hoogspanningsdraden

Gestart door 59erke, 18 augustus 2017, 19:22:10 PM

59erke

Het is hier misschien al eens aan bod gekomen voor de schaal HO maar heb het niet gevonden voor de kleinere N schaal.

Welk soort draad kan men best gebruiken om hoogspanningsdraden realistisch weer te geven (in N schaal) ?
Met realistisch bedoel ik uiteraard dat de draad in het midden een beetje doorhangt.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

eddy

Een vraagje,
is het voor een vaste baan of voor een demonteerbare?
In het eerste geval kan men fijne spoelendraad van 0.1 mm gebruiken.Wel eerst de vorm geven en dan de draad instrijken met secondenlijm. Is wel zeer fragiel ,dus aanrakingen vermijden.

groeten eddy

haradigi

De draad even "strekken" dan kan je hem mooi laten doorhangen.

groet
Harald

Klaas Zondervan

Citaat van: eddy op 18 augustus 2017, 21:18:07 PM
...spoelendraad van 0.1 mm ...
Mag wel iets dikker . In het echt zijn die draden zo'n 30 mm dik, in 1/160 is dat bijna 0,2 mm.

59erke

Citaat van: eddy op 18 augustus 2017, 21:18:07 PM
Een vraagje,
is het voor een vaste baan of voor een demonteerbare?
In het eerste geval kan men fijne spoelendraad van 0.1 mm gebruiken.Wel eerst de vorm geven en dan de draad instrijken met secondenlijm. Is wel zeer fragiel ,dus aanrakingen vermijden.

groeten eddy

Het is voor een vaste baan, dus eenmaal gemonteerd blijft het gemonteerd.
Probleem is nog wel dat de draden nog gelijmd moeten worden aan de palen, dus aanrakingen zijn onvermijdelijk.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

gm567c

Experimenteren met dun vislijn is ook mogelijk;  op de punten waar de draad aan de mast komt
wel een lichte knik maken,  niylondraad is wel enigszins stug, maar het is te proberen :)

Mvg,

Tis

SuSke

Veerbrons of gewoon messingdraad van 0,2mm. Beetje overlengte knippen en ze hangen met een buikje als je ze vastlijmt. Kan bovendien ook tegen een stootje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Ik gebruik naaigaren.  Vier gelijke stukken in elkaar draaien tot een kabel daarna eerst strekken en daarna in de gewenste vorm plooien. Na behandelen met dunne behangerslijm of secondelijm of met blanke matte vernis.

Erik.

loebaske


Ik gebruik strech garen, breekt nooit en kan tegen een stootje, ook bruikbaar als iets strak moet zijn, want het is elastisch

Gerolf

Veerbrons kan het best tegen een stootje ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alberke

hangt een beetje van de lengte af, maar voor draad-imitatie gebruik ik "gerokken" plastic.
Een overschotje plastic van een bouwdoos of zo opwarmen tot het zacht wordt en dan trekken....
Dat kan je ook in de juiste bocht laten doorhangen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

marc goovaerts

Dat heb ik vroeger ook gedaan. Het hele huis stonk dan naar gesmolten/verbrand plastic.
Maar om er een hele reeks mee te trekken met constante en gelijke dikte ?

Cord

Citaat van: marc goovaerts op 19 augustus 2017, 12:26:21 PM
Maar om er een hele reeks mee te trekken met constante en gelijke dikte ?
Soms krijg je wel eens onregelmatigheden in je draad, maar oefening baart kunst. Voor je het weet heb je een hele bundel draad liggen. Deze manier van draadtrekken zou ikzelf buitenshuis doen boven een kaars.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Alberke

Citaat van: marc goovaerts op 19 augustus 2017, 12:26:21 PM
Dat heb ik vroeger ook gedaan. Het hele huis stonk dan naar gesmolten/verbrand plastic.
Maar om er een hele reeks mee te trekken met constante en gelijke dikte ?
Dan hebt ge het te warm gemaakt :D
Zoals Wim zegt, oefening baart kunst
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D