Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station met verhoogd spoor

Gestart door Cord, 15 augustus 2017, 15:57:51 PM

Peter

Misschien wijken we wat af in dit draadje, maar het verwondert me hoeveel stations hier alleen al in het Antwerpse een "Station met verhoogd spoor" zijn.
Antwerpen-Dam, Berchem, Antwerpen-Oost, en niet te vergeten Antwerpen-Centraal.
In heel Belgie zullen er wel veel meer te vinden zijn, maar daarom verwondert het me een beetje dat je heel weinig banen ziet die zo'n station met verhoogd spoor als voorbeeld hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Ken uw geschiedenis.

Citaat uit "http://www.lijn-12.be/geschiedenis.php"

Omdat de Ooststatie (Antwerpen-Centraal) niet meer aan de eisen voldeed besloot men in maart 1891 om een nieuw station te bouwen. Door aanhoudende klachten over wachttijden aan de overwegen werd besloten om de sporen op een vijf meter hoge berm te leggen zodat alle overwegen in de stad verdwijnen. Het benodigde zand voor de beide projecten kwam uit de Kalmthoutse Heide.
In 1899 werden de werken aan het verhoogde ringspoor voltooid.

Erik

Peter

#32
Ja en in 1960 werd dat zand terug af gegraven en het huidig stationsgebouw er gezet. Dus is het nu terug een station met verhoogd spoor
Met vriendelijke groeten
Peter

RD25

ROUX foto

link 1 - 2 - 3

en Bruxelbourg Central van Pierre des Saroulmapoul  ;)



excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

59erke

lijkt sterk op Antwerpen Centraal
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Cord

Citaat van: Peter op 21 augustus 2017, 16:12:30 PM
Misschien wijken we wat af in dit draadje, maar het verwondert me hoeveel stations hier alleen al in het Antwerpse een "Station met verhoogd spoor" zijn.
Een beetje wel, maar ik vind het wel gezellig dat er een beetje volk langskomt in mijn draadje.  :)

Misschien hebben jullie het over het hoofd gezien, maar @Pierre is op dit forum ook een station aan het bouwen met een verhoogd spoor: Station Hoogbaan.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tijd voor een update?
Het lijkt wat rustig op mijn zolderkamer, maar niets is minder waar. Tussen het werken, het reorganiseren en de warmte gebeurt er best wel wat.
Zelf een gelijkvloers station vanaf scratch opbouwen -en dan bedoel ik dus niet een bouwpakket in elkaar zetten- is op zich al een leuke uitdaging, maar een station bouwen met verhoogde sporen is behoorlijk wat ingewikkelder. Ik denk dat Pierre met zijn Station Hoogbaan daarover kan meepraten. En naast het plakwerk zit er ook nogal wat denkwerk in... en ik begin er langzamerhand achter te komen dat het denkwerk meer tijd in beslag neemt dan het uiteindelijke bouwen.


Aanvankelijk had ik bedacht dat ik dit viaduct zou kunnen integreren in de verhoogde spoordijk. Maar dat zou betekenen dat ik de spoordijk en het station een eind naar voren zou moeten plaatsen. Want verkeer dat onder de brug doorrijdt moet ook ergens links -of rechtsaf kunnen afslaan. Dan moet er dus achter de spoordijk een berijdbare weg komen, plus een façade van gebouwen. Dat plan kost veel teveel ruimte en laat ik voorlopig varen. Tegen de achterkant van de spoordijk komt, zoals mijn aanvankelijke plan, een façade van bebouwing.
Deze spoorbrug gaat natuurlijk niet in de vuilnisbak. De rondvormige winkeltjes onder de brug kunnen misschien nog dienst doen als kaartverkoop in de stationshal. En de rest zijn kostbare accessoires.


Dan heb ik ook nog dit ding staan. Aanvankelijk bedacht ik me dat zo'n overkapping wel erg veel zicht op het perron zou wegnemen en bovendien heeft zo'n enkele overkapping niet echt veel perronlengte. Naar mijn idee nauwelijks lengte om de zijde langs het stationsgebouw te overkappen.


Van hetzelfde merk en type heb ik inmiddels via Marktplaats een overkapping gekocht. Nieuw in de boos. Die moet nog wel bezorgd worden, maar samen met de overkapping die ik al heb staan, heb ik nu wel een redelijke perronoverkapping en is nu bovendien groot genoeg om twee sporen te overkappen. Een ledstrip moet er voor zorgen dat het perron niet teveel buiten beeld valt.


Naast denkwerk en planning ben ik ook bezig geweest met fröbelen. De bakstenen van de bestaande voorgevel heb ik wat opgeschuurd zodat de lijm beter houdt voor de nieuwe bakstenen die op de gevel worden geplakt.


Ik denk dat deze bakstenen qua formaat beter passen bij de naastgelegen arcadebogen. Op dit moment ben ik aan het verzinnen wat voor soort luifel ik boven de ingang zal maken; een dichte luifel met afgeronde uiteinden zoals bij de trap of een wat meer bescheiden en doorzichtige luifel. Als de luifel te groot wordt, dan heb ik namelijk minder zicht op de ingang en daarmee ook weer wat minder zicht op de stationshal.
Verder moet ik natuurlijk nog bedenken hoe of ik het portaal ga maken waar de deuren van de ingang moeten komen. Ik denk dat ik die ingang iets verdiep in de gevel, zodat ik nog iets met verlichting kan doen.


