvoorziening is al aangelegd met de nodige stopkontakten voor de trafo's enz.
De eerste rails tijdelijk los gelegd voor te passen en een treintje er op gezet (nee, kan niet rijden)

DSCN3032-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

wilgo

Mooi Peter ,het moet niet altijd zijn

groeten
willy

Peter

#12
De titel van mijn draadje is inmiddels aangepast naar de naam van het toekomstig stationnetje op mijn in (trage) opbouw bevindend baantje.
Ik weet wel dat Schönach (in het Schwarzwald) geen station heeft, zelfs geen spoorlijn maar enkel twee bushaltes  ;)
Mijn bezigheid heeft wel een kleine boost gekregen dank zij een geschenkje van echtgenote en kinderen, namelijk een baureihe 98.10 van Brawa
Deze zal hoogstwaarschijnlijk een van de twee of drie lokjes zijn die in de toekomst op dat baantje ingezet worden.

. by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#13
Peter,
Een net lokaallijn-stoomlocje,    die DR 98 .     ( > niet DB...)
Het wordt dan toch het Zwarte Woud en niet het station Antwerpen L.O. of dat van Hoboken .

Heb er misschien overgelezen:   staat uw nieuw baan(tje) vast tegen die schuine mansarde-wand ?
Of heb je er zwenkwieltjes ondergezet om,  bijvoorbeeld,  de achterste verdoken sporen te kunnen bereiken ?
( zeker als je daar ook een ( klein ) schaduwstation zou inplannen )

Peter

#14
Het baantje wordt geen DB maar een DRG baantje, tijdperk II, te zien aan de messing kleurig lok nummer op de 98. Dat lokje was bij het grootbedrijf trouwens bijna in heel Duitsland ingezet, ondanks het feit dat dit van oorsprong een Bayerische lok is.
De naam van het baantje is voorlopig wel een Schwarzwälder naam, maar kan nog net zo goed veranderen in Schönau en dan heb ik de keuze tussen Schwarzwald, Bayern enz. Dat is dus wat het landschap betreft nog niet beslist.
Het baantje staat niet tegen de schuine kant, want daar is nog een halve meter spatie tussen.

Wat Antwerpen Linkeroever betreft; dat was sinds het begin al de bedoeling van een diorama (60x60 cm) Hoboken komt (net als Gengenbach en het Schwarwälderhof) in de glazen kast en dus niet op een baantje.
Met vriendelijke groeten
Peter