Auteur Topic: Station met verhoogd spoor  (gelezen 2011 keer)

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 362
  • Enschede (NL)
  • Voornaam: Wim
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #45 Gepost op: 08 september 2017, 17:16:57 pm »
Kleine update
Van de brug weer even naar mijn station?


De voorgevel en de rechter zijvleugel zitten aan elkaar. Aan de achterkant is de boel bewapend met vuurpijlstokken tegen het kromtrekken. Nu het hele gebeuren zelfstandig overeind blijft staan, begint het gebouw langzaam gestalte te krijgen.


Een irritante kier in de hoek heb ik weggemoffeld met een regenpijp. Waar zijn die dingen anders voor? Die witte rand boven de hoofdingang wordt de bevestiging voor het afdak.


Doordat ik in de hoek van de voorkant een soort sleuf heb gemaakt, kan ik straks de complete voorgevel voor het interieur schuiven. Van de zijmuur moet ik nog even de exacte diepte bepalen in verband met de minimale ruimte die ik nodig denk te hebben voor de inrichting van het interieur. Voorlopig maak ik er een blinde muur van. Dat scheelt weer raamkozijnen. De arcadebogen aan de zijkant geven (ongeveer) de hoogte van het perron aan.


Nu ik scherp heb hoe of de rechter zijvleugel eruitziet kan ik beginnen met de linker zijkant.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 18.661
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #46 Gepost op: 08 september 2017, 18:01:38 pm »
Dit wordt MOOI  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline modelbaanHO

  • Forumlid
  • Berichten: 1.350
    • http://www.modelbaanho.be
  • Voornaam: Luc
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #47 Gepost op: 08 september 2017, 19:23:56 pm »
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Offline evan

  • Forumlid
  • Berichten: 3.881
    • Branchlines and backwoods
  • Voornaam: Evan
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #48 Gepost op: 08 september 2017, 20:59:30 pm »
Die schetsen en bouwsels zijn veelbelovend Wim!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.branchlinesandbackwoods.com (tijdelijk offline)
www.paj-modelbouw.com

Offline 3rail

  • Forumlid
  • Berichten: 740
  • Periode I en II, in stoom.
  • Voornaam: Edward
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #49 Gepost op: 09 september 2017, 10:04:09 am »
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Het ziet er wel al goed uit, dus laat maar komen. :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 362
  • Enschede (NL)
  • Voornaam: Wim
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #50 Gepost op: 10 september 2017, 21:48:11 pm »
Dank heren!
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Nog ééntje dan:
Vervolg


De linkerkant zit er nu ook in en de gehele voorgevel bestaat nu uit één geheel. Nog hier en daar wat lijstwerk en regenpijpen en dan kan de entree in de verf. Daarna komt de luifel boven de ingang en dan natuurlijk de rest van het schilderwerk.


De binnenkant van de gevel is verstevigd met vuurpijlstokken om te voorkomen dat het hele zaakje uit z'n verband raakt. Door verschillende lagen over elkaar te plakken bestaat de kans dat het kromtrekt. Het hout aan de onderkant is de basis voor een laag Lundia-triplex, waar bovenop de uiteindelijke vloer komt.
Tsja, de basis is nu denk ik wel gelegd. Ik kan nu gaan nadenken over het interieur van de beide zijvleugels en de stationshal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 362
  • Enschede (NL)
  • Voornaam: Wim
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #51 Gepost op: 13 september 2017, 15:50:55 pm »
Kleine update


Aanvankelijk bedacht ik mij een blinde muur aan de zijkant, maar een forumlid wiens suggesties ik (liever) niet in de wind sla, kwam met het idee van een raam... en er kwam dus een raam.


De zijmuur waar de fietsenstalling komt en ik weet nog niet of bovenin ook nog een raam moet komen.  ::)


De binnenkant met de vakwerkconstructie als versteviging tegen het kromtrekken. De zijmuren zitten er nog los ingeschoven..


Ook de grondplaat is aan de onderkant verstevigd met vuurpijlstokken. Op de bovenkant van deze grondplaat komt natuurlijk nog een tegelvloer. Ook heb ik de grondplaat nog even wat ruimer gehouden omdat ik nog niet 100% scherp heb hoever die stationshal onder het bovenliggende perron gaat doorlopen.
Ik heb nu in elk geval een basis om aan het het interieur te beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Pierre

  • Forumlid
  • Berichten: 476
  • Voornaam: Pierre
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #52 Gepost op: 13 september 2017, 17:18:06 pm »
Je gaat weer als een speer. Plank sneller dan ik kan lezen. :)
Groet Pierre.