En dan is er natuurlijk nog de achtergevel aan de perronzijde. Deze gevel had ik al in drie stukken gesneden, omdat ik er aanvankelijk een industriële façade op de achtergrond wilde maken, maar nu het een station wordt heb ik de losse delen toch weer aan elkaar geplakt. Aanvankelijk had ik het plan om -net als bij de voorgevel- deze achterkant ook met nieuwe bakstenen te beplakken. Maar dat kost erg veel werk en erg veel materiaal. En nu denk ik erover om deze gevel te laten voor wat het is. De perronzijde is toch net wat minder in het zicht dan de voorgevel.
De linker en rechter ramen zijn inmiddels vergroot tot doorgangen komen en de middelste drie ramen worden nog minder hoog gemaakt met op ulling aan de onderkant, om ramenkozijnen te sparen en omdat er voor die ramen iets van een kiosk, een koffiekraam of een rij reclameborden komt.
Tot zover. Ideeën en suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

modelbaanHO

Citaat van: Cord op 27 augustus 2017, 15:35:41 PM
...suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.
Helemaal niet, je bent weloverwogen en goed bezig.
Dat denkwerk soms meer tijd in beslag neemt dan het bouwen kan ik van meepraten.
Ik blijf dikwijls in de denkfase steken. :(

Ik volg dit project met veel aandacht.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

Helemaal goed bezig Wim. Smaakt naar meer. ;)
Groet Pierre.


loebaske


Ziet er toch goed uit Wim, nog wat verwering en komt wel allemaal goed  ;)

Cord

Citaat van: modelbaanHO op 27 augustus 2017, 16:09:42 PM
Citaat van: Cord op 27 augustus 2017, 15:35:41 PM
...suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.
Helemaal niet, je bent weloverwogen en goed bezig.
Dat denkwerk soms meer tijd in beslag neemt dan het bouwen kan ik van meepraten.
Ik blijf dikwijls in de denkfase steken. :(
Ik volg dit project met veel aandacht.
Dank voor je ondersteuning. Tóch ervaar ik suggesties van anderen als bijzonder waardevol. Ik weet namelijk ook niet alles.

Citaat van: loebaske op 27 augustus 2017, 18:02:09 PM
Ziet er toch goed uit Wim, nog wat verwering en komt wel allemaal goed  ;)
Verwering gaat er zeker komen. Maar dat doe ik meestal pas als ik zeker weet dat alles erop en eraan zit. Zo moet er op de voorgevel nog wat metselwerk worden afgemaakt, er moet nog sierlijke ondersteuning komen voor het afdak boven de ingang. En dan natuurlijk nog de aanbouwsels aan beide zijkanten. Ik ga eerst maar eens aan de gang met de entree.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
De grote uitdaging is om de voorgevel passend te maken op het interieur. En met het interieur bedoel ik dan de stationshal: zal ik bijvoorbeeld de kaartverkoop aan de zijkant van de stationshal maken of gelijk laten lopen met de breedte van het station en door laten lopen in de rechter of linker zijvleugels? In de breedte van het station zit het meer in het zicht. Pfff...
En dan natuurlijk de aansluiting van de de achtergevel op het perron. Dat perron moet precies op hoogte komen om aan te sluiten op de rest van het stationsgebouw.
Enfin, tijd voor plaatjes:


Voor de beeldvorming nog even een terugblik op het grotere geheel. De precieze plek waar het station moet komen staat eigenlijk nog een beetje open; voor hetzelfde geld schuift de hele handel nog wat naar links om beter uit te komen met het stratenplan. Ik wil namelijk proberen om zoveel mogelijk gebouwen en panden in het zicht te houden. Daarom ga ik dat hele stationsgebeuren op een losse unit zetten, zodat ik de hele zaakhe heen en weer kan schuiven.
Ook zit ik nog een beetje met de rechterzijde van het verhoogde spoor. Daar houdt namelijk ook de haven op en had ik in mijn aanvankelijke plannen rekening gehouden om daar (ook) arcadebogen te maken. Dat karretje rij ik min of meer zelf in de poep om daarboven óók een rij arcadebogen te maken. Dan zou je dus twee rijen arcadebogen boven elkaar krijgen en dat is dus spuuglelijk. Om dat beeld te omzeilen overweeg ik om een paar gebouwtjes strak tegen het spoor te planten.


Op dit moment (as we speak) ben ik druk bezig met de voorgevel te voorzien van andere bakstenen. Aanvankelijk bedacht ik me om de originele bakstenen links en rechts zo te laten, maar ik vind de verschillen toch te groot. Bovendien heb ik in het metselwerk van de voorgevel rollagen aangebracht en ietwat uitstekende randen van bakstenen... dan moet dezelfde stijl natuurlijk ook worden doorgevoerd bij de zijgebouwen.
Over de luifel boven de hoofdingang ben ik ook nog aan het nadenken en ook of ik die luifel laat doorlopen naar de beide zijkanten en dus over de volle breedte van het stationsgebouw.


Aanvankelijk had ik bogen bedacht onder beide zijvleugels, maar ik ben daar toch vanaf gestapt. Ik trek nu de lijn van de ramen aan de bovenkant door naar de begane grond. Vierkante kozijnen zijn ook een stuk makkelijker te maken dan ronde kozijnen.


Deze stationsoverkapping heb ik inmiddels ook binnen. Samen wat ik nog heb staan kan de volle breedte van het stationsgebouw overkapt worden. Ik kan dus nu ook gaan nadenken over de perronzijde en de sporen.


En over sporen gesproken; die moeten natuurlijk van bedding worden voorzien. De Action verkoopt verpakkingen waarin drie lagen steenslag in verschillende kleuren. De eerste laag steenslag is precies goed voor tussen de bielzen.
Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Cord

Het is inderdaad deze brug:


Het is inderdaad deze basculebrug.


Aanvankelijk was dit bouwpakket bedoeld als enkelsporige brug.


Maar ik heb 'm ontspoord en de brug breder gemaakt zodat er een rijdek met twee rijbanen op past voor mijn Faller Car System.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing