Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Station met verhoogd spoor

Gestart door Cord, 15 augustus 2017, 15:57:51 PM

Cord

Al geruime tijd loop ik rond met het idee om een station te maken aan een verhoogd spoor. En met een verhoogd spoor bedoel ik dan de sporen die je vindt in de meer stedelijke gebieden. Een voordeel van een verhoogd spoor is dat je dan van laag naar hoog kunt werken: voorgrond laag en de achtergrond hoog. Op die manier krijg je een mooie zichtlijn.
Omdat mijn baan nogal Nederlands is kan ik niet allerlei bergen gaan neerzetten om op die manier van laag naar hoog te werken, maar moet ik uitgaan van verhoogde sporen bovenop arcadebogen, opgetrokken uit baksteen.
Er zijn niet zoveel bouwpakketten in de handel van stations met verhoogde sporen.


Een prachtig en inspirerend station van Trix: Bahnhof Dammtor. Voor mij te duur, te groot en ook wel een beetje te Duits.


Deze set van de Faller S-bahn heb ik een tijd geleden gekocht via Marktplaats. Een prachtige set met fraaie arcadebogen en een bijbehorend spoorwegviaduct. Bovendien was dit gebeuren slecht in elkaar geplakt en was dus relatief makkelijk te demonteren. Een aantal van die arcadebogen heb ik al gebruikt bij een ander project.
Maar, dit is eigenlijk meer een halte dan een verhoogd spoor met aangrenzend stationsgebouw.
Ik ben dus gaan zoeken naar stations met meerdere verdiepingen en kwam ik uit op dit exemplaar:


Station Öhringen is natuurlijk super-Duits, maar heeft wel genoeg hoogte en dan zou ik de perronkant van het gebouw kunnen verschuiven naar de eerste etage, zodat het mooi aansluit op het verhoogde spoor. Als ik dit station verder een meer Nederlands uiterlijk zou moeten geven, dan zou ik het een en ander moeten verbouwen en zou ik er eigenlijk ook een 45° dak op moeten zetten.

Enfin, mijn speurtocht naar geschikte mogelijkheden voor de bouw van een station met een verhoogd spoor, levert toch niet de gewenste resultaten op en besluit ik zelf te gaan bouwen met de middelen die ik voorhanden heb.


Zo heb ik een tijdje geleden een uitelkaar getrokken locloods gekocht. Altijd handig voor onderdelen. De vakwerk constructie heb ik voor een deel gebruikt voor een liftschacht en voor een busdepot. Die muren had ik gepland als industriële façade op de achtergrond van mijn baan. Maar volgens mij kan ik die ook gebruiken als onderdelen voor een stationsgebouw.


Ik heb eerst het middelste deel van de zijgevel maar eens losgesneden om te zien of ik er een bijpassende entree bij zou kunnen vinden. Dit zijn wel twee totaal verschillende bouwstijlen. Bovendien zou ik een hogere ingang willen hebben, zodat ik zicht krijg op het interieur van de stationshal. Misschien leuk als bioscoop, maar ik zie hier nog station.


Ik denk dat ik die entree beter zelf kan maken. Op die manier krijg ik een gevel in een en dezelfde stijl.
Hm... het lijkt nog wel een beetje op een bioscoop.


Maar als ik de rest van die locloods ook ga gebruiken, dat krijgt het station wat meer volume en lijkt misschien meer op een station.


Met de beschikbare onderdelen van die arcadebogen en de locloods, heb ik even een vooraanzicht geschetst op schaal 1:87. Bovendien heb ik nu scherp hoe hoog het perron wordt en het spoor. De arcadebogen links heb ik doorgetrokken naar de zijgebouwen, zodat het station meer een geheel zal vormen met de rest.
Ik heb er even een Preisertje bij gezet om een beeld te krijgen van de schaalverhoudingen.
Tot zover. En natuurlijk hoop ik op ideeën, feedback en suggesties voordat ik met de bouw begin.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

59erke

Er zijn in de realiteit wel een aantal voorbeelden te vinden waar je inspiratie kan opdoen.

Het oude station antwerpen Dam waar het stationsgebouw op de begane grond staat en de spoorweg en perrons op een berm achter het gebouw. Toegang tot de perrons wordt verkregen door een trap.


Een ander voorbeeld Gent Dampoort waar de perrons eigenlijk op een brug liggen en het stationsgebouw er deels onder gebouwd is

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

apenkop

qua bouwstijl doet het mij een beetje denken aan de landbouwwerktuigen loods die in Arnhem in het openluchtmuseum staat. Ook al is het zeker niet dezelfde stijl voor mij zit er dezelfde sfeer is. Nu stond die loods in zijn vorige leven langs de spoorweg in Goes, dus wat uitstraling betreft een goed begin om dat uit te bouwen naar een station. Het komt dan wel aan op de juiste sfeer van de ingang aan de straat zijde en de toegang naar de sporen aan de andere zijde. Ik denk dat voor die zijde langs het peron een gevel als de peronzijde van Roosendaal of Dordrecht mooi zou passen. Just my few  cents
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Klaas Zondervan

Citaat van: apenkop op 15 augustus 2017, 17:02:35 PM
Nu stond die loods in zijn vorige leven langs de spoorweg in Goes,
De loods van Massee stond wel in de buurt van het station, maar niet langs het spoor.

haradigi

Hi Wim,

Ben benieuwd wat het gaat worden.

Groet
Harald

Cord

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Citaat van: 59erke op 15 augustus 2017, 16:39:49 PM
Er zijn in de realiteit wel een aantal voorbeelden te vinden waar je inspiratie kan opdoen.
Er zijn inderdaad in de echte wereld voorbeelden te over van stations met verhoogde sporen. Zo heeft Antwerpen op het Koningin Astridplein een prachtig station staan, maar natuurlijk ook hebben veel Nederlandse steden stations met verhoogde sporen. En ik weet zeker dat dit soort stations niet alleen in België en Nederland te vinden zijn, maar ook in veel andere landen. Daarom verbaast het mij ook dat fabrikanten van bouwpakketten nagenoeg niets in hun programma hebben van dit soort stations.
Het heeft niet mijn voorkeur om een bestaand station tot in de kleinste details na te bouwen. Ik probeer te bouwen volgens het principe: "Het had zo gebouwd kunnen zijn".
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Peter

Ik vond het vorige station van Leiden-Centraal wel mooi.
Niet te ingewikkeld en toch redelijk modern. Het huidige vind ik niks.
Met vriendelijke groeten
Peter


Klaas Zondervan

Citaat van: Cord op 15 augustus 2017, 19:43:04 PM
Daarom verbaast het mij ook dat fabrikanten van bouwpakketten nagenoeg niets in hun programma hebben van dit soort stations.
Misschien gaan ze er vanuit dat de meeste mensen hun spoorbaan op een platte plaat bouwen.

Michiel

Brussel-Noord en Brussel-Zuid zijn ook dergelijke stations, maar door hun intersieke lelijkheid versmelten ze naadloos in het achterbuurtbeton en is het stationsgebouw als het ware onzichtbaar weggecamoufleerd. Je moet moeite doen om het stationsgebouw te vinden. De glorie van hun voorgangers is met de komst van de N-Z-verbinding herleid tot stof, en verdrukt in vergetelheid.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cord

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 augustus 2017, 23:43:09 PM
Citaat van: Cord op 15 augustus 2017, 19:43:04 PM
Daarom verbaast het mij ook dat fabrikanten van bouwpakketten nagenoeg niets in hun programma hebben van dit soort stations.
Misschien gaan ze er vanuit dat de meeste mensen hun spoorbaan op een platte plaat bouwen.
Dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk. Ook wij kijken in het rond om te zien wat anderen aan het bouwen zijn en dat zijn al lang geen platen spaanplaat meer met een uitgerolde grasmat en een berg rails. Het lijkt me toch dat fabrikanten als Faller, Auhagen en Volmer ook in het rond kijken.
Maar mij stoort het niet meer, want ik ga een locloods ombouwen tot een station.
Hoe leuk is dat?  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

#11
Kleine update
Tussen alle voorbeelden van verhoogde stations ben maar vast begonnen met wat voorbereidend werk aan de voorgevel.


Ik heb eerst deze gevel wat opschuurd zodat het spul een beetje gelijk ligt en de lijm wat beter plakt zodat ik er een nieuwe laag metselwerk overheen kan plakken. De laag die er overheen komt heeft een iets kleinere baksteen, die beter overeenkomt met het metselwerk van de arcadebogen.


Ik vind de ingang nog een beetje te hoog, dus heb ik verzonnen dat er voor de ingang een trap moet komen. Ik vond nog een trap van Bahnhof Bonn die ik mooi kan gebruiken... maar hij is wel wat te smal. Betekent wel dat nu ook de vloer van de stationshal wat hoger komt te liggen.


De zaag erin en het opengevallen stuk opvullen met nieuwe traptreden.


De trap zit er in. Ik denk zelf dat de verdeling van het totaalbeeld net wat meer klopt.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Aanvulling op het voorgaande

Nadat ik de contouren van de voorgevel zo'n beetje scherp heb, ben ik gaan nadenken over het interieur dat achter deze gevel zit. Op die manier kan ik verzinnen hoe groot die stationshal wordt en hoe ik de stijl van het interieur kan verbinden met de stijl van die aangrenzende arcadebogen.


Dus ben ik maar eens begonnen met een plattegrond te schetsen. Maar, het is niets meer dan een schets en kan morgen weer worden aangepast.


Naar anlriding van de schets heb ik vast een begin met de binnenkant van de achtergevel. Dat is dus de gevel die aan het perron grenst en daarom heb ik hier wat minder hoge ramen gebruikt. Op die manier hoef ik bijvoorbeeld geen kiosk ofzo pal voor een raam te zetten. Bovendien hou ik dan voldoende raamkozijnen over om ook de binnenkant van die gevel van kozijnen te voorzien.
Die boog Komt uit op de onderdoorgang naar de perrons en is in dezelfde stijl als de arcadebogen. Maar alles ligt nog los op elkaar en ik twijfel nog of ik die boog laat zitten of dat ik er een rechte doorgang van maakt. De muren van de stationshal krijgen een lambrisering van metrotegels in licht-blauw.
Het ziet er nu nog wat kaal uit, maar met wat aanvullend lijstwerk gaat het misschien wel wat worden.


Of als er genoeg plek is lijkt me dit wel een passende muurschildering.  ;)
Enfin, alle suggesties en ideeën zijn meer dan welkom.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Mooie opzet Wim. En die muurschildering in de hal van je station zal zeker niet misstaan. Wel voldoende licht met grote ramen voorzien of de toeschouwers hebben er niets aan. Of is het ook zo van: "Het is er, je ziet het niet maar ik weet dat het er is".  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan