Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Station met verhoogd spoor

Gestart door Cord, 15 augustus 2017, 15:57:51 PM

Cord

#90
Bedankt voor jullie aardige reacties.
Complimenten zijn natuurlijk altijd leuk om te lezen, maar de meer kritische kanttekeningen en suggesties voor verbeteringen zijn méér dan welkom. Uiteindelijk is dat voor mij een middel om mezelf te verbeteren.
Enfin, ik ben vast begonnen met de andere helft van de stationshal: de plaatskaartenverkoop aan de rechterzijde van het station.


De loketten komen zo'n beetje in dezelfde stijl als de kiosk aan de overkant.


Ik weet nog wel dat in mijn periode de kaartverkopers op de Nederlandse stations achter enorme machines zaten waar dan een treinkaartje mee werd gedrukt. Volgens mij heb ik mij toen al afgevraagd of er geen computers waren met printers... maar die zouden pas decennia later worden uitgevonden.
Station Rotterdam Centraal stationsgebouw III (1957)


Die grote machines heb ik maar wat simpeler gemaakt.


Even een check vanaf de buitenkant om te kijken wat er precies van het interieur te zien zal zijn. Ik wilde de loketverkoopsters aanvankelijk op echte bureaustoelen laten zitten, maar dat is jammer als je er toch niks van ziet. Ik denk us dat die dames het moeten doen met een stukje styreen om op te zitten.  ::)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Kautenbach

Dat heb je wel heel mooi in elkaar gezet, kritiek....nou ff zoeken...

Ja, gevonden, er zit geen sleutel in het sleutelgat 8)

Knap werk, modulair gebouwd?

stoomlokje

ziet er inderdaad uit dat het weeral een prachtig geheel wordt :D


Cord

Dank heren!
Citaat van: Kautenbach op 27 oktober 2017, 19:51:43 PM
Dat heb je wel heel mooi in elkaar gezet, kritiek....nou ff zoeken...
Ja, gevonden, er zit geen sleutel in het sleutelgat 8)
:P
Citeer
Knap werk, modulair gebouwd?
Modulair opgebouwd? Poeh... dat is een goede vraag en daar moest ik even een nachtje over slapen.


Dit station, met aan weerszijden drie arcadebogen, krijgt een lengte van 110 cm (dat is in 1:87 zo'n 957 meter). Als ik dat als één geheel aan elkaar ga zitten fröbelen dan krijg ik een onwerkbaar geheel. Ik denk dus dat ik 'm wel zal moeten opsplitsen in drie losse delen: de arcadebogen links, het stationsgebouw en de arcadebogen rechts. Spreekt voor zich dat die losse delen later strak en zonder naden aan elkaar vast komen te zitten. En dat wordt nog wel een uitdaging want die arcadebogen staan, ten opzichte van het stationsgebouw, een stuk naar voren geplaatst.


Voor de stationshal heb ik een voorlopige grondplaat gemaakt zodat ik een beetje een basis heb voor het pas- en meetwerk. Deze grondplaat is natuurlijk te klein, want hij zou veel verder naar achteren moeten doorlopen zodat daar de onderbouw voor het bovenliggende spoor en de perrons gemaakt kan worden.
Pfff... ik heb het ook niet makkelijk.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
De afgelopen dagen ben ik even bezig geweest met de andere kant van de stationshal: de kaartverkoop.


De stijl van de tegenoverliggend kiosk heb ik doorgetrokken naar de kaartverkoop.


De ronde zijkant.


Het personeel achter de loketten.


Zicht vanaf de buitenkant.




Vanaf de bovenkant het zicht op de indeling. De stationshal moet nog iets dieper worden gemaakt anders kom ik niet weg met de trappen.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Echt heel mooi Wim, maar druk is het niet echt en dan 3 loketten open........
Gaat het wel goed met het 'bedrijf'?

Cord

Dankjewel Piet!
Die Preisertjes doe ik op het laatst als al het stationsmeubilair er in staat zoals dranghekken tussen de loketten, informatieborden, prullenbakken en bankjes.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het afwerken van de stationshal en de fietsenstalling, zodat ik verder kan werken met de etage boven de kiosk en de kaartverkoop. Het middengedeelte van de stationshal blijft open.


Zo heb ik de kant van de kiosk nog even een grauwsluier gegeven.


Tussen de loketten heb hekjes gezet zodat de wachtende Preisertjes elkaar niet voor de poten lopen.


Het spoorwegpersoneel biedt nog wel eens wat aan; in dit geval een geinig mozaïekje voor aan de muur. Dat bankje staat er voorlopig ter opvulling. Het is natuurlijk een beetje een onlogische plek om daar op een bankje te gaan zitten wachten.
Verder ben ik nog bezig om de fietsenstalling verder af te ronden, maar daarover later meer.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Mooi gewerkt Wim. Zeker die tegeltjes zijn om te smullen. ;)
Groet Pierre.


Cord

Dankjewel Pierre!
Tussendoor een kleine update.
Ik probeer het interieur verder af te werken omdat ik langzamerhand het stationsgebouw wil dichtbouwen. En dat moet ik niet te snel doen anders kan ik er met mijn kolenschoppen niet meer bij. Ik denk dus dat ik eerst de achtergevel vastzet op de grondplaat, zodat ik de hoogte van het perron kan bepalen en kan uitvogelen waar de trappen precies gaan uitkomen.
Maar ik moet eerst nog verder met het interieur van het stationsgebouw.


