Station met verhoogd spoor

Gestart door Cord, 15 augustus 2017, 15:57:51 PM

Cord

Dankjulliewel voor de complimenten.
Na een paar weken van rust, sociaal doen en bankhangen ben ik weer eens verder gegaan met de twee panden die tegen de arcadebogen worden gebouwd in het verlengde van het station.
Allereerst ben ik bezig met pand (1) naast het viaduct.

 
Zo ben ik onder andere bezig geweest om de bovenlichten van de ramen te voorzien van glas in lood. Het is groengekleurd glaswerk dat ik met een mesje heb ingekerfd en met zwarte verf heb ingewassen. Maar, ik ben niet tevreden met het resultaat. Nu heeft mijn bouwstijl een ietwat rommelig stijltje, maar dit vind ik er echt niet uitzien.Er zijn grenzen. Dus heb ik die raampjes er maar weer uitgehaald en had ik nog wat horrengaas liggen. En dat plakt prima omdat er een soort coating op dat gaas zit.

 
Perfect is misschien een wat groot woord, maar ikzelf vind het al een hele verbetering. Als je snel voorbij loopt ziet het eruit als glas-in-lood.


Gelijk ook maar even de zijmuur er tegenaan gezet zodat ik iets heb dat rechtovereind staat en ik verder kan met het interieur. Het interieur van de winkel, daar ben ik nog niet uit.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Wim Wim Wim, wat ben je toch een meester modelbouwer.
Diep heel diep de pet af hoor!

grt Piet.

Gerolf

Dit is weer iets erg mooi aan 't worden  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Heren, dankjulliewel.
Maar, ik tussendoor nog even bezig geweest met de verdere bouw van mijn pand.


De muren zitten in de specie. De zijmuur wordt een geraapte muur in cementkleur en de achterzijde wordt opgetrokken uit baksteen. Maar verdere bewerking kan pas als de verf helemaal droog is.


De zolderetage zit inmiddels ook in de verf.


Het staat nog wel los anders kan ik niet bij het interieur.


Voor het eerst behang geplakt in 1:87.
De rest volgt..
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Groet Pierre.



Cord

Dank heren!
Intussen ben ik er wel achter dat ik meer een huisjesbouwer ben dan een modelspoorder. Eigenlijk ligt die rails er alleen maar als excuus om huisjes te bouwen.  :D


Het pand zit grotendeels in de bakstenen en de verf.


En de was hangt (ik weet niet hoe lang al) te drogen.


Vanaf de keuken naar de veranda moeten er natuurlijk nog deuren in. Maar die kan ik niet zó van een gietboom trekken, dus die zal ik zelf moeten maken.  ::) Daarom liggen de veranda's nog los op de steunen, zodat ik er wat makkelijker bij kan.


Cementkleur is wel een dingetje. Wit met een beetje zwart wordt vanzelf wel een keertje grijs, maar dan heb je grijs en dat is nog geen cementkleur. Nu komt er tegen deze muur nog een ander pand te staan, dus het grootste deel van de muur verdwijnt uit het zicht. Dat pand wordt wel een stuk lager, vandaar dat er ook maar één rij muurankers in de zijmuur zit.


Er zit nog wel een beetje werk in de dakgoot.


Kristal Klear werkt bij dakraampjes wel lekker, omdat de raamspijltjes dan wat minder dik lijken.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

DFS

Citaat van: Cord op 24 januari 2018, 15:50:04 PM
Dank heren!
Intussen ben ik er wel achter dat ik meer een huisjesbouwer ben dan een modelspoorder. Eigenlijk ligt die rails er alleen maar als excuus om huisjes te bouwen.  :D


Zijn alvast mooie huisjes!

Kautenbach

Ff niet gekeken hier, maar gaat mooi Wim,  en die treintjes zijn idd maar een excuus om lekker te bouwen hè  8)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Heel mooi Wim, absoluut.
Wel een vraag, ik zie vloerankers bij de buitenmuur voor de bovenste vloer.
Moeten voor het fraaie gezicht de andere vloeren ook geen ankers hebben?
Of komt er nog een aanbouw aan?

grt Piet.

Herwig

 [  aan Piet(er) B,  aan u een Persoonlijk Forum-Bericht  ]

PietB

Sorry Wim, Herwig wees me op de verklaring voor het ontbreken van de ankers.
Ik was zo verbluft door de mooie beelden dat ik niet verder gelezen had.

grt Piet.

Cord

Heren, bedankt voor de veren, maar suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Citaat van: PietB op 25 januari 2018, 16:01:48 PM
Sorry Wim, Herwig wees me op de verklaring voor het ontbreken van de ankers.
Geeft niks Piet, ik lees vaak genoeg (of eigenlijk meestal) ergens overheen.  :o


Interieur
In feite is lijkt hiet zo heel veel werk: drie muurtjes behangen, een beetje schilderwerk en een paar deuren afhangen. Maar bij elkaar genomen ben ik daar wel een goed deel van de dag mee bezig geweest.
Ik was trouwens niet van plan om alle drie de etages te voorzien van interieurs. In de uitbouw aan de achterkant komt ergens nog wel één keuken.


Ik heb nog wat vijftigerjaren meubilair kunnen opscharrelen met als pièce de résistance een afzichtelijke klok op de schoorsteenmantel. De wijzerplaat moet je er maar bij denken, maar die zie je vanaf de buitenkant niet.
Zodra de kachel droog is, kan het spul in elkaar gelijmd.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tussendoor even verder gegaan met het interieur. Dit pand komt aan de kopse kant van het verhoogde perron.


Het interieur krijgt langzaam vorm en ik ben een beetje aan het experimenteren met sfeerverlichting. Ik kan wel een ledstrip tegen het plafond plakken, maar dat staat minder gezellig.


Een nadeel van gezellige schemerlampjes is dat je vanaf de buitenkant eigenlijk geen reet meer ziet van het interieur.


Ik ben nogal lui bezig geweest zonder losse led's en gedoe met weerstanden. De lamp aan het plafond is een gekleurde kraal met een ledstrip boven het plafond en die schemerlamp wordt onder de vloer verlicht. Ziet er wel een beetje uit als een kamertje in een hoerenkast, maar ja hoe erg is dat?


Hier heb ik een strip inder het raam gezet als een soort bouwlamp.


Ik moet nog even wat aanfröbelen want dit is eigenlijk geen gezicht.


Nu de ledstrip boven het raam geplakt is oogt het wat minder als een bouwlamp. Doordat in de glas-in-lood-ramen groen glas zit, wordt het felle licht wat getemperd en lijkt het wat meer natuurlijk.

   
Een close-up brengt natuurlijk alle onvolkomenheden in beeld, maar vanaf kijkafstand lijkt het een bewoond pand en dat is een beetje de opzet. Ik denk dat ik hiermee wel kan leven.


Tussendoor ben ik vast bezig geweest om te verzinnen wat voor soort pand ik er rechts naast zet. Het pand van de buren mag niet teveel op dit bestaande pand lijken; dus bijvoorbeeld niet dezelfde raamkozijnen en deuren.


En toen leek me dit wel bruikbaar. Het zijn eigenlijk achtergevels afkomstig van bouwpakketjes van HollandScale, daarom zien ze er ook wat saai uit. Maar in dit geval is dat niet zo erg omdat die erker voor genoeg versiering gaat zorgen. Dit pand mag alleen wel ietsje hoger anders wordt het verschil met de buren wel erg groot.


Een beetje meet, snij- en plakwerk en de basis is gelegd. Naar verhouding vind ik de ramen op de begane grond nog iets te laag, dus wil ik onderaan nog wel een lijst maken, zodat de gevel nog iets hoger wordt.


De raamkozijnen horen eigenlijk niet bij dit pand en ze zijn eigenlijk iets te kort, maar met wat vensterbanken past het precies. Crèmekleurig past denk ik mooi bij het houtwerk van de erker dat ik indezelfde kleur laat.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing