Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Miljoenlijn

Gestart door bumper, 08 augustus 2017, 22:46:54 PM

bumper

Hallo,
Weet er iemand iets te vertellen over "De Miljoenlijn".
Zou een toeristische dieseltrein zijn ergens in Nederland.
Groeten.
Ludo.
 

PietB

Hallo Ludo,
niet alleen diesel maar ook stoom.
http://www.zlsm.nl/
kijk maar een sop de site.

grt Piet.

bumper

Piet,
Bedankt voor de reactie. De website had ik ondertussen ook al gevonden.
Maar het was er mij eerder om te doen ervaringen te kennen van mensen die dit evenement al gedaan hebben.

Groeten.
Ludo.
 

Jappy

Hallo Ludo,

Al lang niets meer op dit forum gezegd, maar over dit onderwerp weet ik wel wat. De Miljoenenlijn is namelijk m'n 'thuislijn' om te bezoeken, ben namelijk ook donateur.

Het is een fantastische spoorlijn, ook wel de enig bergspoorlijn in Nederland genoemd. Uniek is ook dat praktisch de gehele klassieke beveiliging bewaard is gebleven, dus armseinen, trekdraden...

Gereden wordt er met een Zweedse stoomlocomotief en een stam Belgische K-rijtuigen. Men is echter momenteel bezig een modernere BR52 te restaureren.

Het beste uitgangspunt om de spoorweg te bezoeken is station Simpelveld. Dit is een prachtig oud grensstation, met een zeer gezellige restauratie. Ik kan je van harte een stuk Limburgse vlaai aanraden! Hier kan je de trein nemen naar Schin op Geul, het huidige eindstation. Ondanks dat de ZLSM lang door mocht rijden via NS-sporen naar Valkenburg is dat dit seizoen niet mogelijk door gewijzigde reglementering. De gemeenten zijn echter aan het pleiten om dit terug mogelijk te maken maar waarschijnlijk gaat dat pas terug volgend rijseizoen. Het stuk Schin op Geul-Simpelveld is het mooiste gedeelte van de lijn, welke door het heuvelland gaat, passerend langs Wijlre en Eys. De helling in de richting EYs-Simpelveld is ook een mooie gelegenheid om de stoomloc te horen zwoegen op de steile helling van dit tracé.
Het stuk Simpelveld-Kerkrade is de echte 'Miljoenenlijn', welke door de onstabiele ondergrond ook miljoenen kostte om aan te leggen. Historisch interessant, maar niet echt het mooiste stuk.

Naast de 'hoofdlijn' Schin op Geul-Kerkrade, exploiteert de ZLSM ook een zijlijn, een stuk van de voormalige internationale lijn Maastricht-Aken. Je kan een typische rode Duitse Schienenbus nemen die eveneens vertrekt in Simpelveld naar Bocholtz, een stationnetje net over de Duitse grens. Op dit stukje lijn zie je ook een stuk van de voormalige anti-tank verdedigingen daterend uit WOII

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen!

Jasper
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

PietB

Citaat van: bumper op 09 augustus 2017, 11:56:37 AM
Maar het was er mij eerder om te doen ervaringen te kennen van mensen die dit evenement al gedaan hebben.
OK, ik heb een keer een kerstrit gedaan van Simpelveld naar Valkenburg.
En dat was een hele belevenis in de mooie pullman rijtuigen achter een stoomloc.

grt Piet.