Het middelste gedeelte van de stationshal blijft open en daarom ben ik een constructie aan het bouwen waar links en rechts muren op rusten.


En aan de onderkant van die contructie de plafonds met verlichting en daar weer bovenop de vloeren van de ruimtes erboven, die gelijke hoogte houden met het perron. Wat ik in die ruimtes ga maken aan weerszijden van de stationshal daar ben ik nog niet uit. Het kan best zijn dat ik de ramen zó vuil maak dat je er bijna niet doorheen kunt kijken en dat ik het interieur overlaat aan ieders fantasie.


Die zuilen heb ik iets naar voren geschoven zodat ze volop in het zicht komen en niet in de weg zitten bij de deuren van de hoofdingang.


De stijl van deze constructie komt weer terug bij de bogen aan weerszijden van het stationsgebouw.
Morgen weer een dag.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

#100
Kleine update
Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met het interieur. Ik wil er geen poppenhuis van maken, maar daar waar je door de ramen kunt kijken wil ik wel dat er wat te zien is.


Alweer een tijd geleden heb ik de middelste drie ramen van de achtergevel kleiner gemaakt omdat ik anders niet genoeg raamkozijnen zou over hebben om de binnenkant ook van raamkozijnen te voorzien. Het idee om direct onder de drie ramen een boog te maken, als onderdoorgang naar het andere perron, heb ik laten varen omdat ik de verhoudingen niet vond kloppen.


Doordat ik die enorme binnenmuur heb onderbroken lijken de verhoudingen in dit plan meer in balans en dat pad ben ben ik dus nu aan het volgen.


Voor wat betreft de invulling links en rechts van de stationshal is er genoeg invulling te vinden: stationsrestauratie, wachtlokaal, toiletten of kantoren. Maar voordat ik daaraan ga beginnen, moet ik eerst zien hoe of ik uitkom met de hoeveelheid beschikbare raamkozijnen. Want als ik op de perronverdieping een interieur ga inbouwen, dan wil ik ook dat ik aan de binnenkant een netjes afgewerkt raamkozijn te zien krijg een niet een stuk doorzichtig plastic.


Inmiddels heb ik van de muur aan de perronzijde de binnenkant bekleed met muur en raamkozijnen. Via de Armenen aan de voorzijde is er nogal wat inkijk en moet het er een beetje netjes uitzien. Rechts op de foto ben ik bezig geweest met het plafond van de kaartverkoop. Daar bovenop komt de vloer van een wachtruimte of een stationsrestauratie. Aan de perronzijde worden twee ramen geblindeerd met melkglas omdat daar de toiletten komen... en misschien doe ik ook wel zoiets aan de linkerkant van het stationsgebouw.


De zijmuren van het stationsgebouw staan inmiddels in de verf. Links de linker zijmuur waar de fietsenstalling zit, heb ik het bovenste raam geblindeerd en bij de rechter muur weet ik nog niet of ik het daar ook ga doen. Dat hangt een beetje af hoe of ik uitkom met mijn plannen.
Enfin, we gaan het zien.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Vandaag ben ik weer even verder gegaan met het station. Daar gaat dit draadje immers over.


Inmiddels zitten de zijmuren van het station ook in de verf: links de zijmuur aan de rechterkant en rechts de muur aan de linkerkant, daar waar de fietsenboer zit.


Verder ben ik bezig geweest met de grondplaat. Links en rechts van het stationsgebouw is ruimte voor drie arcadebogen. Dat wil niet zeggen dat die er allemaal komen. Het kan best zijn dat ik later verzin om een huis tegen het spoor aan te zetten. Op die manier onderbreek ik een beetje het patroon van die bogen.
Bij elkaar is het best wel een groot ding geworden. Maar het stationsgebeuren krijgt nu wel een zekere stevigheid en valt niet uitelkaar als ik het verplaats. Over de lengterichting komen nog verstevigingen van stroken triplex, zodat het één stijf geheel wordt.


Met een plaat triplex er bovenop heb ik een stevige ondergrond voor de rails en de perrons.


Links en rechts komen natuurlijk nog openingen voor trappen, langs het perron masten voor de bovenleiding en als dat allemaal klaar is... pfff... dát duurt nog even.
Tips, suggesties?
Nú kan het nog.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Je station krijgt meesterlijk geschilderde zijmuren
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

#103
Citaat van: SuSke op 13 november 2017, 19:03:37 PM
Je station krijgt meesterlijk geschilderde zijmuren
Dankjewel Frans.
Het zijn gewoon baksteenplaten van Auhagen: laagje grijze verf voor de voegen, als dat écht helemaal droog is een drybrush met baksteen-rood. En dan begint het leuke: doordat die bakstenen een beetje onregelmatig naar buiten staan, kun je met een fijn waterproof schuurpapiertje de buitenste laag van die bakstenen wat opschuren, waardoor een onregelmatig deel van de bakstenen een kleurverschil krijgt.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Met die tip moet ik toch ook eens wat doen. Prachtig werk Wim. ;)
Groet Pierre.