Station met verhoogd spoor

Gestart door Cord, 15 augustus 2017, 15:57:51 PM

Cord

Dankjewel Pierre!

Nog een kleine update
Vandaag ben ik bezig geweest met passen en meten en dat is blijkbaar niet mijn sterkste kant.


De binnenmuur van de fietsenstalling heb ik inmiddels op z'n plaats geplakt. Er zit nu zowel binnen als buiten een raamkozijn.


En omdat ik hier een verkeerde berekening heb gemaakt, moest ik dit stukje muur eruit zagen. Goed dat het interieur nog niet zat vastgeplakt op de grondplaat. Die kioskverkoper zal het worst zijn.


Daar waar ik de zaag heb gezet is deze nieuwe muur gekomen.


Achter deze muur komen links en recht de trappen naar het perron.


Dit hele gebeuren bestaat uit een grondplaat en daar bovenop nog een plaat op het niveau van het spoor. Die openingen heb ik gemaakt voor de trappen. Alles ligt natuurlijk nog los op elkaar.


Langs een metalen lat hoop ik dat de perronranden (van Auhagen) een beetje recht komen te lopen.


Inmiddels staan de perronranden dik in de houtlijm en heb ik er voor de beeldvorming even wat rails neergelegd.


De onderdoorgang. Die wordt nog wel een stuk smaller.
Enfin, tot zover even.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loebaske

Ge zijt een krak in grof werk  ;)
weer netjes voor mekaar gebracht en blijf volgen.

Cord

Dankjewel Eric!

Verlichting
Het leuke van een groter project zoals dit station is dat er zo'n beetje van alles inzit maar dan verpakt in één enkel gebouw: spoor, winkeltjes, restaurants, Preisertjes én natuurlijk veel interieur. Dat betekent dat ik ongestraft heen en weer kan schakelen van bijvoorbeeld het leggen van rails naar de verlichting van het interieur.


Het stationsgebouw bestaat voorlopig nog uit losse onderdelen: de voorgevel, de zijgevels, de achtergevel en het interieur. Dat gebouw kan ik pas definitef in elkaar zetten als het interieur helemaal klaar is en als de binnenkant van de muren zijn afgewerkt. Bovendien moet er bovenop de kaartverkoop nog een etage komen en boven de fietsenstalling. Dus voordat het spul in elkaar kan moet er nog wel wat gebeuren.


De kiosk heeft nu ook verlichting. Die lichtkier bovenin komt doordat het plafond nog los ligt. Dat kan pas vastgelijmd als de achter deze kiosk gelegen fietsenboer helemaal is ingericht. De ervaring leert dat als ik te snel de boel dichtplak, ik er nooit meer bij kom.


Op de foto lijkt het een zee van licht, maar het zijn maar twee ledjes; eentje boven de kaartverkoop en eentje in de ruimte er voor. Er komt natuurlijk nog een rij wachtende Preisertjes voor de loketten, maar er moeten eerst nog wat reclame-uitingen en dienstmededelingen opgehangen worden.


Een experiment met indirect licht achter de dwarsbalk, misschien moet ik dat licht wat dimmen en verspreiden. Achter deze doorgang komt links en rechts een trap naar het eerst perron.
Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Wim ik blijf van de ene in de andere verbazing vallen.
Mooi allemaal man!

grt Piet.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Weer een prachtig stukje werk Wim. Blijf ons verbazen met je werk. ;)
Groet Pierre.


Cord

Heren, dank voor de veren!
Een station zonder Preisertjes is natuurlijk geen echt station  dus ben ik bezig geweest om hier en daar wat volk neer te zetten.


De vraag is natuurlijk: hoeveel is er vanaf de buitenkant van te zien van al die Preisertjes.


En zijn de ruiten wel doorzichtig genoeg.


Er zitten nog geen deuren in de hoofdingang en ik moet nog uitvinden hoeveel er dan nog in beeld blijft. En anders worden het rolluiken.


Inmiddels zit bij fietsenstalling de binnenkant van de buitenmuur er ook in.


Tussendoor heb ik ook nog even nagedacht over de saaiheid van het metselwerk.


En ik dacht dat deze versie iets meer cachet geeft.


Met een zwarte wetwash (overdadig verdunde zwarte verf) krijgen de voegen wat meer kontrast.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Fantastisch weer Wim, wat een details.

grt Piet.

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Pierre

Weer een prachtig stukje werk Wim. ;)
Groet Pierre.


Cord

Bedank voor jullie inspireerde feedback.
Tussendoor ben ik even bezig bezig met de planning rond het station en met name over de invulling van de arcadebogen die onder het perron moeten komen, aan de linkerkant van het stationsgebouw.


