Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Digitaal en wisselaandrijving.

Gestart door robboxxx, 11 augustus 2017, 18:36:28 PM

Andress24

Tof te ontdekken dat ik dan toch niet de enige ben die voor dezelfde wissel & digitaalproblemen gestaan heeft - we kunnen al een zelfhulpgroep oprichten!  ;)

Hier een paar vaststellingen die ik al kon maken:

Ik had oorspronkelijk Tillig aandrijvingen, die kon ik probleemloos aan mijn Digikeijs DR4018 decoder hangen. Omdat deze aandrijvingen waanzinnig luid waren, ben ik overgestapt op Hoffmann. Een pak stiller, dat wel, redelijk robuust gemaakt en met ingebouwde polarisatieschakeling, maar deze wisselmotoren hebben inderdaad een adapter nodig om aan de decoder te werken (ik heb de DR4101 van Digikeijs).

Dan dook het volgende probleem op: hoewel de Hoffmanns goed werken op klassieke wissels, werd het bij de Engelse wissels van Tillig een nachtmerrie. Ik slaagde er maar niet in de wissels fatsoenlijk te laten bewegen (er staat redelijk wat mechanische spanning op die wisseltongen).

En zo ben ik dan bij mijn aktuele keuze geland: de servos en DR4024 servodecoder van Digikeijs. Voor mij was hier het grote minpunt dat je voor de bevestigingsbeugel zelf kreatief moet worden en er ook al weinig of geen aanbevelingen bestaan welke positie het beste werkt (vergelijk: de Hoffmann levert een boorschabloon mee). Niet dat ik niet graag kreatief ben, maar ik wil soms ook wel eens op een avond één wissel kunnen monteren zonder al te veel poespas. Hoe dan ook, met de passende steldraad (in mijn geval 1mm draad) is het me eindelijk gelukt. Ook voor de polarisatie moet je dan nog eens in de portemonnee grijpen, ik heb er de DR4102 aanhangen (dit zou echt in de servodecoder mee moet worden geintegreerd).

Conclusie: het werkt, maar echt overtuigd ben ik nog niet. Misschien probeer ik de Cobalts nu wel eens ;-)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Doornroosje

Ik heb fleischmann wissels en dacht eraan om deze ook met een servo te gaan bedienen om realistischer omzetten te bekomen. Kennelijk gaat dit niet vanwege een interne veer. Zou je dit met een servo willen omzetten, gaat deze toch nog steeds met een klik om vanwege de veer... Zonde eigenlijk.

SuSke

Kan je dat veertje dan niet demonteren ??

Op Vaerwegh Dok worden de Tillig wisselmotoren ook daar Hoffmann motoren als ze de geest geven (meestal eerder mechanisch dan elektrisch).
Met de Hoffmann's geen problemen, behalve wanneer deze niet in hun eindstand geraken, maar dat is meestal het gevolg van te snel willen schakelen; Als de motoren rustig de tijd krijgen om om te lopen, is er geen probleem.
Ook de Tillig DKW wordt omgelegd met Hoffmann motoren en dat gaat perfect. wel werd de stelstaafjes zo zwaar mogelijk uitgevoerd om zeker te zijn dat de tongen overgaan maar toch soepel genoeg om de motor in zijn eindstand te hebben.
Na het "recht zetten" van de tongen geen enkel probleem meer op de voorbije rijdag.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

robboxxx

Ik ben ook zeer tevreden over de cobalts. Ook makkelijk te programmeren