Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

spoor op kaai

Gestart door doenitz, 09 augustus 2017, 11:53:02 AM

doenitz

hallo,
ik ben van plan om een soort havenbaantje te maken.
er zou een kaai met 2 sporen liggen en misschien een havenkraan op rails met 1 spoor tussen de kraan.
zijn er bepaalde regels i.v.m. hoe dicht een spoor tegen de kaairand mag liggen en hoe dicht de rail van
de havenkraan tegen de kaairand mag zijn.
op foto's heb ik al alle afstanden gezien, is het eerder het praktische dat telt in werkelijkheid?
alvast bedankt.
 

SuSke

Een kraan spoor ligt zo dicht mogelijk bij de kaaimuur, maar wel zo dat er nog eenmanneke "veilig" naast de kraanbogie kan lopen zonder de dok in te duikelen.
De deksteen van een kaai is de limiet. En dat hangt natuurlijk af van welke periode je wil laten zien.

Treinsporen: gewoon rekening houden met het ruimteprofiel dat je moet hebben onder de kraan.

De stabiliteit van een kaaimuur zie je meestal niet zitten. Trekankers, steunberen,...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

er is redelijk wat plaats want er moeten ook bolders staan en die moeten vrij vlot bedient kunnen worden door het wal personeel
om aan en af te meren van de schepen
aan de schelde zit je al snel aan een 3 meter hoor
aan het steen in antwerpen kun je nog wel gaan meten al staan der geen kranen meer
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doenitz

oke, bedankt, hier kan ik mee aan de slag