Even een bij elkaar gerommeld overzicht zoals ik het op dit moment aan het uitdenken ben.
Het complete station staat op een losse bak die ik stuk naar voren heb geschoven zodat er achter het stationsgebeuren ruimte is voor een façade van bebouwing én er ruimte komt om mijn Faller Car System achter het station langs te laten rijden. Doordat het station wat naar voren komt, staat het station ook meer in het zicht.
Uiterst links komt -aan het eind van het perron- een viaduct waar de FCS-bus onderdoor komt te rijden naar de achterkant van het station. Naast dat viaduct wil ik nog wat bebouwing maken en dan een stuk hoger dan bijvoorbeeld de boekhandel die er nu even is neergezet. Dat nieuwe pand wordt dus een etage hoger dan de boekhandel, waardoor je veel meer een van-laag-naar hoog-blikveld krijgt. Naast of achter dat nieuw te bouwen pand komen die arcadebogen. Omdat er ook bebouwing aan de overkant van die bogen komt, zullen ze voor een deel een beetje uit het zichtveld verdwijnen. Het zou dus best kunnen dat in de eerste twee bogen alleen maar garagedeuren komen. De laatste boog, tegen het station, komt (waarschijnlijk) meer in het zicht en daar heb ik een *automatiek bedacht.
Het kan best zijn dat ik die muur met arcadebogen nog iets naar voren schuif. Daardoor wordt het bovengelegen perron wat breder en wordt het trottoir wat smaller.


Foto: Pierre
Onder het mom: "beter goed gejat dan slecht zelf bedacht" kan best zijn dat ik het fantastisch geslaagde viaduct van Pierre als inspiratie ga gebruiken. Het is in elk geval precies de sfeer die ik zoek.
Suggesties, pijnlijke kritieken en briljante ideeën zijn meer dan welkom.


*De automatiek groeide in de jaren '50 uit tot een populaire voorziening, met name van de opgeschoten arbeidersjeugd, die voor het eerst iets te besteden had. Een automatiek past dus prima in mijn tijdsbeeld.
Bron: Wikipedia
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Na enig heen en weer geschuif heb ik even een schetsje gemaakt:


Dit is de linkerkant van het station met het perron boven de muur met arcadebogen. Ik heb het perron tot halverwege de zijmuur van het station laten lopen. Uiterst links komt een viaduct waar het Faller Car System-gebeuren onder het spoor doorrijdt en achterlangs uit het zicht verdwijnt. Omdat ik die arcadebogen niet teveel wil laten overheersen laat ik die bogen niet tot aan dat viaduct lopen, maar onderbreek ik ze door er twee panden voor te zetten. Gebouw (1) daar ben ik nu aan begonnen en nummer (2) zit in de planning en wordt daar tegenaan gebouwd. Doordat ik het perron met daaronder die bogen een stuk naar voren heb gezet, kan ik het trottoir vanaf het stationsgebouw rechtdoor laten lopen, zodat er geen rare knik of bocht in komt. De invulling van de eerste twee bogen (3) wordt waarschijnlijk iets met een laad-en losperron en de derde boog wordt een automatiek.


Onlangs ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een hele zwik onderdelen van HollandScale: losse gevels, muren daken en raamkozijnen. Als tussendoortje ben ik bezig met gebouw (1). De onderdelen komen uit een pakket van HollandScale, die aanvankelijk uit twee woonlagen bestond, maar waar ik een etage bij heb op gezet. De kroonlijst is van eigen hand en is een stuk eenvoudiger van uitvoering dan de versie die eigenlijk bedoeld was voor deze lijstgevel.


De voorlopig geconstrueerde losse onderdelen: links de voorgeven, rechts van de voorgevel een aangeraapte zijmuur en dat is weer eens wat anders dan (weer) bakstenen. Omdat deze zijmuur wat verder doorloopt waren baksteenplaten niet groot genoeg.
Rechts de achterzijde van het pand waar veranda's moeten komen en de uitbouw voor de keuken.


Een dergelijk soort dak heb ik al eens eerder gemaakt, maar voor de volledigheid ook een foto.


Het gaat geen compleet ingericht poppenhuis worden, maar op een aantal etages wil ik wel iets van een interieur maken, zoals een huiskamer en een keuken. Dit pand heeft mooie grote raamkozijnen en zal het interieur goed te zien zijn.
De voordeur naar de bovenetages blijft open, zodat je nog net de trap kunt zien... en natuurlijk komt er nog een touwtje langs de muur om vanaf boven de deur te kunnen openen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

DFS

Net het topic ontdekt en volledig door gelezen, Knappe realisatie tot nu toe!

sdz1976

Wat een pracht van een inrichting in dat station!! 8) 8) 8)


Grtz,

samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1