H0 + H0e 2-rail gelijkstroom  *  Analoog  *  Fantasiebaan maar wel Nederlandstalig  *  +/- 1970  *  Verder alles wat ik leuk vind.

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 362
  • Enschede (NL)
  • Voornaam: Wim
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #53 Gepost op: 14 september 2017, 13:27:42 pm »
Nog ééntje dan


Aan de kopse kant van de rechter zijvleugel had ik al een raam. Dus heb ik boven de fietsenstalling ook maar een extra raam gemaakt.


De gevel aan de achterkant, dus aan de perronzijde, heb ik met vuurpijlstokken voorzien van verticale staanders. Op die manier weet ik zeker dat die gevel precies de hoogte heeft van het perron en alles mooi past. Horizontaal -over de volle breedte- ook een versteviging geplakt, zodat alles mooi recht blijft.


En over formaat gesproken: met aan weerszijden drie arcadebogen meet dit ding nu 110 cm, dat is omgerekend ongeveer 957 meter. Daar kom ik wel mee weg denk ik?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.258
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #54 Gepost op: 14 september 2017, 13:38:02 pm »
Fascinerend om dit bouwproces te volgen.

(110cm = 95,7m)   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 362
  • Enschede (NL)
  • Voornaam: Wim
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #55 Gepost op: 15 september 2017, 13:35:34 pm »
De binnenkant


Het zicht door de ramen geeft natuurlijk zicht op de binnenkant van de gevel die aan de perronzijde zit. Dat is natuurlijk geen fraai gezicht, dus komt daar een spouwmuur. Volgens een soort van sandwich-pricipe komen aan beide zijden raamkozijnen met daar tussenin glas. Die grijze lijst onder de spouwmuur loopt straks door naar beide zijkanten en is van hetzelfde soort zoals ze ook aan de arcadebogen zitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 362
  • Enschede (NL)
  • Voornaam: Wim
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #56 Gepost op: 17 september 2017, 16:24:03 pm »
Ik heb even een begin gemaakt met de luifel aan de voorzijde.


En dan komt het totaalplaatje er ongeveer zo uit te zien. Ik moet nog wel even verzinnen of ik er muursteunen onder ga plakken of pilaren.


Er zit ledstrip onder, maar zit dicht tegen de rand zodat je het licht ziet, maar niet de verlichting.
En voor de duidelijkheid: het wordt allemaal natuurlijk nog geschilderd, maar daar wacht ik meestal mee tot het laatst.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Online SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 5.001
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #57 Gepost op: 17 september 2017, 22:34:25 pm »
Mooi geheel

...Ik moet nog wel even verzinnen of ik er muursteunen onder ga plakken of pilaren...

Wat denk je van spankabels naar de pilasters in de gevel.
Laat de luifel een klein beetje hellen naar de gevel toe, dan kan je daar gelijk de regenwaterafvoeren tegen de gevel hangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2017 - Hangar 27, Edegem op 21 & 22 Oktober 2017
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.258
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #58 Gepost op: 18 september 2017, 08:44:03 am »
Negentien-eeuwse oplossing is met pilaren, twintig-eeuwse oplossing met betonnen steunbalken en stalen spankabels. Mijn voorkeur gaat voor gietijzeren pilaren (= schattiger) maar het is niet aan mij om te kiezen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 362
  • Enschede (NL)
  • Voornaam: Wim
Re: Station met verhoogd spoor
« Reactie #59 Gepost op: 20 september 2017, 14:38:53 pm »
Dank voor jullie bruikbare bijdragen, maar het worden dus steunen:


Ik moet namelijk roeien met de riemen die ik heb en ik denk dat deze steunen het meest bruikbare is wat ik heb liggen. Het nadeel van pilaren is dat ik dan ook meteen het trottoir moet aanleggen om die pilaren op te laten steunen. En in deze fase van de bouw heb ik nog niet scherp tot hoe ver ik dat trottoir laat lopen. Dus gezien het beschikbare materiaal en de planning die nog niet geheel rond is, leek me dit de beste keuze.


Ook heb ik gelijk de verlichting eronder geplakt. De hoekjes verdienen nog wel wat aandacht en er moet natuurlijk nog een likje verf op.


Het totaalplaatje.


Gelijk ook maar even het spul waterdicht gemaakt.


Het (meeste) lijstwerk zit er in. Ook heb ik links bij de fietsenstalling een trap aangelegd en aan de rechterkant waar (voorlopig) de kaartverkoop moet komen.


En inmiddels heeft de gevel een specie-kleurtje gekregen. Als vanavond de verf droog en uitgehard is, komen de bakstenen er in. Daarna gaat de ondersteuning en de luifel in de pisbak-groene verf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing