Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco 76685, open bakwagen nieuw in de winkel

Gestart door PeterVG, 11 augustus 2017, 15:49:46 PM

PeterVG


Recent bracht Roco onder het artikelnummer 76685 een nieuwe open bakwagen van de NMBS uit voor tijdperk III rijders in HO.
Als ik de site van "Het Spoor" uit Heverlee bekijk ziet deze wagen er zo uit.



Een bruin model met 7-cijferig wagennummer: 2273795

Als ik de site van Lippe raadpleeg ziet het artikelnummer 76685 er zo uit.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-002002-262464-0-0-0-26-3-2-0-gatt-fr-p-0/ein_produkt.html

Een rode wagen met wagennummer: 2232289.

Vreemd twee verschillende wagennummers in een verschillende kleur onder hetzelfde artikelnummer?

SuSke

Op de site van Roco staat de bruine versie onder dat nummer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

#2
Over de zin en de onzin van dit model valt ook wel iets te zeggen.
Als ik het goed heb is dit type wagen een "Breslau".
Een wagentype dat in België zeer zeldzaam was.
Er zijn zeker wagens van dit type in België werkzaam geweest.
Vervelend is dat er geen bewijs is dat ze in het reguliere NMBS bestand ingeschreven waren.
Als ik het TSP artikel uit Op De Baan 96 mag geloven is er zekerheid van 3 exemplaren welke verhuurd werden aan "Tube de Nimy". Van zulk een wagen bestaat een foto en deze wijst op een grijze schildering van de bak.
Van dit type wagen in de normale dienst is echter geen foto bekend.
Daarom is dit model twijfelachtig maar voor de prijs hoef je niet te twijfelen. Het zou best kunnen dat er enkelen hebben rondgereden maar veel zijn het er niet geweest.



Wat de kleur van de wagen betreft.
De rode versie is de meest correcte. Na de revisies die volgden tussen 1955 en 1963 verliet dit type wagen de werkplaats in de rode kleur met zevencijferig nummer. De beschrifting zoals Roco ze weergeeft is realistisch.
Dus voor weinig geld heb je een leuke wagen. Die niet volledig uit de lucht gegrepen is.

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/sets/72157670461393811/
Fotos van het wagentype 1221 van de NMBS kan je hier vinden.

Leuk is zulk een wagen om te spuiten in de versie van " Tube de Nimy".


guy holbrecht

Peter,

Inderdaad een type Breslau (MIBA, Güterwagen band 3 p 63), doch als je het wagennummer opzoekt (2273795) dan zou het in principe een Villach moeten zijn, wat hier dus duidelijk niet het geval is. Volgens het NMBS-boek over het goederenmateriaal (p241behoort het gekozen nummer tot de reeks 2273100 tot 2274999. Dat gaat over Villach wagens EUROP van 25 ton van het type 1221B1.
De rode wagen op de foto bij Lippe is van het type 1221A1. Het betreft hier, ook weer volgens het NMBS-boek over een ex Duitse wagen (zonder echter aanduiding te geven welke Duits type het was). Dat nummer kan dan wel kloppen met de beschrijving in het boek.
Het merkwaardige is natuurlijk het verschillende nummer en de toch wel verschillende kleur bij hetzelfde catalogusnummer. Zoals Suske het al aanhaalde staat op de Roco site enkel een bruine wagen en die is dus m.i. fout genummerd. We proberen het verder uit te zoeken na de geplande vakantietiendaagse.

Gr.
Guy

PeterVG

Een bezoek aan de lokale treinhandel leerde mij dat daar onder het artikelnummer 76685 van Roco een rode NMBS wagen met wagennummer 2232289 te vinden was. Leuk wagentje voor een zeer leuk prijsje.

PeterVG

#5


Roco verdient een pluim vanwege de vrij correcte kleur welke op dit wagentje werd toegepast. Het kan zijn dat ik mij vergis maar voor de eerste maal heeft een grote producent het traditionele bruin ingeruild voor het correcte roodbruin. Wellicht geïnspireerd door het rood gebruikt door de heren van Amsac op hun jubileumwagen.
Verweerd zijn bruine wagentjes ook prima op kleur want het roodbruin van een fris geschilderde wagen kleurde in de stoomtijd al snel donkerder. Daardoor is het enigsinds begrijpelijk dat tot op heden steeds bruine wagentjes van de band rolden.

De actua webstek van Het Spoor in Haasrode werd aangepast.
Daar werd de juiste foto geplaatst.
Geen verwarring meer mogelijk.
http://www.hetspoor.com/

Herwig

#6
Een bijzonder kenmerk van deze ex-Duitse open wagen is:   hij is voorzien van een deur-springwerk   ( Türsprengwerk ) en dit kwam minder voor dan het   'chassis-springwerk'  .

De meeste springwerken  'hangen'   aan het wagenchassis ( geklinknageld of gelast ):  het zijn,  eenvoudige of meer complexe,  metalen extra verstevigingselementen.     De bedoeling is , bij beladen toestand,  het doorbuigen van de wagen tegen te gaan.
Zo'n springwerk lijkt soms min-of-meer op een omgekeerde dakconstructie.   Een springwerk vindt men ook terug in sommige metalen brug-constructies.     

Bij deze ex-Breslau-wagen ( en verwante types ) zit het springwerk  niet  onder het chassis,  maar onderaan de zijdeuren .

> De zwart/wit-foto in de reactie #2 ,  van PeterVG :     déze NMBS-wagen,  op de achtergrond van de stoomloc type58,  heeft inderdaad een deur-springwerk.

Herwig

#7
aan Peter VG,             

aan u een   E-mail   over het NMBS-roodbruin tijdperk3