ESU SwitchPilot (Servo) + Extension

Gestart door philippe_007, 24 augustus 2017, 20:02:43 PM

philippe_007

Hey,

ik heb een vraagje ivm de Esu SwitchPilot Servo en Extension kit.

Bij de bouw van een treinbaan (niet deze van mij) bestaande uit 2 modules is er gebruik gemaakt van 2 SwitchPilots en 2 Extensions, voor Elke module 1.
Alle sporen liggen en zijn aangesloten op een ringvoeding, servo's geplaatst en aangesloten (ook afgesteld) en de modules zijn een/een getest.
Tot daar geen probleem, locs rijden mooi over de wissels en via schakelaars kunnen de wissels verlegd worden.

En nu het probleem, als de 2 modules samen worden aangesloten dan kan er gereden worden, eens er een wissel wordt omgelegd (lees schakelaar wordt geswitched) dan is er kortsluiting. De centrale (Roco z21) moet dan gereset worden om terug te kunnen rijden.

De Switchpilots hebben geen digitaal adres gekregen en staan dus beiden nog standaard uit fabriek, zou dit het probleem kunnen zijn? Als de schakelaar wordt geswitched dat deze toch een digitaal signiaal geeft en zo de 2de switchpilot in de fout gaat?

Puntstukken dat korsluiting geven lijkt mij ook niet mogelijk daar de locs module/module wel perfect rijden.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn of veroorzaken?


   

bellejt

zal eerdeer overbelasting zijn omdat je nu 2 wissels tegelijk schakeld.Pilots programeren zoals het hoort.Als er echt korsluitig is bij schakelen van een wissel dan heb je ergens een verkeerde aansluiting gelegd

philippe_007

#2
Overbelasting?
Op de Z21 centrale staan enkel de 2 switchpilots+extensions aangesloten, 5 servo's en 1 loc (om te testen)

Kortsluiting door verkeerd aan te sluiten vermoed ik niet, dan zou elke module afzonderlijk ook problemen moeten geven. 

Freek

Kan het niet zijn dat er ergens een verschil in polariteit zit tussen de 2 modules?
Als je beide modules afzonderlijk test is er geen probleem,
als je de modules met elkaar verbind is er ook niet onmiddellijk een probleem,
maar als je een wissel omzet wordt er ergens een puntstuk anders gepolariseerd dat misschien toch contact geeft met een stuk van de andere module?



bellejt


philippe_007

Freek, dit dacht ik ook eerst, maar heb alles uitgemeten en nagekeken.
Alle sporen hebben de juiste polarisatie.

De puntstukken zijn allemaal geïsoleerd en  worden via de Switchpilot Extender gepolariseerd. Als deze verkeerde gepolariseerd zijn dan moet ik kortsluiting krijgen als de loc op het puntstuk komt en dit is niet het geval, dus dit zou ook allemaal in orde moeten zijn. (Of ik ben mis op dat vlak, is mijn eerste DC baantje dat ik samen met een vriend maak, hij 2 modules en ik 2 modules).

Het is enkel als ik de wissel wil veranderen dan krijg ik direct een kortsluiting (wissel is dan zelf nog niet bewogen)

philippe_007

Citaat van: bellejt op 24 augustus 2017, 23:00:30 PM
quote : verkeerde aansluiting gelegd

Hoe bedoel je Johny ?

verkeerde aansluiting? dat de + op de eerste module - is op de 2de en omgekeerd?
Daar dacht ik eerst ook aan, maar na uitmeten en nadien testrijden was daar geen enkel probleem mee

bellejt

vermits je korstsluiting krijgt moet er ergens wat verkeerd aangesloten zijn waardoor je massa (-) in aanraking komt met je pool (+) .Alleen jij kan dat uitzoeken door alles los te maken 1 voor 1 en te kijken wanneer je er geen meer hebt. Ik zou wel eerst de beiden op een verschillend adres zetten.

philippe_007

id Johny, daar ben ik mee eens,
maar als ik module per module test dan werkt alles perfect. En daar zou ik dan toch ook reeds kortsluiting moeten hebben.

Het is enkel als de 2 modules samen worden aangesloten dat het fout loopt en enkel de ringleiding wordt met elkaar verbonden, alle voeding wordt van deze draden afgetapt

apenkop

philippe, zijn de 2 switchpilots of de extenders anderom aangeloten ten opzichten van elkaar? Ik bedoel als de extenders op beide modules juist andersom zouden aangesloten zijn, lijkt het me mogelijk dat alles werkt als de modules los van elkaar staan en dat er geen kortsluiting optreeds tot op het moment dat de switchpilot of de extenders  in actie moet schieten
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

philippe_007

Rini,

je kan de switchpilot toch niet verkeerd aansluiten?
Enkel de + en - op de extension kunnen verkeerd aangesloten worden, maar dat merk je onmiddelijk eens de puntstukken worden gebruikt

apenkop

Dat is wat ik bedoel, dat merk je als de puntstukken worden gebruikt.......  Je zou denken dat dat ook tot uitdrukking komt bij een losse module, maar stel dat het dan net goed gaat en met pas een problem wordt als er de tweede module aan staat.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

philippe_007

id maar dan kan het met elke module afzonderlijk toch ook niet werken.

en de kortsluiting zelf merk je dan ook pas als de loc er over komt. Nu krijg ik reeds kortsluiting bij het bedienen van de schakelaar, de loc is dan nog niet eens aan het rijden.

apenkop

Technisch gezien heb je daar 101% gelijk, maar als beide modules onafhankelijk werken zou technisch alles in orde moeten zijn. Als het dan niet werkt met 2 modules moet het bijna een conflict zijn tussen de twee. Vraag is dan wat. En dat is niet gemakkelijk te beantwoorden. Nu is het voor mij niet duidelijk of het om wissels gaat die telkens op dezelfde module liggen of dat het bij wissels op beide modules fout gaat. Ik ga er even vanuit dat het probleem bij alle wissells optreed.

Op het werk kom ik dat soort situaties nogal eens tegen door aardingsfouten, maar tja er zal niet veel aarding zijn tussen de modules. Ik ga er vanuit dat de 2 switchpilots en extenders gevoed worden vanuit dezelfde spanningsbron (ringleiding).  Even om een deductie te doen, als je de extenders even loskoppelt dus de twee modules samenzet zonder dat de extenders spanning hebben en dan probeert de wissel om te zetten zonder dat de extender aangesloten is. Is het probleem dan weg dan weten we dat we naar iets in de extenders zoeken, blijft het probleem dan zijn het dus niet de extenders. Lijkt me iets dat vrij simpel even te testen moet zijn.

Kun je daarna nog even herhalen met extenders ook niet aangesloten naar de puntstukken, om te zien of daar ergens een conflict in bedrading is. Als je daar ergens success hebt dan afhankelijk van de tijd puntstukken 1 voor 1 terugzetten totdat het probleem weer terug is, maar dat laatste verwacht ik niet dat veel op gaat leveren want een verkeerd gepolariseert puntstuk zou je pas zien als de loc er over komt.

Andere test zou zijn om de extender en switchpilot op een module los te gooien en dan op de andere module te switchen (terwijl de modules aan een zitten natuurlijk). Daarna even omdraaien, dus de andere switchpilot en extender aansluiten en switchen. En dan zien wat de uitkomst is. Is het bij een van de twee switchpilots dat het mis gaat dan zou ik daar naar een probleem zoeken. Gaat het bij beiden goed als ze los van elkaar gebruikt worden, komen we op een onderling conflict uit, gaat het bij beiden niet goed zou het probleem ergens in de rail aansluitingen moeten liggen lijkt mij en dan meer specifiek in de overgang van de modules.

Dit soort problemen vraagt helaas altijd veel zoekwerk en achteraf denk je dan "logisch dat ik daar niet eerder aan dacht"
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

philippe_007

Hey Rini,

bedankt voor de input. Zoals je zegt, het zal vermoedelijk ergens iets simpels of dom zijn waar ik steeds overkijk, van daar mijn vraag op het forum, ander denkpistes geven soms plots het licht.

Ik heb reeds verschillende testen gedaan, ook het gebruiken van 1 switchpilot. Dat werkte steeds, zonder Extension heb ik het niet geprobeerd. Ga dus eens uw voorstellen testen en laat iets weten.
Zal pas een van de volgende dagen zijn dat ik resultaat heb, de modules staan niet bij mij thuis.

bedankt voor de info.